Warszawa

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 3 april 2007, 15:20

Bilder från Warsaw Rising Museum
http://www.axishistory.com/index.php?id=8125
Bara ett par år gammalt museum som handlar om upproret 1944, definitivt värt ett besök. I princip alla skyltar är på både polska och engelska vilket varmt uppskattas.

Bilder från Polish Army Museum
http://www.axishistory.com/index.php?id=8126
Inne i museet är det klassiskt museum som gäller, monter efter monter med polska uniformer och utrustning, allt förklarat endast på polska. Utanför museet står det en hel del fordon och annan utrustning från vk2 och framåt, denna del är dessutom gratis.

Värt att tänka på är att båda dessa är gratis vissa dagar i veckan.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 3 april 2007, 16:02

Tack för alla bilderna! Vehicle = 25pdr SP, tracked, Sexton.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 3 april 2007, 17:13

Tack själv Hans.

/Marcus

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 3 april 2007, 19:46

Ett litet tips för resan. Polska kristallglas är billiga, eller var det när vi var där i början på 90-talet. Men en del av dem är av så dålig kvalité att de spricker i skåpet. Vi köpte några att ge bort åt släkt och vänner. Hälften är kanske hela.
En vas sprack med en väldig smäll mitt i natten till svärmors förskräckelse.

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 31 juli 2005, 23:30
Ort: Polen

Inlägg av Copernicus Polonus » 3 april 2007, 23:16

Ett litet tips för resan. Polska kristallglas är billiga, eller var det när vi var där i början på 90-talet.
Polen från början av 90-talet och dagens Polen Anno Domini 2007 är egentligen två olika länder. Utveckling i Polen (framför allt i de polska storstadscentra som Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań och Trestaden) går i rasande fart. Det räcker 2-3 år för att kunskaper om landet hinner bli föråldrade. Kristallinköpet hör egentligen till svunnen tid, till det kommunistiska Polen. För dagens polacker (från medelklassen, under 40) är kristallglas sällan tillräckligt intressant eller äns värdefullt. Det faller helt enkelt inte i smaken.

När det gäller shopping i Warszawa finns det flera stora gallerier som till ex. galleriet i stadsdelen Mokotów och de nyligen öppnade ” Gyllene terrasser ” nära Kulturpalatset.

http://www.zlotetarasy.pl/en/

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 4 april 2007, 00:20

Tack Marcus, nu sparade du mig lite arbete ;-), jag ska åka till Warsawa nästa helg, helt spontant, och bara vara en helg med flickvännen och hennes kompis. Vad FÅR jag inte missa? Svag för Stalinismens arkitektur som jag är kommer jag givet kolla in Kulturpalatset, speciellt som vi kommer ha det tvärs över gatan.

Hörde om nått som heter "Palatset på vatten" fritt översatt, vet våra polska vänner vad detta kan vara?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 4 april 2007, 10:30

Palatset på vatten ligger i Lazienkiparken, vi hade funderingar på att besöka det men det blev inte tid till det.


Vi var och shoppade i både Złote Tarasy (nybygget precis vid Kulturpalatset) och i Arkadia (enligt uppgift centraleuropas största) på kvällarna, vi tyckte att den förstnämnda var trevligare och även hade bättre utbud.

/Marcus

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 31 juli 2005, 23:30
Ort: Polen

Inlägg av Copernicus Polonus » 4 april 2007, 14:39

Hörde om nått som heter "Palatset på vatten" fritt översatt, vet våra polska vänner vad detta kan vara?

Palatset på vatten ligger i Lazienkiparken, vi hade funderingar på att besöka det men det blev inte tid till det.
Palatset på vattnet kallas också palatset på en ö. Byggnaden har anor från1600-talet. År 1690 började man bygga i Lazienkiparken (som ägdes på den tiden av magnaten Stanislaw Hieronim Lubomirski) en sommarpaviljong. På 1760-talet köptes paviljongen av Polen sista kung Stanislaw August Paniatowski. År 1772 påbörjades ett omfattande ombyggnads och renoveringsarbete som skulle ta hela 21 år. En liten Paviljong omvandlades till ett vacker kunglig sommarresidens i klassicistisk sill. Det kungliga sommarpalatset blev snabbt centrum för Warszawas kulturella och intellektuella liv. Kung Stanislaw hade för vana att bjuda in till sitt residens Polens främsta intellektuella, politiker och konstnärer på de sk ”torsdagsmiddagarna” där vid middagsbordet diskuterades upplysningens samhälliga och vetenskapliga idéer.

