Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 11 november 2013, 15:20

...vi befinner oss fortfarande i den lilla staden Miyando'ab.

...en mobil skoaffär...
DSC03926-2.jpg

...och, om jag såg rätt, ett slakteri med inte bara det vanligt köttsortimentet 8O .
DSC03932-2.jpg

Varvid vi stannade till i Hotell Berenjian för lunch och för säkerhets skull beställer bara sallad och soppa :roll: . Till synes var restaurangen fullsatt med, som det verkade, söndagsklädda bönder från runt omkring - för att lyssna till nästa femårsplan? Äsch :oops: - allt såg så sextiotalsmässigt sovjetiskt ut att man nästan glömde bort i vilket land och vilken tidsepok vi befann oss i...
DSC03935-2.jpg

Vid stadens utfart hittade vi överraskande nog denna skylt - schweiziska firman Bühler...så, kapitalet hittar nog, trots sanktioner, alltid sina om-vägar...
DSC03931-2.jpg

Efter en lång resdag kommer vi äntligen fram till vårt mål i nordvästra Iran- Tabriz!
DSC04171-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 13 november 2013, 12:04

När man i historieböckerna läser om de persiska/iranska städerna möter man för det mesta likartade beskrivelser: Ett par tusen år gamla är de, men träffade av oändligt många jordbävningar och oändligt många krig - resultatet alltid det samma...

Även Tabriz.
Man har hittat uppåt 4.000 år gamla gravar i staden.
En totalförstörande jordbävning på slutet på 1700-talet, den sista stora förra året.
Bara under det senaste århundradet var närheten till Ryssland men också det Ottomanska Riket en orosfaktor, som ledde till ockupationer speciellt under första och andra världskriget.

En liten parentes:
Under ett antal år samlade jag på brev, i synnerhet ryska, helst med viss historisk anknytning. Ett av dessa är från Tabriz under första världskriget - från ett apotek till en adress i Schweiz. Vid den tiden var Tabriz rysk-ockuperat, därför text på farsi, franska och ryska - dessutom en rysk censurstämpel. Ett härligt dokument som har överlevt...(men som nu, 2019 är försvunnen...)

Back to the future...

Iranska flaggor ser man överallt - nästan mer än svenska i Sverige :roll: - som här i en förort, där byggnadsskeletten förmodligen sedan ett par år står och väntar på fullbordandet...
DSC04000-2.jpg
Vi bor förnämt, Hotell Elgoli/Pars, lite utanför med fantastisk utsikt över Tabriz från den högt belägna, roterande restaurangen...
DSC03941-2.jpg
DSC 3940.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 13 november 2013, 12:25

Det är torsdag kväll (=lördag), de flesta har ledigt och många har valt att besöka parken nedanför hotellet.
DSC03945-2.jpg

En urgammal vattenreservoir är nu en paddelbåtsjö...
DSC03943-2.jpg

...sockervadden känner vi också igen...
DSC03950-2.jpg

...liksom gitarrspelande och mobiltelefontryckande studenter.
DSC03952-2.jpg

För ett par tusen Tuman fick man en fräs runt sjöns ytterkanter...
DSC03949-2.jpg

Med vissa kostymerings- och alkoholskillnader är det på det stora hela inte olikt en svensk sommarlördag, i alla fall som jag kommer ihåg det - eller är det bara minnets positiva nostalgi som gulochblåfärgar det förgångna 8-) ...

forts.
Senast redigerad av 2 sveahk, redigerad totalt 13 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 13 november 2013, 15:33

Vad trist. Jag insåg just att det är mindre än 300 km till turkiska gränsen - resan är snart förbi - snyft...

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 13 november 2013, 15:34

Nästa dag - blir vi omhändertagna av en Tabriz-familj som vi redan träffade första dagen i Iran, i sydliga Shiraz...oj, det var för nästan tre veckor se'n... 8O ...

