Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av lampros » 4 oktober 2013, 11:03

Tack för detta förstklassiga reportage. Kvinnorna kring diktarens grav och flickan som frågade "where are you from" var sublima. Och bilder på "allt möjligt" som rännstenar och telefoner är intressanta.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 4 oktober 2013, 11:11

Legendillustrerad ingång till det knappt tusen-åriga fortet Arg-e Karim Khan - under senare år . ett fängelse...
DSC02974-3.jpg

...med egen exekutionsplats...där bovarna från förr i ordets rätta bemärkelse sköts direkt in i himlen, eller i detta fall det underjordiska varmare stället :roll: ...
DSC02982-3.jpg

Nattlivet lockar - med temperaturer strax under 30 blir gatorna fulla, men knappast människorna...
DSC03002-2.jpg

En matbit på hemvägen - fast food på iranska!
DSC03007-3.jpg

Nästa mål, Yazd!

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 4 oktober 2013, 11:15

lampros skrev:Tack för detta förstklassiga reportage. Kvinnorna kring diktarens grav och flickan som frågade "where are you from" var sublima. Och bilder på "allt möjligt" som rännstenar och telefoner är intressanta.
Tack för det - roligt att det uppskattas!

vänligen
Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 4 oktober 2013, 11:21

Underbar läsning och fina bilder, återigen stort tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 oktober 2013, 23:16

Jätteintressant, och kul att se lite vardagsreportage från det som annars skyms bakom världspolitikens filter. En vän var händelsevis i Nordkorea häromsistens och visade likaledes roliga bilder, sånt som man aldrig föreställt sig... :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Lasse O » 7 oktober 2013, 01:20

En fantastisk reseberättelse och utan att behöva flytta sig ur fåtöljen. Som flera säger är det också de små mänskliga vardagsdetaljerna som gör skildringen så intressant av ett land som åtminstone jag aldrig kommer att besöka.
Fast jag tror inte att fortet Arg-e Karim Khan är tusen år gammalt utan "bara" ett par hundra år. Alternativt har jag blandat ihop tideräkningarna men det är trots allt bara en detalj :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 7 oktober 2013, 09:20

Tack för alla snälla ord - det uppskattas att det uppskattas!
Lasse Odrup skrev: Fast jag tror inte att fortet Arg-e Karim Khan är tusen år gammalt utan "bara" ett par hundra år. Alternativt har jag blandat ihop tideräkningarna men det är trots allt bara en detalj :)
Nej, det är snarare jag som blandat ihop... :oops: . Det är den muslimska tideräkningen som naturligtvis gäller just här...1180 AH, Anno Hegirae eller år efter flykten - vilket betyder att fortet byggdes i mitten på 1700-talet enligt vårt sett att se tiden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Muslimska_kalendern
Tack Lasse för det påpekandet! Man måste passa upp i Iran/Persien där i var och vartannat hörn ett monument eller byggnad står som har tusen och mer år på nacken... :roll: !

Om ett par ögonblick (schweiziska) går det vidare...

Vänligen
Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 7 oktober 2013, 12:41

I nordvästlig riktning går färden, förbi alla dessa antikens under. Vi stannar till i Pasargadae, staden som byggdes innan Persepolis. Staden är borta, nu är det mer vindpinad, varm och guldbrun ödslighet - och Cyrus den stores förmodade gravkammare...
DSC03014-3.jpg

Intressant är här byggnadsviset. I ett jordbävningsdrabbat land som Persien/Iran var det tidigt klart att byggde man för evigheten måste andra metoder till än de vanliga. Cyrus grav har ett fundament av djupt och brett liggande murade stenar, helt släta på ovansidan. Däröver ett andra fundament med varandra förbundna breda stenar, också de finslipade. Så när jorden bäver kan den övre plattan, med hela gravschabraket, glida fram och tillbaka på det undre fundamentet! Graven har så kunnat överleva 2.500 år...

Graffitti av förmodligen nyare datum 8-) .
DSC03019-3.jpg

Vägen drar sig uppåt - framför oss har vi Zagros, den 1500 km långa bergkedjan som klyver Iran från Turkiet ner till persiska golfen. Trafiken tunnas ut. Vi befinner oss på uppåt 2.000 meter höga passvägar, som troligtvis inte är så nådiga att befara under vintern...
DSC03031-3.jpg
DSC03275-2.jpg
DSC03273-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 7 oktober 2013, 13:20

De här hålen uppe i bergen tjänar förmodligen mer till att hålla kött, mjölk och ost på gott och friskt humör...än det däringa militäriska som man prater så mycke' om... :roll: :P !
DSC03432-3.jpg

Militärt? Nej, även här snarare förrådsbyggnader av mer civilt slag - även om det senast sedda iranska "jaktflygplanet" troligtvis hade den riktiga storleken för dessa "hangarer" :P
DSC03034-3.jpg

Khodra och SAIPA är de stora bilproducenterna i Iran, mest licensprodukter naturligtvis, men landet ligger ändå på 13 plats bland världens bilproducerande länder.
DSC03999-2.jpg

Scania och Volvo är märkbart presenta på Irans vägar, både bussar och lastbilar. Egna verk finns i Iran, men om jag förstått det riktigt så är det för närvarande bara Scania som fortsätter att producera. Sedan ett halvår har Volvo/Renault under starkt amerikanskt tryck stängt sina fabriker...
DSC04179-2.jpg
DSC04206-2.jpg

forts.
Senast redigerad av 2 sveahk, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av lampros » 7 oktober 2013, 13:49

Tack för bilder plus text. Allt intressant.