Stora delar av palatset blev lågornas rov och förstördes under och efter Warszawaupproret 1944. Tyskarna försökte senare spränga de återstådda resterna i luften men misslyckades. Lazienkipalatset återbyggdes efter kriget och renoverings och rekonstruktionsarbetet avslutades 1965.
http://www.ga.com.pl/warszaw3.htm

I Lazienkiparken finns flera byggnader och minnesmärken som till ex. det nya och gamla orangeriet, jaktpalatset och Chopinsmonumentet, vid vilket organiseras under sommartid pianokonserter.
http://www.ga.com.pl/warsza10.htm

/ Copernicus
Senast redigerad av 1 Copernicus Polonus, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 4 april 2007, 16:33

Bäst att inte visa den här tråden för frugan :D
Annars hamnar också jag snart i W :lol: Bäst att hon får hålla sin anno 90-talsbild av Polen

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 4 april 2007, 18:33

De ska förresten bygga ett nytt museum mitt emot det stora monumentet i det forna gettot, Museum of the history of Polish Jews, mer info finns på http://www.jewishmuseum.org.pl

/Marcus

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 4 april 2007, 22:20

Tack för svar på min fråga!

Jag såg en jättefin resebok om Warszawa på bokhandeln idag, dessvärre kostade den 300 spänn, och det är vad jag betalar för flyget dit nästan, hehe.

Verkar vara en väldigt fin och intressant stad ur många aspekter.

Hur är det här med Gamla stan och så, det mesta renoverades i princip från noll under Kommunisttiden?

/Robert

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 31 juli 2005, 23:30
Ort: Polen

Inlägg av Copernicus Polonus » 6 april 2007, 12:39

Robert Sköld skrev: Hur är det här med Gamla stan och så, det mesta renoverades i princip från noll under Kommunisttiden?
Så gott som hela Warszawas gamla stad låg i ruiner i januari 1945. Ur ett arkitektoniskt komplex på flera hundra hus klarade sig endast 7 byggnader. I början visste man inte vad man skulle göra med denna enorma ruinhög som kriget lämnat efter sig. Det fanns 3 huvudprojekt / planer: återuppbyggnad av historiska miljöer, plantering av en park med bevarade ruiner som krigsminnesmärke eller byggande av en hel ny stadsdel i en socialrealistisk stil. Efter många men och om valde man lyckligtvist det första alternativet.
Huvuddelen av rekonstruktionen genomfördes på 1950-talet men redan 1945 genomfördes ett vist ruinkonserveringsarbete och togs tillvara på olika bevarade arkitektoniska detaljer, skulpturer och andra värdefulla rester som senare kunde utnyttjas vid återskapande av förstörda stenhus. I juli 1949 reste man upp det bortsprängda Sigismundkolonet som i viss mån symboliserade en början på återuppbyggnaden av Warszawas gamla stad. Kronan på verket blev det återuppbyggda kungliga slottet, Sigismunds forna residens. Rekonstruktionen av slottet påbörjades 1971 och inredningsarbetet avslutades 1984. Slottet nyligen fräschades upp med nya rödorangea färger. Den minutiösa rekonstruktionen av gamla staden uppskattades så mycket att den (år 1980) blev upptagen på UNESCO:s kulturarvslista.

Gamla staden är absolut värd ett besök, den skulle behöva på vissa håll kanske en liten ”ansiktslyftning” men också utan den ”hårda” renoveringen har Warszawas historiska miljöer sin trevliga charm och kanske t o m ser mer gemytliga och ”trovärdiga” ut.

När man promenerar i gamla stan kan man besöka det historiska museetsom finns vid torget (rynek), stenhusen nr 28-42.

En annan intressant sevärdhet kan vara Johannes’ domkyrka, kröningsplats för Polens två olyckliga kungar (som efter ett tag tvingades till abdikering) Stanislaw Leszczynski och Stanislaw August Paniatowski ( legenden säger att kungar ska krönas i Kraków och inte i Warszawa). Domkyrkan är också en begravning palts bl a för Masoviens sista furstar, Nobelpristagaren Henryk Sienkiewicz, tonsättaren Ignacy Paderewski och Polens förste president Gabriel Norutowicz.

