Västmanland

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Västmanland

Inlägg av Dalmas » 23 maj 2013, 23:03

Allt är Bergslagen för mig, vilket län eller landskap man befinner sig i har mindre betydelse.

Är du i Ängelsberg ska du dessutom besöka oljeön.

Som boende funkar stadshotellet. När jag bodde där senast var det nyrenoverat, det var kanske tre år sen.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 maj 2013, 23:51

Dalmas skrev:Nora stadshotell är fräscht men har en ökänt sunkig restaurang. Cafeet bredvid är väldigt bra däremot. Da capo tror jag det heter.

Trodde skam till sägandes att även Nora låg i Närke, geografilärare som jag är, annars hade jag föreslagit det.
Jag är i allmänhet skeptisk mot stadshotell. De brukar inte vara så bra. Jag har funderat på att i Nora möjligtvis ta och övernatta på Lilla hotellet i Nora. Den ligger på Rådstugugatan 14. För ytterligare information se här: http://www.lillahotelletnora.se/ Det ser inte så dumt ut.

Eftersom största delen av tiden skall gå åt till att besöka Pershyttan och Lockgruvan så har jag funderat på att äta mat i Kalasexpressen i Pershyttan. För ytterligare information se här: http://www.kalas-expressen.se/

Nora är i Örebro län men i landskapet Västmanland. Du känner dock mycket bättre till Sveriges geografi än vad jag gör. Detta då jag tyvärr inte har varit så mycket i Sverige. Jag hoppas kunna ändra på det nu.
Dalmas skrev:Allt är Bergslagen för mig, vilket län eller landskap man befinner sig i har mindre betydelse.

Är du i Ängelsberg ska du dessutom besöka oljeön.

Som boende funkar stadshotellet. När jag bodde där senast var det nyrenoverat, det var kanske tre år sen.
Jag har fått lära mig att Västmanland ingår i det område som utgör Bergslagen. Det här området är intressant eftersom den var en viktig ort för uppkomsten av upproren under Kalmarunionens tid. Hur var Engelbrektsupproret i Västmanland? Sevärdheterna verkar dock vara mer tidigmodern tid (1523-1809) än medeltid. Det är dock känt att det förekom bergsarbete i Bergslagen under senmedeltiden. Tillhörde "oljeön" Engelsberg bruk?

Jag har funderat att bo på Vandrarhemmet Tallbacka i Ängelsberg. Den verkar dessutom vara nära världsarvet järnbruket Engelsberg. Det vill jag besöka. För ytterligare information se här: http://www.tallbacka.com/

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Västmanland

Inlägg av Dalmas » 26 maj 2013, 17:34

Oljeön har vad jag vet inget med bruket att göra.

Engelbrekt var från Norberg. Har dålig koll på vad som finns om upproret i Västmanland, men stor del av det ägde rum där.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 27 maj 2013, 22:56

Dalmas skrev:Oljeön har vad jag vet inget med bruket att göra.
Tack för tipset. Det verkar vara intressant. Jag får fundera på saken. :)

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Västmanland

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 4 juni 2013, 02:51

Jag vill slå ett slag för några sevärdheter i närheten av Köping: Ströbohög, Skoftesta skans och Munktorps fornborg. När vi är inne på fornborgar kan jag också nämna suraborgen mellan Hallstahammar och Surahammar.

Miljön i Strömsholm med slottet, Österängen etc. är väl värt ett besök.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 24 juli 2013, 18:50

Jag har funderat att jag skulle vilja besöka Nora bergslag. Finns det någonting kvar av det?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Västmanland

Inlägg av Dalmas » 26 juli 2013, 21:28

Pershyttan är nog det du söker efter. Går dessutom att åka tåg dit sommartid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pershyttan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 27 augusti 2013, 14:51

Jag håller inte med dig Dalmas. Nora stadshotell har en bra restaurang. Detta då Nora wärdshus och Maria Lang hade båda stängt. Café Da Capo var inte heller så bra eftersom det var så otroligt enkelt. Jag har varit på bättre café i Sverige.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Västmanland

Inlägg av Dalmas » 28 augusti 2013, 20:59

Bra att Stadshotellets restaurang ryckt upp sig. Sist jag var där var det en resa tillbaka till 70- talet både vad gäller meny och inredning. Men då hade de ju iof renoverat resten av hotellet, så de kanske fixar resten nu.

Håller inte med om da Capo, kan bero på att vi definerar ett bra café olika. För min del är ett bra café ett café där man vill sitta ett par timmar. Da capo är ett såtnt café. :)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 31 augusti 2013, 09:00

Dalmas skrev:Bra att Stadshotellets restaurang ryckt upp sig. Sist jag var där var det en resa tillbaka till 70- talet både vad gäller meny och inredning. Men då hade de ju iof renoverat resten av hotellet, så de kanske fixar resten nu.

