Bokmässan

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Bokmässan

Inlägg av Hexmaster » 17 september 2007, 09:23

Någon mer som skall gå på bokmässan? 27-30 september, dvs. torsdag-söndag nästa vecka.

Känner någon till något särskilt intressant evenemang att bevista? Det känns alltid lika omöjligt när man sitter med katalogen, känns mer motiverat att välja dag och tid på vinst och förlust och leta reda på något som pågår på plats... Men om någon vet något som man inte får missa hade det vart intressant att höra. :)

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 17 september 2007, 18:09

JA! Jag ska till bokmässan!! :D :D På torsdag den 27:e...

Borde ju veta några speciella evenemang, men tyvärr... :| (Pinsamt eftersom min kurs är lätt relaterad till detta ämne...)

Ska du också dit? När då?

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 17 september 2007, 18:32

Passa dig nu Hexmaster....nu sätter han snart klorna i dig i sin cape och långa hår.

Var hålls nåmnda mässa?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 september 2007, 18:39

Det blir nog fredag em. Hade föredragit torsdagen, om jag haft branschbiljett.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 17 september 2007, 19:01

Jag brukar alltid titta in (och dra med mig polare), men jag är osäker på vilken dag det blir.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 17 september 2007, 22:59

steben skrev:Passa dig nu Hexmaster....nu sätter han snart klorna i dig i sin cape och långa hår.

Var hålls nåmnda mässa?
:lol: Mina kursare hindrar mig förmodligen från att sätta klorna i intet ont anande skalmaniter.

Mässan är i Göteborg, du kanske önskar dyka upp på torsdagen..? :P Borde vara lätt för dig att bara gå ombord på något lämpligt skepp med destination västkusten.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 september 2007, 00:06

Det skulle ha varit väldigt intressant att delta i bokmässan i Göteborg. Jag hade planerat att eventuellt flyga till Sverige för att delta i den kända bokmässan. Tyvärr blir det dock inte av den här gången. :( Jag undrar om programet finns på nätet?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 september 2007, 08:12

Såväl mässkatalogen som seminarieprogrammet finns på nätet:
http://www.bok-bibliotek.se/

Årets tema är förresten Estland.

Edit: Ser ut att bli fredag för min del. Väntar på att fixas in på morgonen. (Torsdag och fredag fm är alltså reserverade för folk i branschen, vilket innebär mindre trängsel, mer bjudgodis m.m. Men då får man också vara "ackrediterad" eller vad det heter.)
Ralf Palmgren skrev:Jag hade planerat att eventuellt flyga till Sverige för att delta i den kända bokmässan.
En sån mening skulle jag vilja få anledning att skriva någon gång.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 18 september 2007, 13:49

Hexmaster skrev: Edit: Ser ut att bli fredag för min del. Väntar på att fixas in på morgonen. (Torsdag och fredag fm är alltså reserverade för folk i branschen, vilket innebär mindre trängsel, mer bjudgodis m.m. Men då får man också vara "ackrediterad" eller vad det heter.)
Det trodde jag också - så jag fixade mig en biljett till på torsdagen för några år sedan. Trängseln var nästan värre än lördagen (då jag också var där) och bjudgodiset sken med sin frånvaro.

Men det verkade vara väldigt löst definierat huruvida man var i "branschen" eller inte. Har man en tillräckligt självsäker uppsyn och svart polo med kavaj över så kommer man garanterat in.

I samma veva fixade jag ett seminariepass - det var ganska bortkastat det med. Skall man gå på fyra seminarier hinner man ju inte titta i montrarna och seminarierna var visserligen inte dåliga - men det är mer givande att kolla i montrarna. Hade jag själv betalat så hade jag varit sur.

Jag kommer vara där, men vet inte riktigt när - förhoppningsvis fixar jag både fredag och lördag.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 september 2007, 14:05

Min enda erfarenhet av en branschdag är för några år sedan, då var det avgjort glesare. Och lite finare fringisar. Räknar i huvudet - å andra sidan - hoppsan, att "några" kan bli så många... Dagsläget har jag ingen koll på.

Inte heller hur hårt "branschfiltret" är, förhoppningsvis slipper jag pröva den detaljen.

Däremot är jag tvärsäker på att det kommer att roligt att för en gångs skull gå dit för att faktiskt träffa folk och prata jobb, snarare än att bara drälla runt och se vad som finns. :)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 18 september 2007, 18:08

Jag tycker visserligen det är rätt kul att bara drälla runt och se vad som finns ;)

Någon som orkat läsa igenom vilka "historiska" montrar som finns? SMB brukade förut ha en bra monter där man kunde köpa lagerskadat billigt, men senaste året hade man bara en liten monter där man kunde bli medlem.

Bokmässan är dock så bra att den blivit lite för stor - lite för mycket folk. Man borde satsa på större utställningsyta (till exempel genom något färre seminarielokaler) och åtminstone en dag till. Men det sistnämnda är kanske svårt för utställarna att klara.

På tal om bjudgodis - smultronstället vad gäller bjudgodis och gratisprylar är Kvalitetsmässan som hålls på Svenska Mässan i november. Egentligen en branschmässa för folk inom offentlig sektor, men det finns inget filter (tvärtom vill man gärna få in "civila" besökare också). Var där senast - tre montrar som bjöd på kaffe, någon delade ut kexchokladkakor och läsk och godisskålen var närmast obligatorisk i montrarna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 september 2007, 22:06

OK, måste dela med mig av ett minne i den vägen... Tur-mässan för några år sedan; minns inte om den bara är för branschfolk? - men just då var jag just det. Gick runt bland alla dessa stånd och så hamnade jag vid Mexikos disk. Då fiskade tanten bakom helt oprovocerat fram en plastmugg och en flaska Sol, hällde upp och sköt fram. "Gracias!" Glatt överraskad tog jag glaset då jag märkte en rörelse bakom, vände mig... På tre sekunder hade folkvimlet kristalliserat sig till en kö på tio-tolv personer.

:D

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 29 september 2007, 16:50

Såå - någon som gjort några fynd eller träffat någon celebritet?

Själv gjorde jag färre fynd än vanligt, men hittade bland annat Molnens Historia för 25 kronor..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 september 2007, 21:52

Mässans absoluta höjdpunkt hade inget med böcker att göra... Fick ett tips från en bekant: Desmond Tutu skulle göra ett oannonserat, hastigt inplanerat framträdande med anledning av händelserna i Burma. Så där stod jag, och tusen andra, på Internationella Torget, kl 15 på fredagen. En upplevelse. (Måhända det närmaste jag kommit en historisk, eller åtminstone internationell, händelse.)

För övrigt är det egentligen mest ett roligt slöseri med tid. :) Jag fick åtminstone bytt några ord med min förläggare (som fixat biljett för fredagen, där från tidigt till sent) så lite nytta var det. Spanade upp mot Bonniers VIP-läktare; nästa år... Lyssnade på Ulvaeus, Sturmark & Ortmark om deras nya förlag. Den läckraste volymen var en av de största jag sett: en bok med gamla sjökort i kolossalformat, papper tjockt som takplåt, elvahundra spänn. Yayyy. Och så Naturnyckeln - den måste man ha.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 29 september 2007, 22:06

Var där idag och insåg att det inte finns ord som beskriver hur less jag är på Jan Guillious röst. Samt att jag kommer blir tvungen att lägga massa deg på att köpa alla nya tintinalbum.

Skriv svar