Museum i Uppsala?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Museum i Uppsala?

Inlägg av Marcus » 6 april 2006, 19:13

Vad finns det för några bra musem i Uppsala?

/Marcus

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 6 april 2006, 20:33

Överraskande många faktiskt.
Utöver det ganska sömniga länsmuseet Upplandsmuseet och det tidvis intressanta konstmuseet så finns det allehanda godbitar:

*Domkyrkans dräktkammare är en liten pärla. Där finns kläderna Sturarna begravdes i efter att de mördats av Erik XIV. Där finns också "drottning Margaretas" klänning, krigsbyte från Roskilde domkyrka.
*Museum Gustavianum intill, universitets museum med en salig blandning av föremål: augsburgska konstskåpet som tillhört GIIA, vendeltida gravfynd, mumier och vetenskapliga instrument. Därtill Rudbecks anatomiska teater med obduktionsbord i mitten. En verklig fläkt av historia när man står där och tänker på hur han studerade lymfkärlen och hur oerhört mycket mer avancerad läkekonsten är idag jämfört med då.
*Medicinhistoriska museet på Ulleråkerområdet ligger i samma byggnad som Psykiatrihistoriska museet. I det förstnämnda kan man beundra förlossningstänger från 1600-talet och elektronisk medicinutrustning från idag. Salig blandning och rätt obegripligt om man inte blir ledsagad av en trevlig och pigg värd i övre pensionsåldern. I det senare nämnda museet finns bl.a. en evighetsmaskin utsågad i plywood - ett exempel på genial dårskap!
*Apropå medicin ska man givetvis besöka Linnéträdgården, väl skött och med en härlig atmosfär. Linnemuseet i huset kan man ta sig en titt på också. Där finns föremål som Linné samlat, och det är en miljö som han har bott i. Ännu vackrare och stämningsfullare är dock Linnés Hammarby med husfaderns härliga sovrum och arbetsrum där han låtit dyrbara blomsterplancher smycka väggarna.
*Museet för kommunal teknik gillar jag eftersom jag är road av teknikhistoria. Det ligger i ett gammalt vattenverk och berättar om vatten och elförsörjning i Uppsala.
*Sedan tycker jag väldigt mycket om skulptören Bror Hjorts hus. Ateljén står som om målaren själv ska komma in vilken minut som helst. Hans hemmiljö runt om kring är fint bevarad och det känns lite som ett fryst utsnitt ur 50-talet.
*Ett exklusivt museum som få har sett är Färghandlarmuseet. En historisk färghandlarmiljö med en massa gamla förpackningar och varor. Nostalgi.

Jag har glömt en del och förbigått annat. Vad som intresserar mig är ju subjektivt och jag långleds t.ex. enormt på museet i gamla Uppsala. Då är det roligare att bara stöva runt bland högarna och längta efter att kyrkan därute öppnas igen efter ett omfattande underhållsarbet.
Och är det sommar så sätter man sig på båten och far till Skokloster när man fått nog av Uppsala.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 7 april 2006, 00:33

Jag kan bara instämma i tipsen! Domkyrkan är ju sevärd i sig, och dess museum likaså - Skattkammaren tycks det för övrigt heta numera. Gustavianum är också både "museum i sig" och innehåller ett bra museum. Bror Hjorts hus är en höjdare, och ska jag lägga till ett museum på listan är det nog Paleontologiska museet (numera Evolutionsmuseets paleontologiska samlingar) med förnämliga utställningar av inte minst dinosaurier och fossiler (om man nu är det minsta intresserad av sådana är detta ett givet besöksmål). Det ligger väldigt nära Bror Hjorts hus, så det är en bra kombination. Är man ändå i de krokarna kan man ge Botaniska trädgården en (gratis) chans, och vips är man bara några steg från universitetsbiblioteket Carolina Rediviva, där man kan bese Silverbibeln och litet andra dyrgripar. Därmed är det heller inte många steg till Slottet, Universitetshuset, Gustavianum och Domkyrkan, så Uppsala har samlat sina sevärdheter ganska så bra! (Utan att du märkte det passerade du dessutom mitt föräldrahem på vägen ... ;) )
Amazon skrev:*Museum Gustavianum intill, universitets museum med en salig blandning av föremål: augsburgska konstskåpet som tillhört GIIA [...]
Har Augsburgska konstkåpet hamnat på Gustavianum numera? Det stod inne i universitetshuset på min tid ...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2006, 17:15

Marcus

Jag kan fylla på med lite grann med lite tips också, nu vet jag inte om du kommer med bil, flyg, tåg eller cykel till Uppsala. Men det ett vikingamuseum i Gamla Uppsala, men kyrkan är stängd p g a renovering och kommer att vara det fram till september. Om du inte kommer med bil så kan du tar bussen till Storvreta från stan eller buss nr 2 från Dragarbrunnsgatan(gatan korsar Bangårdsgatan som går fram till stationen).

Om du kommer med bil så kan väl Linnés Hammarby vara intressant, den ligger drygt en mil utanför stan och då kanske du kan passa på att stanna till i Danmark kyrka. OBS, kyrknamnet är inte efter danskarnas härjningar i Sverige utan markera en gräns mellan vatten och mark. Om du har tur så kan du träffa på pastorn Thomas Anderman, han kan en hel del om kyrkan och bygden. Jag känner honom lite grann eftersom hans son gick i samma klass som min syster en gång i tiden. Om du har varit intresserad av spökerier i yngre år så kanske någon kan berätta om den där personen som gick baklänges runt kyrkan i tolv varv innan han krockade med ett träd och blev skrämd för det eller om en mytomspunnen kvinna som levde förr i socknen.

Om du har barn så kan Pelle Svanslös-museet vara intressant, detta museum är en guldgruva för barn under tolv år och ligger nedanför slottet på motsatta sidan från stan räknad. Om du har sprungit upp till slottet och har barn med dig så kan det vara lägligt att besöka detta kattmuseum.

Om du är intresserad av historiska drag utanför Uppsala så finns även en del att hitta även utanför staden. Förutom Linnes Hammarby finns det också ett par historiska drag i Skuttunge med dess gamla prästgård från 1600-talet, en gammal brandstation och en affär som man kan titta in i(är lite osäker).

Det är synd att min bil är skrotat, annars skulle nog har kört runt dig lite.:D

Stefan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 7 april 2006, 18:43

Tack för tipsen så här långt, jag hoppas jag får tid till att besöka något museum när jag ska till Uppsala i jobbet senare i vår.

/Marcus

Skriv svar