Brittiska lotteripengar till historien

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Brittiska lotteripengar till historien

Inlägg av Marcus » 9 maj 2013, 11:23

Britterna har ett i mina ögon bra system att använda lotteripengar till att bevara historien, en bra blandning i den senaste utdelningen.
Lottery money has been given to six major heritage schemes totalling £68m to help them push forward with full plans for funding to preserve sites.
They include £9.1m plans at Silverstone motor racing circuit, Northamptonshire, and a £16.8m project at the former BBC studios at Alexandra Palace in London.
The six proposals will each receive hundreds of thousands of pounds.
Heritage Lottery Fund chairwoman Dame Jenny Abramsky said the projects were "hugely deserving" of support.
The Silverstone project is to preserve its motor racing heritage, while the Alexandra Palace scheme is to restore and re-open the BBC studios' Victorian theatre.
There is also a £12.2m bid to transform the last surviving ship from the Battle of Jutland in World War I, HMS Caroline, into a visitor attraction in Belfast's Titanic Quarter.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-22459885

Jag öppnar en tråd om vad det skulle kunna användas till i Sverige.

/Marcus

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Brittiska lotteripengar till historien

Inlägg av Johan Matsson » 10 maj 2013, 06:02

Britterna är måna om sin historia på ett helt annat sätt än svenskar eller mycket mer skulle jag vilja säga. Man pratar om historia i media hela tiden och man gör scener på slotten för turister så man får se kungar och drottningar, tornerspel osv. Sverige har medeltidsveckor men britterna har sådana spektakel lite här och var hela tiden på historiska platser, för turister. Bra tv program hela tiden om ingenjör-historia och natur som det sista jag såg innan jag flyttade därifrån "Coast" där man väver in historia i varje avsnitt. Man har även Tv serien "Horrible Histories" för barn. Ibland tycker jag att man fastnar lite i Henry the 8th och allt och alla som har med honom att göra, välkänd och populär i USA också, men ändå. Möjligen ifrågasätter de inte saker lika mycket som i Sverige, men det har ju diskuterats tidigare på Skalman. Jag tycker att man kan lyfta fram det sverige har. Liksom britterna gör, utan att alltid försöka få en originell knorr och modern medietypisk konflikt på precis allting jämt. Barn t ex hänger inte med då. Men min uppfattning är att det är för torrt i Sverige, historia är inte kul, utan som vissa säger, "historia är politik", precis som att det alltid måste vara någonting viktigt att ta ställning till. Det blir för seriöst och mossigt. Med viss reservation då jag inte bor i Sverige och inte kan så mycket.

Skriv svar