Ungdomarna i familjen...
DSC03960-2.jpg

...förde oss först ut ur Tabriz, söderut, till en lokalturistiskt överlastad by, Kandovan...
DSC03961-2.jpg

...Bergväggen är fylld med något liknande bautastenar - ditslängda av Obelix :P - som emellertid är resultatet från tidiga vulkanutbrott. Aska och tuff - vulkaniskt damm - har under årmiljonernas lopp omformats till dessa märkvärdiga formationer. Människorna grävde tidigt ut och in sina bostäder här - och idag är det en sevärdhet för den iranska turisten. (Som Kappadokien i Turkiet...).

Trångt överallt, enda gatan fylld med bilar till det omöjligas gräns. Där utanför parkerade man... :roll:
DSC03968-2.jpg

Att klättra i branta trappor på 1.600 meters höjd kan möjligtvis vara sunt - men det vete f-n...
DSC03982-2.jpg

Invånarna har tydligen och klokt nog utnyttjat helgdagen att besöka andra orter...
DSC03980-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 13 november 2013, 16:15

Hans skrev:Vad trist. Jag insåg just att det är mindre än 300 km till turkiska gränsen - resan är snart förbi - snyft...

MVH

Hans
...såja, såja, än är det inte slut 8-) ...och det kommer något som för oss var en av topparna på många höjdpunkter i Iran 8-)

...men än så länge är vi fortfarande i troglodytorten Kandovan, där polisen och deras himmelska överordnade lyste med sin lekamliga frånvaro...
DSC03964-2.jpg

En av Tabriz-grabbarna fotograferade mig i en typisk och ofta förekommande situation i Iran - omgiven av glada och trevliga människor som gärna ville briljera med sina tre engelska ord. En kunde t.o.m. sju tyska ord :o - ja, det var ett glammande och tillropande och fotograferande utan ände...ja, ja :P . Turisten blir till turistobjekt 8-) ...
IMG_0404-3.jpg

Hmmm, vadan och varthän...?
DSC03966-2.jpg

Förhållandevis kyligt här: +35 grader Celsius...!
DSC03962-2.jpg

Dags att tråckla ut bilen och bege sig tillbaka till Tabriz...
DSC03986-2.jpg
forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 13 november 2013, 16:38

...men på vägen stannar vi till vid det som är en av Kandovans kulinariska höjdare - honungen!

Växer till sig helt stilla vid vägkanten i ett stort antal bikupor...
DSC03995-2.jpg

En vaxkaka skärs upp...
DSC03991-2.jpg
DSC03994-2.jpg

En blev medköpt - men blev vid hemkomsten i Klockrike inte fullt uppskattad, möjligtvis lite för exotisk...


...den här härligt guldbruna honungen däremot uppskattades desto mer :D !
DSC03969-2.jpg
I ett tidigare inslag över Teheran visade jag ett par "bröllops"-bilder, där en fotograf halsbrytande hänger ut ur ett bilfönster och filmar brudparet. På vägen in till Tabriz dök en annan variant av denna tydligen iranska sedvänja upp...fotot kom till i hast så förvånad - och förskräckt - blev jag.
Men där sitter faktiskt en dam i bilen framför oss (den elaka styvmodern måhända... :? ) och håller en 3-4-årig flicka halvvägs ut genom främre sidorutan - under ändlöst långa minuter...oj, oj, oj...vi kör förbi och hoppas på det bästa!
DSC03996-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Martin Lundvall » 14 november 2013, 15:15

Har inte hunnit läsa så mycket. Tack än en gång för ett intressant och roligt reportage. Blir sugen på att åka till Iran

/Martin

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 15 november 2013, 14:20

Martin Lundvall skrev:Har inte hunnit läsa så mycket. Tack än en gång för ett intressant och roligt reportage. Blir sugen på att åka till Iran

/Martin
...och jag tackar för ditt intresse :D !

Vi lärde känna en ung kille som gjorde lumpen här i Täbriz. Hade då avverkat 16 av 21 månader - hade han legat vid gränsen hade militärtjänsten "bara" varit 18 månader, men "det var för jobbigt och framför allt farligt". Dessutom bodde han hemma hos sin mor och behövde bara rycka in mellan 0700 - 1300...På vår fråga vad för vapen som användes så är det fortfarande AK-47 som gäller.

