Vilka historiska sevärdheter skulle du stödja?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Vilka historiska sevärdheter skulle du stödja?

Inlägg av Marcus » 9 maj 2013, 11:25

Om Sverige hade samma system som britterna med att lotteripengar gick till att bevara historiska sevärdheter i Sverige, vad skulle du vilja att de gick till?

/Marcus

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vilka historiska sevärdheter skulle du stödja?

Inlägg av Johan Matsson » 10 maj 2013, 05:12

Jag är inte så insatt i historia men jag har jobbat lite med turism, bor i annat land och jag tror mycket på turism ute i naturen i kombination med kultur, "natur och kultur". 2 saker som stödjer varandra, enbart en räcker inte. Så för att kasta lite eld på internationell turism av det som gör Sverige speciellt och som andra länder inte har, nämligen vildmark och, tja säg vikingatid kanske? Det är lite speciellt för Sverige. Sedan finns det säkert en hel del vardagliga saker man inte tänker på som svensk men som en utländsk turist reagerar på, jag är inte så säker på vad. Men jag vill inte se hällristningar från riktigt gammal historia frätas bort av föroreningar. Samt träkonstruktioner i form av fäbodar och gårdar osv. Inte något originellt sagt alls, tävärr. Men det är sånt som alltid funkar, av det som ligger på landet. Finns säkert andra helt glömda sevärdheter.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Vilka historiska sevärdheter skulle du stödja?

Inlägg av Anders Ström » 11 maj 2013, 12:00

De historiska sevärdheter jag på så sätt skulle vilja stödja är bl.a. Vadstena Klostermuseum (Gamla Nunneklostret) som har dålig ekonomi och blivit tvingade att minska på verksamheten och säga upp en del av personalen. Från kommunen är tydligen inget stöd att vänta. Likaså Vadstena Slott, där Riksarkivet utrymt Stora Rikssalen, men den kan av ekonomiska skäl inte öppnas för allmänheteten. Kommunen måste betala högra hyra till Statens fastighetsverk om den ska visas. De tyckts som Vadstena är en mycket tusistfientlig kommun. Man ville ju ha bort museiejärnvägen, men en stark opnion räddade den.
Andra sevärdheter att stödja är:
Norrköpings industrilandskap
Gamla Uppsala
Uppsala, Lunds och Strängnäs domkyrkor
Lunds historiska stadskärna
Kulturen i Lund
Visby Ringmur och innerstad
Peterson-Bergers hus Sommarhagen på Frösö
Jamtli i Östersund
Stenstaden Sundsvall
Gamla Väster i Malmö
Gamla Gävle med Joe Hills födelsehem.
Sigtunas stadskärna
Skokloster Slott
Andra kanske har fler förslag att komma med

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Vilka historiska sevärdheter skulle du stödja?

Inlägg av Dalmas » 13 maj 2013, 13:12

Ekomuseum Bergslagen.
NBVJ.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2263
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vilka historiska sevärdheter skulle du stödja?

Inlägg av cats » 13 maj 2013, 16:00

Anders Ström skrev: Jamtli i Östersund
Apropå Jamtli, satt jag i en buss sent förra hösten, 2012, och såg den första snön falla. Bredvid mig satt en äldre herreman som visade sig heta Sten Rentzhog. Vi hade mycket att tala om de fyra timmarna som resan varade, när det gäller friluftsmuséer och historia.

Det visade sig att han varit en av eldsjälarna bakom Jamtlis friluftsmuseum. Det var han som kom med den kätterska idén om att det faktiskt skulle kosta att gå in på området. Vilket visade sig vara det enda sättet att driva området på ett sätt som gjorde det möjligt att utveckla området till något mera än några gamla byggnader. Om jag kommer ihåg rätt, hade kommunen långtgående planer på att göra området till en idrottsanläggning.

Skriv svar