Och Kyros/Cyrus grav i Pasargade var pricken över i. Här kan man tala om "historiens vingslag". Enligt uppgift finns/fanns en inskription, som sa:
O människa, vem du än är och var du än kommer ifrån, jag är Kyros som gav perserna deras imperium. Missunna mig inte detta minnesmärke.
Det kallar jag en värdig stenstil, kongenial till monumentets enkelhet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hexmaster » 7 oktober 2013, 18:44

Uppgift från Plutarchos, för vad det är värt -- här en annan översättning, vilken som nu är korrektast, men den här tycker jag har något alldeles särskilt:
O man, whoever you are and wherever you come from, for I know you will come, I am Cyrus who won the Persians their empire. Do not therefore begrudge me this bit of earth that covers my bones.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av lampros » 8 oktober 2013, 07:42

Hexmaster skrev:Uppgift från Plutarchos, för vad det är värt -- här en annan översättning, vilken som nu är korrektast, men den här tycker jag har något alldeles särskilt:
O man, whoever you are and wherever you come from, for I know you will come, I am Cyrus who won the Persians their empire. Do not therefore begrudge me this bit of earth that covers my bones.
Tack för den. Jag hade den i bakhuvudet när jag postade min variant, som jag läste i Ponténs grundbok i grekiska. (O antrope, ego Kyros eimi...)

Plutarchos hade en förmåga att brodera ut fakta. Och möjligen har han bättrat på originalcitatet här. Och skapat ett odödligt epigram.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 8 oktober 2013, 12:08

Cyrus var säkert en stor man i många avseenden, också en s.k. personlig hjälte för en hel bunt potentater, som Thomas Jefferson, Mohammad Reza Pahlavi, Mahmoud Ahmadinejad and David Ben-Gurion - och så också nyttjad och utnyttjad för egna syften...

Dagen går till ända. Vi lämnar bergen bakom oss med deras angenäma 30-gradiga temperatur och kommer till Yazd. Hett på randen till de stora öknarna österut. En av de största städerna där lersten, eller adobe, var det byggnadsmaterial man föredrog för sina hus.
DSC03094-3.jpg

En av de få gånger (bortsett från det militäriska) där jag inte tog en bild var vid ingången till vårt hotell i Yazd - en dörrvakt som säkert inte var en centimeter över en meter, men ingen dvärg, allt bara i normalt mini-format...och i full hotellmundering... 8O
Rummet däremot var i normal storlek...
DSC03038-2.jpg

En någorlunda ung student, med blixtsnabb engelska, stopp, stopp, tar oss på en kvällstur genom staden - först till Zoroastrernas eldtempel.
DSC03042-3.jpg

Zoroastrismen, den väl tidigaste en-guds-religionen, i detta fall monolatri ("Monolatri är dyrkan av en enda Gud, och skiljer sig från monoteism i det att man accepterar tanken att andra människor eller folkgrupper kan ha andra gudar."). Idag en religion med lite över 100.000 trofasta över hela världen, varav ett tusental i Iran. Här har vi den eviga elden som lär ha brunnit de senaste 1.500 åren...
DSC03044-3.jpg

...och en snabb titt på den önskade klädseln...
DSC03048-3.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 8 oktober 2013, 12:45

Extremt höga sommartemperaturer har gjort att man i Yazd byggt qanats och bagdirs. Qanat är en underjordisk kanal fylld med vatten, badgir en s.k. vindfångare (windcatcher på engelska). En badgir fångar alltså vinden som förs ner i husen eller till de underjordiska kanalerna, och kommer upp med en kylande effekt.
DSC03053-3.jpg
DSC03071-3.jpg

Under jorden, trånga trappor neråt, neråt, en liten dörr...
DSC03073-2.jpg

och vi är i en Zurkaneh, ett rum där den traditionella persiska sportarten "Varzesh-e pahlavani" utövas. Tusen och mer år gammal, mental och fysisk stärkning, tidigare säkert också förberedelse för krigiska uppgifter - idag en "sport" musikaliskt påpiskad av starka rytmer. Ett upphetsande skådespel...
DSC03065-3.jpg
DSC03061-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 8 oktober 2013, 12:58

...ytterligare ett par "kraftbilder"...
DSC03062-3.jpg
DSC03067-3.jpg
DSC03069-3.jpg
DSC03064-3.jpg

Om jag kan dyka in i kamerans/computerns video-innanmäte, så blir det kanske några rörliga bilder också - we'll see...



forts.

Skriv svar