Vi är inbjudna på kvällsmat hos våra vänner - men först tar oss sönerna på en rundtur i Täbriz. Äldsta sonen kör familjens Khodro - snabbt blir han av oss omdöpt till "crazy driver", ett epitet som han tar emot med ett brett leende och inte hindrar hans farkonster det minsta :roll: :P

Vi landar först vid en avrättningsplats - Arq-e-Tabriz.
DSC04006-2.jpg
DSC04006-2.jpg (274.98 KiB) Visad 206 gånger

Från den Arkens tinnar gav man de dödsdömda en sista knuff ner i den himmelska motsatsen. En kvinna klarade det fallet förtäljer legenden - hennes chador bredde ut sig som en fallskärm och hon landade oskadd :o ...

Nästa stopp är den Blå Moskén. Byggd på 1400-talet, förstörd på 1700-talet i en sällsynt häftig jordbävning. Man hade annat för sig, så först på 1950-talet började man med att puzzla ihop moskén igen. Bara ingången är original...
DSC04018-2.jpg
DSC04018-2.jpg (424.55 KiB) Visad 206 gånger

...resten är nytt uppbyggd men många av de ursprungliga blå-brända keramikplattorna väntar fortfarande på sin plats i byggnadsverket...
DSC04028-2.jpg
DSC04028-2.jpg (405.85 KiB) Visad 206 gånger

...ibland har man en känsla av att de inte till fullo lyckades hitta originalplatsen för majolikan :? ...
DSC04039-2.jpg
DSC04039-2.jpg (357.42 KiB) Visad 206 gånger

...men grannt är det i vilket fall.
DSC04032-2.jpg
DSC04032-2.jpg (383.28 KiB) Visad 206 gånger

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 15 november 2013, 15:13

Vidare i Tabriz...

En antydan om att en symbol i många fall kan utmärkt ersätta mängder av bokstäver...eller för oss ovetande, krumelurer...
DSC04147-2.jpg

Pengar är viktigt - växla gör man som sagt på växelkontor, bästa kursen och minsta avdraget för tjänsten ifråga.
DSC04123-2.jpg

Därför besökte vi ej heller en bank, även om de fanns i en mångfald som inte ens Paradeplatz i Zürich kan visa upp! Man frågar sig lite försynt vad de gör och hur de kan överleva, privata och statliga, med sanktionsskruven så hårt åtdragen... :?

En av de större statliga bankerna, Bank Sepah, grundades 1925.
DSC04121-2.jpg
DSC04121-2.jpg (334.21 KiB) Visad 205 gånger

Ordet Sepah står visserligen för "Armé", men enligt utsago har den inget att göra med det Iranska Revolutionsgardet, också kallat Sepah, som uppträdde för första gången under den iranska revolutionen.
DSC04126-2.jpg

Men finansiellt står Iran säkert i de s.k. startgroparna - i väntan på sanktionsfria tider. Som här - World Trade Center mitt i Tabriz! Även om den byggnationen också tycks ha stannat i växten...
DSC04050-2.jpg
DSC04050-2.jpg (270.72 KiB) Visad 205 gånger

forts.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Amund » 15 november 2013, 18:36

En underbar resa att få ta del av. :) Jag tackar Skalmans egen Herodotos!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 18 november 2013, 13:46

Amund skrev:En underbar resa att få ta del av. :) Jag tackar Skalmans egen Herodotos!
En aning överdrivet 8-) , men jag tackar för den smickrande liknelsen :thumbsup: ...!

Apropå att vara hövlig - vi har under hela vår resa upplevt och tagit del av den normala iranska artigheten, ta'arof. Vänlighet och respekt är a och o, att tacka nej betyder inte alltid...att man tackar nej - ja, i stort sett att man är lyhörd för medmänniskans språk och beteende. Möjligheter till missförstånd uppstår naturligtvis ....

...som när du med din bästa Polyglott-farsi frågar glassgubben, taxichauffören eller restaurang-ägaren hur mycket det kostar...och han svarar "ghabeli nadari". Du plockar fram ditt ficklexikon igen och får det till att betyda "det är så lite så" eller "det är inget" - ja, så bra tänker du och avlägsnar dig utan att betala - rörd av det generösa erbjudandet :P

Nej, truga lite hit och dit måste man...hövlighetens spel måste genomskådas :wink: ...även i detta land där vänlighet och diesel är nästan gratis...

