Gamla stan i Stockholm

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 29 november 2008, 21:07

Har hittat en trevlig länk till Stockholms stora turistmål Gamla Stan, en mycket användbar länk.
www.gamla-stan-stockholm.se/ :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 7 maj 2009, 19:42

Var ju i Stockholm förra helgen, å passade på att besöka en väldigt trevlig restaurang vid Stortorget i Gamla Stan som heter De Svarta Fåren. En gemytlig restaurang i gamla lokaler, å att de verkligen försökt å bevara det gamla gjorde ju inte saken sämre. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 18 maj 2009, 18:00

Är det någon som är bevanndrad i byggnaderna i Gamla Stan i Stockholm,, en bekant till mej har varit till Stockholm å hon säger att i en vägg i ett hus i just gamla stan så ska det sitta en kanonkula. Jag har frågat henne vart, men det ennda hon minns är att det var vid ett torg. Om det stämmer som hon säger, så är jag nyfiken på varför kanonkulan sitter i väggen. :? :wink:

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Schwemppa » 19 maj 2009, 13:10

Här har vi den famösa kanonkulan:

http://www.stockholmgamlastan.se/atttit ... kanonkulan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 20 maj 2009, 16:48

Schwemppa skrev:Här har vi den famösa kanonkulan:

http://www.stockholmgamlastan.se/atttit ... kanonkulan
Ja, det ska vara en man från det stolta Finland som bär fram en i det upplysta. :D Men det var faktiskt intressant detta, så nu ska jag när jag träffar min kompis nästa gång visa henne denna text som du la in här. Tackar. :wink:

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Schwemppa » 22 maj 2009, 10:00

Nog har jag varit i Stockholm både en och annan gång... :) Jag har sett kanonkulan på plats också.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 22 maj 2009, 13:33

Schwemppa skrev:Nog har jag varit i Stockholm både en och annan gång... :) Jag har sett kanonkulan på plats också.
Okej, även jag har varit i Gamla Stan en hel del,, men faktiskt denna Kanonkula har jag missat. Det var min kompis som berättade om denna kanonkula för någon vecka sedan. Men man hinner ju inte upptäcka allt på en gång. :P

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 14 maj 2010, 19:47

Ska ner till Stockholm den kommande Helgen, tänkte då passa på att Besöka Riddarholmskyrkan som då är öppen för säsongen. Men finns det någon bra gammal Restaurang där i Gamla Stan, som någon kan rekommendera. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 18 december 2011, 11:30

Var i Stockholm i Lördags, men mesta delen var jag i Gamla Stan å njöt av livet med att vandra runt mitt i den svenska Historien.. Å, rätt som det var när vi vanndrade på Österlång gatan jag och Dottern, så såg vi en skylt, på en Husvägg,, som berättade att carl von Linné bodde i det huset i ett år,, jag tror det, om jag inte Minns fel, att det stog att han bodde där 1738 - 1739. Rätt roligt faktiskt å stöta på ett av ställena där Carl Von Linné har bott.. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 18 december 2011, 11:33

Schwemppa skrev:Nog har jag varit i Stockholm både en och annan gång... :) Jag har sett kanonkulan på plats också.
Historie Broder,, Minns du vilken gata, det är vid,, som denna kanonkula finns i en vägg,, för jag tänkte på det i går, när jag var i Gamla Stan. :idea:

Användarvisningsbild
kentauer1
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 november 2011, 15:45

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av kentauer1 » 18 december 2011, 12:32

http://www.stockholmgamlastan.se/lang_s ... gheter.php

tryck på nummer 4 på kartan


Kentauer

Användarvisningsbild
kentauer1
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 november 2011, 15:45

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av kentauer1 » 18 december 2011, 12:35

och här på nr 14 på förgården till bondeska palatset ( nuvarande högsta domstolen)vart Axel von fersen misshandlad till död år 20 juni 1810

http://www.stockholmgamlastan.se/lang_s ... latsen.php

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gamla stan i Stockholm

Inlägg av Psilander » 12 maj 2012, 19:22

Anders Nyman skrev:
Schwemppa skrev:Nog har jag varit i Stockholm både en och annan gång... :) Jag har sett kanonkulan på plats också.
Historie Broder,, Minns du vilken gata, det är vid,, som denna kanonkula finns i en vägg,, för jag tänkte på det i går, när jag var i Gamla Stan. :idea:
Kanonkulan murades in på kul vid en husrenovering på 1700-talet. Den sitter i hörnan Stortorget/ Skomakargatan.(sydvästra hörnet av Stortorget)

Lite annat smått och gott

Annars har vi Kindstugatan 14 där värdshuset Fimpelstången låg då Lasse Lucidor mördades i duell där.
Rester av stadsmuren i resturang Djuretskällare på Stora Nygatan
Härbärget till Svartbrödraklostert i källaren till gamla polisstationen/ Synagogan vid Tyska brunnsplan.
Carl Lasrssons födelsehus på Prästgatan
Pedersenska huset vid Riddarhustorget, innerstadens enda Fidekomiss.

.

Skriv svar