Håller inte med om da Capo, kan bero på att vi definerar ett bra café olika. För min del är ett bra café ett café där man vill sitta ett par timmar. Da capo är ett såtnt café. :)
Under min 8 dagars vistelse i små städer i Västmanland så åt jag endast under 2 dagar god svensk mat på restaurang. Alla andra dagarna blev det pizza, kebab eller hamburgare. Restaurangerna var stängda på vardagskvällarna. Således är jag mycket nöjd med det jag fick äta i restaurangen på Nora stadshotell. Det kan ha spelat en viss roll. Restaurangen Maria Lang var stängd så jag hade inte riktigt några bra valmöjligheter i Nora.

Under min resa insåg jag att det är skillnad mellan ett kafé och ett konditori i Sverige. Ett kafé är som en kafeteria medan ett konditori är vad jag skulle kalla för ett bra kafé här i Helsingfors. Således har jag insett att jag skall söka efter konditori för goda bakverk och kaffe eller te. Det här medan kafén är av enkel kvalitet. Da capo var enligt min åsikt förfallet och såg enkelt ut.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Västmanland

Inlägg av LasseMaja » 5 september 2013, 19:20

När det gäller den svenska maten av idag, så kan man nog påstå att pizza, hamburgare och kebab, numera tillhör den svenska husmanskosten.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 5 september 2013, 20:36

LasseMaja skrev:När det gäller den svenska maten av idag, så kan man nog påstå att pizza, hamburgare och kebab, numera tillhör den svenska husmanskosten.
Tyvärr. :( Det finns så mycket god svensk husmanskost som inte är pizza, hamburgare eller kebab. Jag har förstått att den svenska husmanskosten påminner mycket om den "vanliga" vardagsmaten här i Finland. Vad anser ni?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Västmanland

Inlägg av Dalmas » 5 september 2013, 21:43

Var det konditori du letade efter hoppas jag att du inte missade Elsa Anderssons i Norberg. Intressant språkskillnad. På rikssvenska används nuförtiden endast konditori och café. Cafeteria är ett ord och en företeelse som håller på att försvinna. Skillnaden mellan café och cafeteria är att café är mindre än cafeterian. Cafeterian är mer åt personalmatsalshållet eller nåt som finns på en större färja.

Åker man runt i bergslagens avflyttningsbygd är det svårt att hitta justa matställen. Om du tänker dig till t ex Dalarna, där turismen är mycket mer omfattande än i Västmanland, så finns det många fler ställen med riktig mat att välja på här. Jag har aldrig varit i Finland på det sättet att jag ätit finsk vardagsmat. Men svensk husmanskost är traditionell svensk vardagsmat.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 5 september 2013, 23:45

I Finland används inte ordet konditori så ofta som i Sverige. I Finland använder vi ordet café om i stort sätt både det som kallas café och konditori i Sverige. Således sökte jag ursprungligen efter bra café. Jag insåg dock tämligen fort att café i Sverige inte riktigt är min grej. De var nämligen inte så bra. Ordet cafeteria används inte så ofta i finlandssvenskan eller rikssvenskan. Betydelsen är nog den samma. Under min resa i Västmanland insåg jag att konditori är det jag föredrar. Det var litet av ett missförstånd mellan förhållandena i Sverige och Finland. Café Da Capo är bra som ett café i svensk bemärkelse och mer som ett konditori men ändå inte riktigt. Jag föredrar nuförtiden konditorier i Sverige.

Vad menar du med Bergslagens avflyttningsbygd? Jag känner inte till Dalarna i så hög grad. Min bild av Dalarna är en lantlig idyll med bevarade gamla svenska traditioner och folkdräkter. Jag har även en bild av att där inte har funnits adel och frälse utan bönder och "vanligt" folk. Kanske jag reser dit någon gång och bekantar mig med området. Finns där verkligen mer turister än i Västmanland!? Det låter konstigt. Jag skulle kunna tänka mig att det finns mer turister i Västmanland än i Dalarna.

Jag har förstått att det inte finns stor skillnad mellan det som vi här i Helsingfors och Finland äter som vardagsmat och det som äts i Stockholm och Sverige som vardagsmat.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Västmanland

Inlägg av LasseMaja » 6 september 2013, 12:42

Ralf Palmgren skrev:Vad menar du med Bergslagens avflyttningsbygd?
Bergslagen har väl varit en avflyttningsbygd sedan den tunga industrin och gruvnäringarna gått allt sämre (70-talet). Vissa orter har minskat ganska radikalt i antal innevånare. I Sverige så fortgår urbaniseringen och flyttlassen går mot större orter i en strid ström. De tre storstadsregionerna + några till med viktiga universitet, är nog de enda som ser någon egentlig långsiktig befolkningstillväxt. Visserligen sker det ibland någon nyöppning av en gruva eller så som kan leda till lokala uppsving, men annrs är trenden dyster. Industritillverkning läggs ner, flyttas till större orter eller utomlands, och inom jordbrukssektorn minskar antalet företag. Turism och skogsbruk är kanske lite mer livaktigt, men även där finns problem. Skogsnäringen har idag lönsamhetsproblem och en hård rationalisering pågår inom skogsindustrin.

Skriv svar