Lofoten krigsminnemuseum - fotografier fra besøk.

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Lofoten krigsminnemuseum - fotografier fra besøk.

Inlägg av frodeh » 28 oktober 2012, 15:31

Jeg har lenge tenkt at jeg skulle legge inn noen bilder her fra et besøk i sommer på Lofoten krigsminnemuseum som ligger i Svolvær. Området er tilknyttet Narvik-regionen, og med sin strategiske beliggenhet opplevde stedet en del dramatikk i 2. verdenskrig. Det viste seg at museet, som jeg passerte ved en tilfeldighet i en lunsjpause, var en positiv overraskelse. Om jeg skal si noe kritisk så var det litt dunkel belysning der inne, noe som forsterket opplevelsen som besøkende, men dessverre gjorde det vanskelig å ta bilder uten blitslampe. Noen av dem er derfor litt uskarpe. Jeg var på besøkstidspunktet eneste besøkende, og fikk en personlig omvisning av samtlige to ansatte ved museet. Veldig bra, disse hadde mye på hjertet og jeg hadde dårlig samvittighet for å måtte unnskylde meg og gå ettersom mitt seminar startet igjen. (Ikke rakk jeg å spise heller).

Om Svolvær og krigsminnemuseet: Svolvær ligger i Lofoten og ved innløpet til Ofotfjorden. Det er strategisk beliggende både i forhold til den nordnorske kystleden og Narvik-Elvegårdsmoen-Bjerkvik. Tettheten av tyske kystbefestninger er svært høy som en følge av dette og man kan den dag i dag se mye "flott" i betong i området. Befolkningen i Svolvær og Lofoten var sterkt berørt av krigshandlingene, og krigsminnemuseet ble opprettet på 90-tallet ut fra private historieinteresserte og samlere. Museet er ikke stort i areal, men har en høy tetthet av utstilte gjenstander, for å si det mildt. Museets mest profilerte gjenstander er Disney-figurer som skal være malt av Adolf Hitler samt en del personlige gjenstander til bl.a. Eva Braun med flere. Autentisiteten til disse har jeg ikke mulighet for å si noe om, men jeg har ikke sett denne alvorlig utfordret i mediaomtalen av f. eks. Disney-tegningene.

Museet hjemmeside

Så til sakens kjerne:

Svolværs beliggenhet:
svolvær.jpg
Svolværs beliggenhet i Lofoten og ved Ofotfjorden inn til Narvik
DSC_8909.JPG
Typisk montasje i museet. Stor vekt er lagt på å gjenskape autentiske unifomer fra epoken. Undertegnede har ikke kompetanse på slike uniformseffekter, men det så ekte nok ut for meg. I bakgrunnen sees et bilde av Fehmer - tysk Gestaposjef i Norge, og den slitte luen ble presentert som hans lue. (Mannekengene fra Hennes&Mauritz er alltid en nedtur, men dette er nokså typisk i slike museer har jeg lagt merke til)
DSC_8910.JPG
Kopp og asjett fra Terbovens service på Skaugum. Terboven var rikskommisar og sjef for de norske okkuperte områder. Koppen på bildet viser "sabotasjeflekker", kunstige skjønnhetsflekker som ble lagt inn av norske arbeidere på produksjonsfabrikken.
DSC_8912.JPG
Diverse effekter. Legg spesielt merke til Vidkun Quislings bok "Om at bebodde verdener finnes utenfor jorden - og betydningen derav for vår livsanskuelse".
DSC_8913.JPG
Nazi-julepynt. Jeg visste ikke at det fantes.
DSC_8914.JPG
Nazi-julepynt II
DSC_8916.JPG
Gjenskapt kommandantkontor for Gestapo.
DSC_8915.JPG
Gestapokontor - interiør, inkludert fange klar for forhør..
DSC_8917.JPG
Sabotasjemateriell, alliert så vidt jeg kan bedømme.
DSC_8918.JPG
Selvforklarende. Beltespenne/kompass for nedskutte flygere.
DSC_8919.JPG
Halstørkle-kart.
DSC_8920.JPG
Frontkjemper-uniformer. Jeg husker ikke hvilken avdeling de ble presentert som, men den norske legion er en nærliggende gjetning.
DSC_8921.JPG
Her ligger i følge monter-teksten Eva Brauns veske og Adolf Hitlers lupe.
DSC_8924.JPG
Museet var en del i mediabildet for noen år siden da de hadde kjøpt disse bildene av Disney-figurer på auksjon. Museet hevder at disse etter all sannsynlighet er malt av Adolf Hitler.
DSC_8926.JPG
En noe makaber gjenstand. I tilfelle skiltteksten er uklar: Dette er skiltet en tysk fangevokter (egentlig kroatisk) hadde på seg da han ble skutt ved frigjøringen. Han ble skutt av en serbisk krigsfange.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Lofoten krigsminnemuseum - fotografier fra besøk.

Inlägg av Marcus » 28 oktober 2012, 16:47

Tack för de bilderna Frode, det verkar vara ett intressant museum.

/Marcus

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lofoten krigsminnemuseum - fotografier fra besøk.

Inlägg av MD650 » 28 oktober 2012, 16:50

Hur långt är det från Narvik till Svolvaer?
:)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Lofoten krigsminnemuseum - fotografier fra besøk.

Inlägg av Battler » 28 oktober 2012, 16:56

Blir till att besöka, har planer på att åka till Lofoten och kika på den mäktiga naturen där.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Lofoten krigsminnemuseum - fotografier fra besøk.

Inlägg av sveahk » 28 oktober 2012, 17:04

Tack frodeh för trevlig presentation och högst intressanta bilder :D !

Hans K

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Lofoten krigsminnemuseum - fotografier fra besøk.

Inlägg av frodeh » 28 oktober 2012, 18:12

MD650 skrev:Hur långt är det från Narvik till Svolvaer?
:)
Hei! Det er ca 12-13 mil i luftlinje, men om man skal kjøre bil blir det vel noe over 20 skulle jeg tro. Enten man tar bil- eller sjøvegen er det en fin naturopplevelse :-)

Takk for positive tilbakemeldinger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lofoten krigsminnemuseum - fotografier fra besøk.

Inlägg av Hans » 29 oktober 2012, 09:57

Jag tackar också frodeh. Verkar trevligt med massor av pryttlar och inget modernt interaktivt tjafs.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lofoten krigsminnemuseum - fotografier fra besøk.

Inlägg av MD650 » 29 oktober 2012, 10:37

frodeh skrev: Hei! Det er ca 12-13 mil i luftlinje, men om man skal kjøre bil blir det vel noe over 20 skulle jeg tro. Enten man tar bil- eller sjøvegen er det en fin naturopplevelse :-)
Jo, det är fint däruppe. Tyvärr är det ju så dyrt i Norge: ;)
:)

Skriv svar