Vitryssland, mest Minsk

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Vitryssland, mest Minsk

Inlägg av Hans » 23 februari 2013, 17:27

Jag kanske hamnar där framemot sommaren, vad skall jag göra förutom att leta luftlandsatta teddybjörnar?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vitryssland, mest Minsk

Inlägg av varjag » 27 februari 2013, 02:55

Hans skrev:Jag kanske hamnar där framemot sommaren, vad skall jag göra förutom att leta luftlandsatta teddybjörnar?

MVH

Hans
Tja med lite aning om Hans politiska slagsida - vad du främst behöver göra är - Håll Käften!
In Minsk are situated the SIZO-1 detention centre, IK-1 general prison and KGB special gaol called "Amerikanka".
Alexander Lukashenko's rivals in the 2010 presidential election were imprisoned in the KGB gaol[18] and other prominent politicians and civil activists. Ales Michalevic, who was kept in this jail, accused KGB of using torture
Goodspeed, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vitryssland, mest Minsk

Inlägg av Hans » 27 februari 2013, 08:59


liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Vitryssland, mest Minsk

Inlägg av liljen » 2 mars 2013, 14:20

Tja, bara gå runt och njuta av den härliga känslan av att vara kvar i kalla-krigsvärlden. Vitryssland är ett av få ställen i världen som fortfarande verkligen kan erbjuda en verklig och levande inblick i hur livet var i Sovjet mfl länder. Ta chansen!

När jag blev fotad och fotade framför Leninstatyn i centrala Minsk där även parlamentet ligger stövlade snart en kalasjnikovbeväpnad soldat fram och skällde ut mig. Det var ju inte tillåtet att stå på det enorma fundamentet till Leninstatyn. Dessutom insisterade han på att få titta på mina bilder i kameran och gav order om vilka som måste raderas. Enda gången något sådant hänt mig. Fantastisk upplevelse! :D
På Tv visades det reportage om årets skördar och landets framgångar. Överallt var det rent och prydligt och längs med vägarna hängde stora affischer på soldater och mödrar som var stolta över dem.

Jag var bara några dagar i Vitryssland men funderar på att åka dit igen. Kul upplevelse. Det är ganska billigt där förutom själva hotellen som var ganska dyra. Bättre lösa boendefrågan på annat sätt (bo i lägenhet om det går att hitta) om möjligt tror jag.

Minsk har ett ganska bra 2VK-museum och ett stort nybyggt nationalbibliotek varifrån man har bra utsikt.

Har du tid kan ju en tripp till t.ex Brest vara intressant. I Minsk finns ju det sedvanliga med pampiga monument, avenyer och gamla kyrkor. Passa på att gå på klassisk konsert eller ballet. Hög klass och prisvärt! Om det är i din smak - åk ut och kolla på traktorfabriken! :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vitryssland, mest Minsk

Inlägg av Hans » 10 april 2013, 21:08

Tackar för svar.

Om jag får visum så lär jag vara där den första maj. Några tips?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vitryssland, mest Minsk

Inlägg av varjag » 12 april 2013, 11:26

Hans skrev:Tackar för svar.

Om jag får visum så lär jag vara där den första maj. Några tips?

MVH

Hans
Fin chans den dagen - vissla Internationalen och visa Solidaritet :P

varjag

Skriv svar