Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Nu kommer sakta men säkert bröllopet
Det var inte riktigt sant men jag blev förvånad hur unga de var.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Det var heller inte riktigt sant så nu får jag sluta skoja, det första var en beduinkvinna tagen från nätet och det andra var ett par barn som var med på festen.
Här är det riktiga brudparet - verkligen annorlunda jämfört med ett västerländskt brudpar eller hur?
Här är det riktiga brudparet - verkligen annorlunda jämfört med ett västerländskt brudpar eller hur?
-
När brudparet anlände (i vad jag förstod var en gåva - en ny bil) så kom rökelsen fram.
Det fanns tre delar av bröllopet - först själva akten där bara de närmast sörjande, en sådär uppemot hundra personer var med. Centralt var mattan framför brudparet där en spegel, kandelabrar, kryddor, örter och jag vet inte vad var placerade. Alla hade en symbolisk betydelse.
Det fanns tre delar av bröllopet - först själva akten där bara de närmast sörjande, en sådär uppemot hundra personer var med. Centralt var mattan framför brudparet där en spegel, kandelabrar, kryddor, örter och jag vet inte vad var placerade. Alla hade en symbolisk betydelse.
-
Mer symbolik. Ett tygstycke lyftes över brudparet och där gnuggades det sockerkoner över och syddes i.
-
Det gratulerades.
-
F.ö. är det formellt sett brudgummen (med familj) som står för kalaset - kanske därför det blir lite överdrivet ibland. Bruden får frågan i cermonin och hon skall inte svara ja direkt - först efter att frågan upprepats ett par gånger - hon är den som är åtrådd. En väsentlig del av gåvorna är formellt till bruden - såsom "skilsmässogarant" - hon skall klara sig själv omutifall att en skilsmässa kommer. Hur den fungerade frågade jag inte om diplomatisk som jag är. Jag vill minnas att de bägge var mellan 25 och 30 och han hade ett par år kvar på sina läkarstudier. Vad hon hade för utbildning eller jobb fick jag aldrig klart för mig men i runda slängar så jobbar en tredjedel av alla iranska kvinnor - utom hemmet.
-
- Saknad medlem †
Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong
Tack saa mycket - for att vi till slut fick komma till brollopet....
Men du lurade mig allt med beduinmadamen.....
hon var liasom grisen i sacken aa det vet vi ju att det kan allri va bra.....
Kvalisorten paa de andra tjejerna var ju klassig och jag ar saker paa att iranska man foredrar 'oppenheten' framfor de mulliska diktaten. Som ger en helt ny mening till s.k. 'surprise parties'

hon var liasom grisen i sacken aa det vet vi ju att det kan allri va bra.....
Kvalisorten paa de andra tjejerna var ju klassig och jag ar saker paa att iranska man foredrar 'oppenheten' framfor de mulliska diktaten. Som ger en helt ny mening till s.k. 'surprise parties'

-
Någon måste ta befälet.
Sedan kom del två, middagen. Lite av en besvikelse då den intogs på resturang och sedan 79 måste man skilja på män och kvinnor om man äter bröllopsmiddag där. Har man den hemma får man fortfarande ha en blandad middag. Fråga mig inte om logiken. Maten var väl OK men inramningen med bara män och med plastigheten förtog det hela. För att inte tala om dryckerna. Jag uppskattade att det var betydligt mer folk på middagen än under den första delen och den tredje delen - kanske en sådär 200 män (och lika många kvinnor?).
Sedan kom del två, middagen. Lite av en besvikelse då den intogs på resturang och sedan 79 måste man skilja på män och kvinnor om man äter bröllopsmiddag där. Har man den hemma får man fortfarande ha en blandad middag. Fråga mig inte om logiken. Maten var väl OK men inramningen med bara män och med plastigheten förtog det hela. För att inte tala om dryckerna. Jag uppskattade att det var betydligt mer folk på middagen än under den första delen och den tredje delen - kanske en sådär 200 män (och lika många kvinnor?).
-
- Saknad medlem †
Tors man fraaga om 'dagen efter'......? Naagon brudgum med en blodig tyglapp i handen????
Jag seglade med en gaang med en algerisk kock (jodaa, han aat flaskkotletter nar vi var till sjoss)...men insisterade paa att intet brollop var fullbordat utan brudgummens viftande med den dar tyglappen efteraat
, Varjag

-
Fråga helst inte om dagen efteråt eftersom partyt (del 3) höll på till en sådär fyra-femtiden.
Jag är ledsen att göra dig besviken men några blodiga lakan såg jag inte till. Däremot finns det mycket symbolik runt detta även i Europa. Eftersom jag är en gentleman så skar jag mig faktiskt i fingret och lät en droppe blod falla på lakanet under min egen bröllopsnatt.
MVH
Hans
Jag är ledsen att göra dig besviken men några blodiga lakan såg jag inte till. Däremot finns det mycket symbolik runt detta även i Europa. Eftersom jag är en gentleman så skar jag mig faktiskt i fingret och lät en droppe blod falla på lakanet under min egen bröllopsnatt.
MVH
Hans
-
- Medlem
Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong
Underbar tråd.
Om bara fler kunde skriva motsv reseskildringar efter att ha varit på ovanliga ställen... (gäller även mig...
men har ju två småbarn... )
Hursomhelst, bravo!
Lars
Om bara fler kunde skriva motsv reseskildringar efter att ha varit på ovanliga ställen... (gäller även mig...

Hursomhelst, bravo!
Lars
-
- Saknad medlem †
Kan bara instämma Lars - och är lite förvånad över hur klen reaktion Hans resebilder/minnen från en ganska vit fläck på kartan - har studsat på forumetLars Gyllenhaal skrev:Underbar tråd.
Om bara fler kunde skriva motsv reseskildringar efter att ha varit på ovanliga ställen... (gäller även mig...men har ju två småbarn... )
Hursomhelst, bravo!
Lars

-
- Medlem
Får också berömma Hans för en mycket intressant och läsvärd tråd. Bravo.
-
Tack för de vänliga orden
@ Varjag, Tryggve, Martin och Lars
Sluta nu, jag blir alldeles generad. Och blir tvingad att fortsätta ett tag till med trådbygget
@Lars
Har tre avkommor som huserar hemma - det gäller att prioritera
MVH
Hans
Sluta nu, jag blir alldeles generad. Och blir tvingad att fortsätta ett tag till med trådbygget

@Lars
Har tre avkommor som huserar hemma - det gäller att prioritera

MVH
Hans
-
Bröllop, del tre - fest!
Sedan kom då del tre. Festen. Nu var det mindre antal personer än på middagen - kanske en sådär 200. Det hela inleddes med dans av brudparet, dock ingen Vienervals. Därefter vidtog partyt. Musiken stod ett inhyrt band för. Mest modern iransk popmusik - inte allt för långt ifrån det vi hör i radion här hemma om man då bortser från språket. Lite som i Grekland bröts det av med folkmusik och dansandet fortsatte i samma omfattning - bara stilen ändrades.
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 13 gånger.