Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av sveahk » 1 oktober 2013, 16:30

Efter att i dagarna välbehållen överskridit den amerikanska passkontrollen och återvänt till Klockriket, tycker jag att det nu är dags att berätta och visa bilder från sommarens Iran-resa. Hoppas att det passar. Icke att förglömma - glada eller avvikande tillrop under resans gång är alltid välkomna! :D

Det gällde att hemföra en något ålderstigen men älskad Toyota Landcruiser från Oman, där min son arbetat de senaste åren. Tillfrågad om jag kunde tänka mig att agera som co-driver...så kunde jag tänka mig det. Oman och UAE tog han själv hand om, vi skulle mötas i Shiraz - tidpunkt i juni direkt efter de iranska valen.
IMG_1275.jpg
IMG_1275.jpg (227.83 KiB) Visad 1291 gånger

Många var tillropen, "Jamen, Iran, herregud, är det inte farligt det...måste du verkligen dit..." och slikt.
Okännedom och medial snedinformation präglar oss...

Pass och ifyllda formular från nätet skickas till Iranska ambassaden i Bern. För Iran-visum. Tre dagar senare ringer telefonen:

- You, Mr K.?
- Yes.
- Where did you get old formular?
- Eh, internet.
- No good, get new one...and also fingerprints from police.
- Ok, but you got my passport?
- Yes.
.........
- Här polisen i H.
- Alltså, jag behöver fingeravtryck för...
- Haha, gör vi bara för förbrytare.

- Här polisen i St.G.
- Jag behöver...
- Sorry, första maj, allt stängt.

Personligt besök på Polizeihauptwache:
- Fingeravtryck? Visa Iran? Ok. Ni är den fjärde det här året...
..........
Fingeravtryck är här nytt för Iran-visum, tydligen som svar på att Schweiz fordrar detsamma från Iranska medborgare. Sverige likaledes?

I vilket fall, allt skickas till Bern. Tre dagar senare:

- Mr K.?
- Yes.
- We need also your passport...
- WHAT! You got it already!!!
- Oh...
..........
Två dagar senare, pass med visum i brevlådan...puh...

Hotellrum i Isfahan måste beställas över en Agency i Iran - direkt ej möjligt. Betalning över en bank i Zürich, som först inte vill utföra uppdraget, "problem med Iran och compliance...". Två samtal senare, "...semester?? I Iran ???..." går det igenom...puh...

Allt klart, så efter tre dagar i Istanbul (http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=37&t=43079), tar jag en sista alkoholhaltig öl för en längre tid och stiger ombord en Turkish Airlines maskin - riktning Shiraz...

Så, vad blir det...en resa in i djävulens gap
DSC03442-3.jpg

eller till de himmelska rastplatserna...?
DSC03831-2.jpg

forts.
Senast redigerad av 4 sveahk, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 1 oktober 2013, 21:17

Det låter som bolschevikturism och mullorturism i en tråd, rationellt.

Vi väntar med spänning, otålighet och vetskap om något extra, som vanligt.

MVH

Hans

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av svartekaptenen » 1 oktober 2013, 21:44

Hade du någon kvinna med dig?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av lampros » 2 oktober 2013, 08:12

Det här blir kul. Mitt råd är att rapportera om allt som faller dig in, även "det ointressanta" kan ju vara intressant. I alla fall för mig...! Som utseendet på kaffekoppar, vägskyltar etc.

Bra trådstart, Iran svartmålas av media men det är ett ärevördigt land.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 2 oktober 2013, 14:22

Tackar för tillropen - gör det alltid roligare att bjuda till... :D

@svartekaptenen: Nej, min fru stannade hemma - det blev en son/fader-resa. Han hade besökt Teheran och Iran redan två gånger, en gång med sin fru på nittio-talet, en gång med sin mor för ett par år sedan - de erfarenheterna var redan gjorda!

För övrigt, min ankomst i Iran var i Shiraz och inte Isfahan - redan rättat...

Vidare i text och bild:

Klockan är tre på morgonen, först av planet, ett par minuter vid passkontrollen, bagage och iväg med en mig tillvisad taxi, "den taxichauffören är tillförlitlig". Taxin, en väl använd iransk SAIPA med franska/rumänska rötter skramlade fram på tomma, mörka gator till hotellet som lyste som en fyrbåk i den iranska natten...
DSC02921-3.jpg

Taxin skulle betalas, två US-dollar räckte gott...vilket för oss till temat pengar och Iran. Glöm kreditkort, traveller's cheques och liknande - här gäller cash för en utlänning, och främst då fiendens valuta, dollar.
DSC04102-2.jpg
DSC04102-2.jpg (362.19 KiB) Visad 2195 gånger

Inflation och, som det visade sig, presidentvalets resultat förändrade dagligen Irans valuta, Rial. Upp och ner. Dessutom - istället för Rial, var priserna ofta satta i Toman - som är Rial minus en nolla...! Jobbigt? Ja! Men...människorna i landet är hjälpsamma och som det visade sig sällsynt ärliga!

