London och Portsmouth

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

London och Portsmouth

Inlägg av B Hellqvist » 29 juli 2013, 20:37

Jag besökte London och Porstmouth på semestern, och tänkte dela med mig några intryck och tips.

I London besökte jag HMS Belfast, kryssaren från 2VK som ligger i Themsen. Den är väl värd ett besök om man har det minsta intresse för sjökrigföring. Så gott som hela fartyget är tillgängligt för besökare, och man har återskapat miljöer med sjömansdockor på några ställen. Avsätt 1-2 timmar för besöket.

Jag hade tänkt besöka Imperial War Museum, men fick veta att det var stängt för ombyggnad av utställningen, så det fick bli National Army Museum istället. På väg till NAM så passerade jag Royal Hospital, där "the Chelsea Pensioners" bor. Jag kan rekommendera ett besök där. Sjukhuset stammar från 1680-talet, och 300 veteraner tillbringar sina sista år där. Jag fick tillfälle att tala med flera av dem, och vill man få personlig kontakt med krigsveteraner finns det få bättre ställen. NAM är värt ett besök, även om museet är lite slitet (det kommer att renoveras och få en ny utställning om något år). Man får en bra överblick över den brittiska arméns historia, och bör avsätta åtminstone ett par timmar för besöket. Museibutiken är välförsedd. Jag besökte även RAF-museet i Hendon, cirka 30 minuter med t-banan från city och 10-15 minuters promenad från Colindales station. Museet är en guldgruva för alla med flygintresse, och kan lätt ta 4-5 timmar för entusiasten att ta sig igenom. Flera sällsynta eller unika plan finns utställda, som en av världens två intakta Ju-87 Stuka, en Messerschmitt 110, en 262:a, med flera... Fritt inträde kompenseras av en synnerligen välsorterad museibutik...

I Portsmouth ligger HMS Victory, men det finns mycket mer att se. HMS Warrior från 1860 är ett epokgörande krigsfartyg som blivit pietetsfullt restaurerat. Det nya Mary Rose-museet visar vraket från 1545, och även om vi är bortskämda med det betydligt mer kompletta Vasa, så ger de bärgade föremålen från vraket en närmast unik insikt i 1500-talet. Det finns mer att se, så jag rekommenderar kombinationsbiljetten. Räkna med 5-6 timmar för rubbet, och då får man inte söla. I Portsmouth finns även D-dagsmuseet, som är lagom stort och kan klaras av på 1-2 timmar (ta lokal buss till museet, då det är en bit att gå från järnvägsstationen). Man kan ta sig till portsmouth från London med något av de många tågen. Färden från London tar 1,5-2 timmar, kostar omkring 350:- för enkel resa, och man anländer till stationen Portsmouth Harbour, tre minuters gångväg från ingången till den historiska hamnen. Ett tips är att åka från London så att man är framme när allt öppnar vid 10, och resa tillbaka vid 5-snåret.

Storbritannien är knôkat med historia, så den intresserade kan lätt spendera hela semestern på sevärdheter. Jag önskar att jag hade haft mer tid...

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: London och Portsmouth

Inlägg av Battler » 29 juli 2013, 22:50

Ingen "harbour tour" i örlogshamnen, Portsmouth är hemmahamn för Royal Navy.

http://www.historicdockyard.co.uk/docky ... rtours.php
Storbritannien är knôkat med historia
Håller med, men det är utspritt så man måste vara bilburen - egen eller hyrbil.
__________________________________
MVH

