Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av Hans » 10 maj 2009, 15:17

Polaren som just fyllt 50 fick en trevlig present - en resa till Riga med mig. Han är f.ö. myyyycket äldre än vad jag är. Han vill helst bara jaga fruntimmer (50-års kris?) men jag hade tänkt mig att uppfylla andra lustar, också :wink: , så vad skall jag se?

MVH

Hans

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av pandersson2 » 10 maj 2009, 18:21

Hur länge skall ni vara i staden? Har ni tänkt vara enbart där eller skall ni åka runt även i närområdet? Vilka önskemål finns? Vilken period är intressant? Det finns några trådar om Lettland och Riga, du kan börja med att titta där. Jag ger gärna tips.

Som krigsintresserad så är det väl obligatoriskt med ett besök på krigsmuseet, om möjlighet finns så skulle jag åka till Lošmetkalns, väster om Riga, där finns ett museum för de lettiska skyttesoldaterna. Jag har aldrig varit där, men det bör vara mycket material främst från 1VK, förhoppningsvis finns det även bevarat från inbördeskriget i Ryssland.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av Hans » 10 maj 2009, 19:22

pandersson2 skrev:Hur länge skall ni vara i staden? Har ni tänkt vara enbart där eller skall ni åka runt även i närområdet? Vilka önskemål finns? Vilken period är intressant? Det finns några trådar om Lettland och Riga, du kan börja med att titta där. Jag ger gärna tips.

Som krigsintresserad så är det väl obligatoriskt med ett besök på krigsmuseet, om möjlighet finns så skulle jag åka till Lošmetkalns, väster om Riga, där finns ett museum för de lettiska skyttesoldaterna. Jag har aldrig varit där, men det bör vara mycket material främst från 1VK, förhoppningsvis finns det även bevarat från inbördeskriget i Ryssland.
Tack!

Tre nätter och i verkligheten två dagar. Var ligger krigsmuseet och vad finns där? Hur långt bort ligger Lošmetkalns? Jag kollade runt lite här innan men där fanns mest sevärdheter för normala människor.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av Battler » 10 maj 2009, 19:52

__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av Hans » 10 maj 2009, 20:29

Du har procent från turistbyrån i Riga förstår jag :wink:

Man har väl vart med förr :roll:

MVH

Hans

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av pandersson2 » 10 maj 2009, 20:56

Hans,

stavade visst fel, namnet är Ložmetejkalns. Namnet, som betyder kulsprutekullen fick byn för att här var det hårda strider mellan tyskar och letter under 1VK. Det ligger ca 20 km väster om Riga, vid Kalnciems.

Man kan besöka slaget och se var letterna vann sin största seger under kriget (tips är att läsa på om Winterschlacht, som slaget hette på tyska). Det göres här:
http://www.vietas.lv/objekts/ziemassvet ... etejkalns/
Man kan börja turen i ett utsiktstorn:
http://www.vietas.lv/objekts/skata_torn ... etejkalna/

Museet finns i närheten, 4.8km söderut från tornet:
http://www.vietas.lv/objekts/ziemassvet ... s_mangali/

Om man är aktivt lagd så bör det vara en intressant dagsutflykt då man kan börja vid tornet, promenera över slagfältet och se gravar och minnesstenar för att avsluta med museet.

Museet är tillägnat slaget mellan letter och tyskar som började 5 januri 1917 (eller 23 december enligt dåtida rysk räkning vilket gör att slaget på lettiska är julslaget.) Det går att få exkursioner, men det skall beställas i förväg. Museet är en filial till Krigsmuseet så där kan ni få mer information.

Krigsmuseet finns i centrala Riga i Pulvertornet. Här är deras hemsida på engelska där all nödvändig information finns:
http://www.karamuzejs.lv/en/index.php?id=1&sid=24
Under rubriken Christmas Battles Museum finns det information om hur man tager sig till museet vid Ložmetejkalns samt hur man betäller guid och exkursion.

Kan tillägga att dessa museer har gratis inträde, i receptionen brukar man ha försäljning av souvenirer och böcker. Är man intresserad av vapen så tror jag att dessa är de två bästa museerna i landet. Jag har varit på krigsmuseet med min äldste son och det var mycket uppskattat av oss båda, även om han hade mindre tålamod och man höll på att renovera.

Hur många museer har ni planerat besöka?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av pandersson2 » 11 maj 2009, 07:42

Ockupationsmuseet tillhör det som man "skall" se i Riga. Personligen tyckte jag det var tråkigt. Det är tänkt för en okunig publik och berättar grundläggande om tiden under de två sovjetiska ockupationerna och den tyska. Lite för mycket text och för lite föremål för min smak. Mycket bra ställe dock om man skall lära sig om Lettlands nutidshistoria och har bristfälliga förkunskaper. Obligatoriskt ställe för utländska högdjur på besök. Bra bokstånd.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av Hans » 11 maj 2009, 09:05

Tack pandersson2,

Krigsmuseumet blir det och vi får se om vi hinner med Julslaget också.

Vid närmare eftertanke emottages andra tips också, var ska man äta gott och var dricker man en öl?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av NIL » 11 maj 2009, 10:23

Har en bekant (obs bekant inte kompis) som var med på ett sådant här arrangemang, dom är visst ganska flexibla med ammunitionstilldelningen om man på plats tillsträcker några euro +.

http://www.rigashooting.com/
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av Hans » 11 maj 2009, 10:32

NIL skrev:Har en bekant (obs bekant inte kompis) som var med på ett sådant här arrangemang, dom är visst ganska flexibla med ammunitionstilldelningen om man på plats tillsträcker några euro +.

http://www.rigashooting.com/
Now we're talking, lite dyrt men det kan det nog vara värt, tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av G:son » 11 maj 2009, 11:00

Hans skrev:
Now we're talking, lite dyrt men det kan det nog vara värt, tack.