Nyvunna vänner hjälper till att köpa in ett Irancell Simcard - med ett Iran-nummer blir telefonerandet enklare och framför allt billigare! Registrerad och kontrollerad är man välan i vilket fall... :roll: 8-)

Persepolis, Naqsh-e Rostam och Naqsh-e Rajab besöks i 40-gradig värme.
DSC02888-3.jpg

Inträdesavgift för utlänningar ca 5 dollar, iraner 1 dollar -
nya regler från Teheran sedan ett par månader, inte bara här men överallt i landets museala inrättningar.
(För övrigt, bilder på välkända monument och liknande blir fåtaliga i den här tråden, men om någon önskar något speciellt...säg bara till...)

Det är den 18 juni, Rohani har just vunnit valet, men idag jublar folket över Irans seger i VM-fotbollskvalet över Sydkorea med 1-0!

Rejält försenad kommer sonen på kvällen med Landcruisern från Bandar Abbas i södra Iran. Efter att ha skeppat över bilen från Sharjah blev det en fyra timmars rundgång mellan olika iranska införsel-myndigheter, innan skrivandet och stämplandet och kopierandet var slutfört, och den omanskt registrerade bilen fick rulla på de iranska vägarna...
DSC04828-2.jpg
DSC02969-3.jpg
forts.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av tryggve » 2 oktober 2013, 14:44

Tack för intressant läsning.
sveahk skrev: Inflation och, som det visade sig, presidentvalets resultat förändrade dagligen Irans valuta, Rial. Upp och ner. Dessutom - istället för Rial, var priserna ofta satta i Toman - som är Rial minus en nolla...! Jobbigt? Ja! Men...människorna i landet är hjälpsamma och som det visade sig sällsynt ärliga!
Läste för ett tag sedan att den iranska rialen är "the worlds least valued currency unit". Det verkar som om det fortfarande är fallet. Zimbabwedollarn används väl inte längre...

http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_rial

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 2 oktober 2013, 16:12

tryggve skrev:Tack för intressant läsning.
Tack själv Tryggve - Växelprissarna i växelstugorna måste vara hyperuppmärksamma. Efter en vecka "on the road" var det dags att växla igen. Nej, idag går det inte var svaret. Varför undrade vi, och inofficiellt gavs grunden ett "väntat" positivt utspel Rohani/USA. Vilket mycket riktigt hände och dagen efter fick vi ett par tusen färre Rial för våra dollar... :roll:

För övrigt, Shahpengar är inte tillåtna..."In 1979, after the Islamic revolution, Iranian banknotes featuring the Shah's face were counter-stamped with intricate designs to cover the Shah's face." Men som med så många andra motsägelser i detta motsägelsefulla land kunde man köpa dem i Foreign Exchange kontor eller som här hos en ädelskrothandlare...
DSC02960.jpg

vänligen
Hans K

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hexmaster » 2 oktober 2013, 18:56

Mycket intressant läsning! :-)

Hur gjorde ni med språket?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 3 oktober 2013, 12:50

Hexmaster skrev:Mycket intressant läsning! :-)

Hur gjorde ni med språket?
Tack för det - och språket ja. Bortsett från de enklaste farsi-uttrycken för hej, tack och adjö var det i början ganska magert med konversation på deras språk - och ska vi vara ärliga blev det inte mycket bättre under resans lopp. "Khoobe" blev ett bra ord, betyder bra till mycket bra, det kunde man slänga in lite varstans...!

Nej, det blev engelska. Ett fåtal behärskade det excellent, de flesta emellertid kunde så mycket engelska som vi farsi. Viljan och lusten att förmedla dessa par engelska ord var emellertid överväldigande - varje dag i varje iranskt hörn blev vi indragna i "samtal" med befolkningen, och stor var deras glädje för varje engelsk minut! Som t.ex. den här lilla tösen som föräldrarna föste fram till oss. Hon "kunde" nämligen engelska, i alla fall fyra ord, "where are you from"...Andäktigt hängde hon på varje ord vi yttrade!
DSC02980-3.jpg

De något äldre tösabitarna - oj, det var mycket vackert att titta på där. I Shiraz finns det en ort där de gärna samlas - vid Hafez grav.
DSC02936-3.jpg