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: London och Portsmouth

Inlägg av Johan Matsson » 31 juli 2013, 05:55

Dito, jag kan klaga mycket på UK men historia är något man vårdar ömt. Tänk hur många TV personligheter man ser varje dag som förknippas med historia, och roliga program, dessutom, vid sidan om det man kan åka runt och se själv. En adress från mig till det om Peter Englund och pondus i någon anna tråd om jag fattade den diskussionen rätt, inte hans eget fel i så fall, jag skule vilja se mer av folk som honom samt en lite mer mustig och lättsam stil i övrigt i förhållandet till historien och inte bara det där viktiga, politiska som blir så obekvämt jämt. Ja bil ja, det har man nytta av, men se upp i vänstertrafiken. Jag körde mycket mellan länderna och jag minns att när bilarna rullade ur färjan blev många stående vid vägkanten, kanske fick de kalla fötter. Men det finns massor av saker att se som inte hittas lätt på internet. Romartiden t ex har lämnat en del murar, villas och romerskt bad efter sig, exempelvis.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: London och Portsmouth

Inlägg av Hans » 19 augusti 2013, 16:29

B Hellqvist skrev:Intressant
Var är bilderna karlslok? :wink:

Jag tog i alla fall några vid min trip dit.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: London och Portsmouth

Inlägg av Donkeyman » 19 augusti 2013, 19:29

Och jag som är en handelsflottans man har bara varit ett par gånger i Portsmouth. Och då som turist eller för att hälsa på bekanta. Däremot har jag varit massor av gånger i det närbelägna Southampton. Som ju i alla år varit en av de allra största civila hamnarna i England. Vilket gör att jag har haft massor med ärenden genom jobbet i den byen.Där finns också en mängd med intressanta sevärdheter som till exempel ett sjöfartsmuseum och ett antal museifartyg.

Men jag som också älskar gamla pubar vill dra en lans för ortens näst äldsta pub som heter "Duke of Wellington" och som varit pub sedan tidigt 1500-tal. Den äldsta heter "Red Lion" och ligger ungefär 200 meter därifrån och är också definitivt diggabel. Men - varning - det finns även en modern "Red Lion" som ligger uppe i centrum.

Sedan finns det bland annat ett pampigt monument över maskinisterna på "Titanic" som invigdes ett par år efter olyckan inför en folkmassa på runt 100.000 människor. Majoriteten av besättningen kom nämligen härifrån och det var folk i stort sett på varje gata och i varje kvarter som kände förolyckade sjömän eller som hade familjemedlemmar som saknades. Men det finns också ett vackert men mycket enklare monument över fartygets musiker. Som i likhet med maskinisterna gick under allesammans.

Det kan vara värt att påminna om att maskinisterna på "Titanic" stannade i maskinrummen in i det sista för att hålla ström och andra funktioner i gång. Detta trots att chiefen frigivit dem från plikterna med ordern "Every man for himself", medan musikerna spelade in i det sista för att trösta passagerare som väntade på sin sista stund.

Slutligen så har jag gått ett antal obligatoriska vidareutbildningskurser på "Warsash Maritime University" som är en civil skola men som ligger mitt mellan Southampton och Portsmouth. Från Warsash utgick också en av de stora konvojerna på D-dagen. Och då måste jag också nämna att fotbollsmatcherna mellan dessa två städers lag i gamla tider var riktiga hatmatcher. Det var nämligen "Royal Navy" mot "Merchant Marine", åtmindstone bildligt talat.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: London och Portsmouth

Inlägg av Mackan L » 21 juli 2016, 09:38

Man kan numera se Mary Rose i sin helhet utan skyddsglas och vattensprut. Utställningen öppnande häromdagen (19/7), vilket är datumet när hon sjönk 1545.

Jag fann några fina bilder från museet i den här artikel:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -time.html

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: London och Portsmouth

Inlägg av Per Andersson » 23 augusti 2016, 20:37

Nyss återkommen från en kortare tripp till London, så kan jag rapportera att the RAF Museum har börjat ladda inför RAFs hundraårsjubileum, vilket infaller 2018.
Detta innebär att vissa utställningar är under genomgång/service/omarbetning.
För närvarande så är Battle of Britain utställingen tämligen nedplockad, med de flesta montrarna tomma, och många av flygplanen mer eller mindre isärplockade. Jättekul om man vill få sig en titt under skalet på en del av maskinerna, men kanske mindre roligt om man vill se en hel Hurricane eller Stuka.

Skriv svar