Quiz: Sevärdheter
-
- Stödjande medlem 2023
Re: Quiz: Sevärdheter
Tack Femtiotrean,
Jag är ingen Frankrikeresenär men får nog ändra på det. Vet inte varför det alltid blir någon annanstans man åker. Nästa fråga:
Var är vi..?
Jag är ingen Frankrikeresenär men får nog ändra på det. Vet inte varför det alltid blir någon annanstans man åker. Nästa fråga:
Var är vi..?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Finns massor av trevligt att se, äta och dricka. Lär dig några standardfraser på franska. Många tycker fransoserna är snorkiga när det bara handlar om bristande kunskap i engelska. Du får ett helt annat bemötande om du i alla fall försöker på franska. För kanske fyra år sedan hade jag en fransk brallis som praktikant från ett universitet i trakterna. Vi pratade franska men då jag läst hennes CV att hon pratade utmärkt engelska ställer jag, över en kopp kaffe, sakta och övertydligt frågan - So Anne-Claire, how was your weekend? Svaret var -Yes? Sista gången jag försökte.
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2023
Ja jag vet att det är ett land som har det mesta. Kanske eftersom alla vurmar för det franska köket och Paris som världens mest vidunderliga stad har gjort att en motvals-person som jag valt andra länder? Jag skyr även Roms centrala delar och Barcelona som länge varit så trendigt. Förstår att Frankrike har hur mycket som helst att upptäcka, så det kanske blir nästa resmål.
Angående frågan så är båtarna replikor.
-
- C Skalman
Ser ut som två karacker i skala 1:2 eller så
-
- Stödjande medlem 2023
Båtmodellen kan jag för dåligt. Men jag klan lägga in en bra ledtråd!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
Fort Christina?
-
- Stödjande medlem 2023
Nej tyvärr.
-
- C Skalman
Jamestown?
-
- C Skalman
-
- Stödjande medlem 2023
Helt rätt! De tre första brittiska nybyggarna som anlände 1607 till Jamestown i Virginia, som naturligtvis lär ha hetat något annat på indianernas språk. De fick det inte enkelt men det gick som det gick - och Pocahontas var min andra ledtråd. Hon bytte sida och åkte senare med till London efter att ha gift sig med en britt.
Markus Holst blir ny välförtjänt reseledare - varsågod!
-
- C Skalman
Tack! Klurig och rolig fråga. Jag återkommer när jag inom kort har kommit på en fråga, men först blir det prosecco och jordgubbar, hör jag från köket.
-
- C Skalman
Nu till två statyer som ännu inte är välja, men den ena har fått en ersättare efter lång och trogen tjänst.
Den första statyn blir så arg på Nils Holgersson att den kliver ner från sin sockel och jagar pysslingen så han får gömma sig under hatten på den andra statyn.
Var är vi?
Den första statyn blir så arg på Nils Holgersson att den kliver ner från sin sockel och jagar pysslingen så han får gömma sig under hatten på den andra statyn.
Var är vi?
-
- Stödjande medlem 2022
Karlskrona?
-
- C Skalman
-
- Stödjande medlem 2022
Genom aren har jag slapat min fru till diverese museum som hon har varit mindre intresserad av (och vice-versa).
Den handelse som kommer upp oftast innebar att hon fick mindre tid att se sota pingviner inte langt fran en salbefolkad o. Vilket museeum kan det ha varit?
Den handelse som kommer upp oftast innebar att hon fick mindre tid att se sota pingviner inte langt fran en salbefolkad o. Vilket museeum kan det ha varit?