Mvh Copernicus

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 31 juli 2005, 23:30
Ort: Polen

Inlägg av Copernicus Polonus » 6 april 2007, 12:52

Ett annat trevligt tips kan vara den sk kungliga trakten ( Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat) med dess många palats och intressanta stenhus. Vid kungliga trakten finns bl a Presidentpalatset, Staszicpalatset, Warszawas vackra universitet och Copernicus’monument.
Bilagor
nowy swiat.jpg
nowy swiat.jpg (62.91 KiB) Visad 2410 gånger

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 31 juli 2005, 23:30
Ort: Polen

Inlägg av Copernicus Polonus » 6 april 2007, 18:23

Niedzwiadek skrev:Copernicus, du råkar inte veta hur bygget bekostades? Det har blivit lite av en möjlig mytbildning ifall polackerna bekostade det själva eller ej. Jag har hört olika från olika männikskor då råkar inte sitta inne med den absoluta sanningen som oftast?
Enligt det polskt – sovjetiska avtalet från april 1952 skulle Sovjet stå för alla byggnadskostnader. Ryssarna skulle bekosta i stort sätt hela projektet, byggnadsmaterialen, arbetskraften, transporter etc. Och de bevarade arkivdokumenten som finns i Polen vittnar faktiskt om att ryssarna (i stora drag) höll sitt ord. Dock finns det ett litet ”men”. På pappret såg det vanligtvist bättre ut än i det verkliga livet. Ryssarna brukade köpa till ex byggmaterial i Polen för rena underpriser som ofta blev andledning till ett stort missnöje bland polska leverantörer. Men trots detta kan man ändå säga att Sovjet stod för merparten av finansiering av kulturpalatset under dess byggnadsperiod 1952-1955.

Det är däremot inte sagt att Polen inte stod i slutända för hela kalaset. Det är naturligtvist svårt att bevisa men teoretisktsätt hade ryssarna goda möjligheter att under perioden på över 30 år plocka flera ”godbitar” ur den polska ekonomin och på så sätt få betalt för sin ”gåva”.

Sen är det kanske värd att komma ihåg att myten har sina djuphistoriska orsaker. Under olika ockupationer av det polska landet brukade den ryska makten bygga flera minnesmärken och byggnader som skulle vittna om ryska triumfer över det polska motståndet. Det allra bästa exemplet är Warszawas citadell som tsar Nikolaj I lät bygga efter det misslyckade och dränkta i blodet novemberupproret 1830-1831. Citadellet som skulle hålla de upproriska polackerna i järnhand (och påminna dem ständigt vem är herre i landet) byggdes för stulna polska pengar. Warszawas ryska fästning och tillika tortyrfängelset och avrättningsplatsen för polska patrioter, revolutionärer och upprorsmän kostade det polska samhället ca 8,5-10 ton guld.

En annan byggnad som skulle vittna om den ryska överhögheten över det polska folket var Alexander Nevskijs ”sobor”, en bastand rysk grekisk -ortodox kyrka byggd mitt på saxiska platsen ( idag Pilsudskiplatsen), en främmande fågel i den katolsk-judiska Warszawa. När Polen blev självständigt 1918 bestämde man sig för att riva ner denne (i många polackers ögon) symbol för ryska oket. Eter 1926 fanns det inte äns spår efter Alexander Nevskijs kyrka.

Och när på 1950–talet fick man veta i Polen att ryssarna planerar bygga i Warszawa ett nytt ”påhitt” många trodde på nytt att notan som det polska samhället kommer att tvingas betala bli dyr.

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 april 2007, 22:18

Nyss hemkommen och smått förälskad i Warsawa vill jag tacka alla som tipsade mig om saker att se, och ge tillbaka lite med bilder. Warsawa är i min mening en stad som påminner mycket om berlin, men mindre pretantiös, utan att för den sakens skull kasta någon skugga över Berlin.

Vi hade tyvärr bara två hela dagar, men det var ändock tillräckligt för att se det essentiella. Museumet över Warsawa-upproret är nästan ett måste för er som fundrar på att åka dit (en bra studie i hur ett museum blir om intendenterna har tokigt mycket pengar att leka med).

/Robert (bilder följer....om jag fattar hur man minskar dem)

Skriv svar