...och nu var vi på väg att testa ta'arof i privata sammanhang - inbjudna på kvällsmat till en iransk familj. Klädsel, tja, så mycket fanns inte att välja på efter tre veckor "on the road" - men slips är inte populärt i Iran, tack, tack...däremot ett par nytvättade strumpor är fördelaktigt. Present ja, inte för dyr, inte för billigt, det kan bli pinsamt - hederligt svenskt lagom är bra :roll: ...

I Irans större städer bor blott de s.k. privilegierade i villor, ett fåtal, glömmer vi dem för ögonblicket...flertalet bor i statliga flerfamiljshus, också vår familj P. Nära bergen i den nordliga delen av Tabriz - allt verkar tämligen nytt, grafitti saknas här, det luktar och ser rent ut...ett bestående intryck.
DSC04067-2.jpg
DSC04067-2.jpg (282.6 KiB) Visad 204 gånger
DSC04071-2.jpg
DSC04071-2.jpg (282.76 KiB) Visad 204 gånger


Fader P. arbetar på bank ("Med vad då?"-"Lån, framför allt bostadslån"), familjen bor på andra våningen i ett mindre flerfamiljshus - vi kunde inte klura ut om det var en tre- eller fyrrumslägenhet. Pappa, mamma och två barn...21 år, studerar IT på stadens uni och 16 år, high school. Den yngsta talar perfekt engelska som han lärt sig i en privatskola. Som de flesta i Irans nordvästra hörn tillhör de folkgruppen azerier, och talar förutom farsi även azerbajdzjanska, ett turkspråk tämligen nära turkietturkiskan.

Familjen samlad i vardagsrummet. Golvet täckt med, just det, persiska mattor...
DSC04075-2.jpg
DSC04075-2.jpg (420.49 KiB) Visad 204 gånger

Köket, mycket bra standard - samovaren i hörnet en arvedel.
DSC04074-2.jpg
DSC04074-2.jpg (329.32 KiB) Visad 204 gånger

...och mamman hade lagat mat hela dagen, en specialitet efter den andra - med namn som liksom maten gick in och försvann...Dolma kände jag emellertid igen, små kåldolmar med olika fyllnader. Också köttbullar, större än våra, som de turkiska kofta. Därtill soppa och annat - allt mycket gott kan tilläggas.

Vi satt på golvet naturligtvis...maten utbredd på en plastduk. Eftersom jag vid mötet i Shiraz tydligen, artig som jag är :roll: , uttryckt min uppskattning för den iranska ölen, ma'-osh-sha'ir, så var det aftonens dryck...
DSC04089-2.jpg
DSC04089-2.jpg (379.31 KiB) Visad 204 gånger

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 18 november 2013, 21:56

Mätta och belåtna sitter vi nu i finrummet - det blir te och kakor. Fader P.s yngre bror har också kommit - en bankmänniska som sin bror men i en privat bank. Vi underhåller oss med yngsta sonen som språkrör - fadern har just berättat om sin Hadj, vallfärden till Mekka när jag frågar vem bilden på väggen föreställer...
DSC04087-2.jpg
DSC04087-2.jpg (334.02 KiB) Visad 203 gånger

Det är ett porträtt av den tredje brodern. Målad av den yngre brodern.
"Jaha, och var är han" frågar jag
" Han är död, han dog i kriget, i Iran-Irakiska kriget..."

Ett ögonblick blir det tyst, sedan fortsätter fadern:
"Jag var också soldat i det kriget, en basiji..."

Det var som...men, han skall nu vara 45 år gammal, då måste han ha varit...men längre kommer jag inte med den tankegången - han fortsätter:
"Det var 1984, jag var fjorton år gammal..."

Basijis var de unga islamiska "frivilliga" som Khomeini satte in mot den irakiska fienden - de som gick över minfälten, de som gick hand i hand mot de irakiska skyttegravarna, de som dog utan vapen i hand, tiotusentals...