Iraner säger gärna att varje hem måste ha två saker, först Koranen, sedan en samling av Hafez dikter...och i verkligheten är det nog en hel del som skulle kasta om den ordningsföljden. Hafez, en poet som levde för nästan sjuhundra år sedan, skrev dikter fulla av hänvisningar till vin, uppvaktningar och näktergalar, allt med en viss mystisk kvalitet. Det är det som drar framför allt kvinnor till lunden i Shiraz där hans gravsten ligger. Högtalare förmedlar lågmält näktergalkvitter och dikter av Hafez - vi är långt från atom-verkligheten...!
DSC02935-3 3.jpg
DSC02935-3 3.jpg (82.16 KiB) Visad 2193 gånger
DSC02935-3 2.jpg
DSC02935-3 2.jpg (97.55 KiB) Visad 2193 gånger
DSC02935-3.jpg
DSC02935-3.jpg (180.59 KiB) Visad 2193 gånger

forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 3 oktober 2013, 16:07

Ditt mod är större och din kamera bättre konstaterar jag efter sista posten :wink:

Intressant att jämföra dina intryck med mina egna, hitintills är de så gott som fullständigt samstämmiga.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 3 oktober 2013, 18:16

Hans skrev:Ditt mod är större och din kamera bättre konstaterar jag efter sista posten :wink:
MVH
Hans
Med ett leende och lite lätt höjda, frågande ögonbryn var det blott ett fåtal som sade nej till kameran - som de två soldaterna som med bister min inte föll för mitt ansiktes frågande charm... :roll: :P !

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 3 oktober 2013, 20:35

sveahk skrev:Med ett leende och lite lätt höjda, frågande ögonbryn var det blott ett fåtal som sade nej till kameran - som de två soldaterna som med bister min inte föll för mitt ansiktes frågande charm... :roll: :P !

Hans K
Nu fick jag tillbaka lite av mitt självförtroende, jag har i alla fall en bild på en soldat i krigsmuseumtråden.

MVH

Hans

Edit - Quotefel från mobil

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Shiraz 1

Inlägg av sveahk » 4 oktober 2013, 09:45

Hans skrev:
Nu fick jag tillbaka lite av mitt självförtroende, jag har i alla fall en bild på en soldat i krigsmuseumtråden.

MVH

Hans
Hah, det är ju bara nys - vi blev inbjudna till en kämpe från iran-irakiska kriget, det du, slå det om du kan... :lol: !

Innan färden går vidare ut till öknen här några snapshots från Shiraz...

Biltvätt nödvändig - per människohand. Kostnad två dollar...
DSC02928-3.jpg

Vi befinner oss visserligen inte i ett arabiskt land med en hel del vita kläder, men att också säkerhetsbältet tvättas är egentligen ingen dum idé...
DSC02932-3.jpg

Shiraz är fullt av vattenkanaler att snava över och på, vilket också gör bilparkeringen till en konst!
DSC02999-3.jpg

För en klockrikare ett givet motiv!
DSC02964-2.jpg

Den gamla "goda" tiden, telefonhytter som visst någon sade att man inte skulle fotografera...
DSC02992-3.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Shiraz 2

Inlägg av sveahk » 4 oktober 2013, 10:19

Att äta på restaurang i Iran betyder oftast, som i Turkiet, att man får en Kabab-måltid - kött av olika sorter på ett grillspett. Men det finns ett otal andra rätter också, med obekanta namn och ibland obekant innehåll...vilket kanske är bra så :roll: ...

"Dizi" är en av de goda. En väl kryddad kött/grönsaksgryta där det soppiga innehållet hälls i en separat skål, fylls med brödbitar och ätes. Därefter stampas köttet och grönsaker ihop med en pistill till en massa och ätes likaledes. Det är gott, helt säkert!
DSC02946-3.jpg

Stora sjok av bröd äter man till allt - varmt och gott direkt från ugnen, som här på gatan...
DSC02996-3.jpg

...eller i en restaurang.
DSC03005-3.jpg

Lite efterrätt måhända? Det ser ut som glass, det smakar som glass - kanhända det till och med är glass :D !
DSC02994-3.jpg

Till slut är det dags för en iransk nollprocentare, en Bavaria-öl med citronsmak made in Holland! Trust me, not bad, not bad at all!
DSC03595-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Shiraz 3

Inlägg av sveahk » 4 oktober 2013, 10:46

De gamla "onda" tiderna glöms inte helt - vad heter det, får i vargapäls eller tvärtom... 8-)
DSC02959-3.jpg

Backgammon som i Iran heter Takht-e-nard var faktiskt förbjuden under ett par år efter revolutionen...
DSC02966-2.jpg

Piktogram en nödvändighet inte bara för läseokunniga turister...
DSC02970-3.jpg

Ornamentaliskt vackra askar - handarbete utan en enda inblandad kines!
DSC02987-3.jpg

Jodå, Sepah och grabbarna övervakar det mesta, även fotograferande turister!
DSC02995-3.jpg

Turister ja - under de veckor vi var i Iran såg vi ytterst, ytterst få av den utländska sorten. Ett par asiater i Teheran, två tyskar i Isfahan - that's it. Den iaktagelsen delades av alla vi talade med - turister fanns det överallt, men till 99 % iraner!

forts.

Skriv svar