MVH

Hans
“AK Funky” Riga shooting package
Price per person: 55 LVL / 80 EUR (minimum group of 2 people)
You will each fire:
6 shots on a Glock – “Dirty Harry Style”
6 shots on a Heckler & Koch - "German Special Forces"
6 shots on a 12 Gauge Shotgun – “Eat lead punk”
6 shots on AK-47 – “Rambo eat your heart out”
Högkultur. :)

/G:son

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av Hexmaster » 11 maj 2009, 12:04

Battler skrev:Varning för nattsudd i Riga!
Här är en turistorganisation som fyller i:
Below is a list of tourist unfriendly clubs and bars and are certainly establishments to avoid like the plague when visiting and partying in Riga.
http://www.rigaoutthere.com/en/show/page/751

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av leifhh » 11 maj 2009, 12:43

pandersson2 skrev: Krigsmuseet finns i centrala Riga i Pulvertornet. Här är deras hemsida på engelska där all nödvändig information finns:
http://www.karamuzejs.lv/en/index.php?id=1&sid=24
Under rubriken Christmas Battles Museum finns det information om hur man tager sig till museet vid Ložmetejkalns samt hur man betäller guid och exkursion.

Kan tillägga att dessa museer har gratis inträde, i receptionen brukar man ha försäljning av souvenirer och böcker. Är man intresserad av vapen så tror jag att dessa är de två bästa museerna i landet. Jag har varit på krigsmuseet med min äldste son och det var mycket uppskattat av oss båda, även om han hade mindre tålamod och man höll på att renovera.
Nu har jag inte varit i Lettland på 15 år, dvs inte sedan jag jobbade där ett par vändor. Men just krigsmuseet i pulvertornet i Riga tillhör ett av mina internationella top 10 museer. På den tiden var det i alla fall riktigt riktigt bra!

Annars tycker jag nog att besöken i badorten Jurmala (enkel tågtur från Riga, när jag var där hade det inte börjat renoveras utan var en förfallen idyll som kändes som en enda stor fornlämning) samt Kurland var de intressantaste i Lettland. Jag tycker att det är viktigt att färdas en sväng ut genom förorterna och ut på landsbygden, för det är först när man får lite koll på kontrasterna i ett land som man kan börja förstå det (resan till/från flygplatsen räknas ej). Att traska runt per fot i förorterna eller hamnkvarteren kanske inte är det smartaste...

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av pandersson2 » 11 maj 2009, 14:53

Äta och dricka i centrala Riga är inget jag kan så bra. Det är närmare 10 år sedan jag gjorde det frivilligt. Det Riga som finns nu är en helt annan stad. Det är fruktansvärt dyrt i Riga i mina ögon. Det enda jag kommer på spontant är Lido. Det är en kedja startad av en exillett från USA. De har bra mat, man plockar själv det man vill ha samt att köket har sin bas i lettisk tradition. Stora Lido är värt att åka till, det är en restaurang kombinerad med nöjesattraktioner. Kommer man kvällstid finns det även levande musik. Tyvärr kan jag inte skriva var de gamla sovjetiska utfodringsställena numera finns. De flesta har ju försvunnit men ser ni en skylt där det står "Ednica" så rekommenderar jag er att prova den. Har ni tur så är det ett ställe som lyckats bevara den sovjetiska atmosfären. De är billiga, påminner om skolbespisningen, men brukar ha bra mat om man bortser från hygieniska krav och ser det som ett nöje att äta med sked och gaffel i aluminium. Dessa får man nog leta efter utanför de centrala delarna.

Ett ställe som kan vara trevligt att äta på är en uteservering inte så långt från Milda (frihetsstatyn). Där är grannt med utsikt över kanalen och den omliggande parken. Där befinner man sig mittemot TV-huset som de sovjetiska styrkorna ockuperade under kuppförsöket 1990. Går man runt i parken ser man minnesstenarna över dem som sköts ihjäl.

PS Jag har svårt att känna igen mig i den våldsamma bilden av Riga. Själv känner jag mig betydligt tryggare där än vad jag gjort när jag varit ute i de svenska städer jag bott i. Färdelen med Riga är att du har nära till polisen. Sedan, är man nu så dum så att man super sig packad och viftar med plånboken utomlands så ber man om problem. Största faran i Riga är trafiken, man har inte lyckats utrota den postsovjetiska körstilen än, även om det går åt rätt håll.

PPS Instämmer helt med leifhh, det är mycket trevligare att vara utanför Riga. Det är de mindre städerna i Lettland som är trevligast att besöka, de är rena och för det mesta välskötta. Deras museer brukar ha mycket trevlig personal som tager väl hand om besökarna. Riga är en internationell storstad med alla dess för- och nackdelar. Det är två skilda världar. Är man intresserad av vanliga människors öden under krigen är det dessa museer man skall besöka.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Riga för krigsmatriel/historiacentriker

Inlägg av Hans » 13 maj 2009, 18:31

Tack igen pandersson2, också tack till leifhh.

MVH

Hans

Skriv svar