Varför gick han ut i kriget, och frivilligt som han säger? Ja, han visste att en dag måste han gå, och dessutom, försvara sitt
hemland var plikt - med andra ord, ett val fanns inte. Han hade bara sagolik tur...!

Han berättade hur de 1986 gick över floden Shatt-al-Arab och besatte strategiskt viktiga al-Few vid Persiska viken. Den hölls tre år innan irakerna återerövrade staden strax innan fredsslutet.
graphic_iraq-iran1.png
graphic_iraq-iran1.png (126.65 KiB) Visad 199 gånger

1986 var också slutet på hans krigstid, men han stannade ytterligare ett par år i militären. Efter den långa militärtjänsten fick han som veteran en bra utbildning med efterföljande bra jobb, och - förmodar jag - möjligheter att också låta sina barn få en ordentlig studiegång.

Han hade ett par foton från den tiden...inget brutalt...men, om vi var intresserade...och ja, jag fick gärna själv fotografera dem - och jag antar att det säkert är en eller annan här i forumet som också har intresse av de bilderna :wink: .

1984-1986, söderut, någonstans i gränslandet mellan Irak och Iran...
DSC04079-2.jpg
DSC04079-2.jpg (283.61 KiB) Visad 203 gånger
DSC04077-2.jpg
DSC04077-2.jpg (300.03 KiB) Visad 203 gånger
DSC04082.jpg
DSC04082.jpg (301.55 KiB) Visad 203 gånger
forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 18 november 2013, 22:48

Ytterligare ett par foton från kriget...

En god vän som inte överlevde...
DSC04085-2.jpg
DSC04085-2.jpg (242.41 KiB) Visad 202 gånger
DSC04081-2.jpg
DSC04081-2.jpg (300.65 KiB) Visad 202 gånger

På manöver strax efter kriget.
DSC04086-2.jpg
DSC04086-2.jpg (298.54 KiB) Visad 202 gånger

Som ni förstår ett mycket intressant samtal - och det skulle fortsätta, men nu utan krigiska aspekter...

En matta önskade jag köpa och ta med mig hem till min fru - det hör halvvägs till ett besök i Iran-landet. Familjen P. hade rått mig redan i Shiraz att vänta med det köpet tills vi kom till Tabriz - bästa basaren med de bästa mattorna och de bästa priserna. Nåväl, efter kriget kom mattvalet på tal, och jag försökte förklara att en sådan persermatta som låg här i finrummet under våra fötter inte direkt var det jag sökte...

...nej, en Kelim skulle det vara, en vävd matta, som jag visste ofta kommer från Kaukasus-området inklusive denna nordvästra delen av Iran. Ja, om de trodde att jag kunde hitta något trevligt i basaren...

De försvinner ur rummet, kommer tillbaka med en sprängfylld plastpåse - tar ut innehållet och lägger det på golvet - det är en Kelim, underbara färger och mönster, ser inte helt ny ut...och det var då, i just det ögonblicket när mattan låg utbredd på deras golv som jag inte vet om jag följde ta'arof-reglerna (se ovan) till fullo...

Jag blev begeistrad när jag såg mattan, förklarade att det var just en sådan matta som jag önskade köpa i basaren - färger, mönster allt stämde.

Ja, för att göra en lång historia kort - DEN mattan ligger nu hemma hos mig...
DSC04829-2.jpg

Det blev både herregud och nej tack och det går inte alls, minst tre gånger från min sida när de önskade skänka mig mattan - desto mer när jag hörde att den var hundra år gammal och hade tillhört familjens farmor - hjälpte inte...

Tro mig, jag skämdes och var samtidigt djupt rörd...

Framåt midnatt tog vi avsked.
DSC04093.jpg
DSC04093.jpg (233.45 KiB) Visad 202 gånger

forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 19 november 2013, 10:31

Du gick ut hårt, ökar hela tiden och spurten är stark - underbar läsning.

Vart du någon gång serverad något flytande som du inte finner på resturanger?

MVH

Hans

Skriv svar