Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 21 mars 2010, 16:08

En sak jag inte visste förren i förra veckan när jag var in på Turistbyrån här i Borlänge, å det är att vi har ett Indianmuseum här en bit utanför Borlänge, å det är Europas enda Privatägda Indianmuseum.. Så dit ska jag ta mej nu när våren verkligen har tvingat bort vintern snart.. www.indianmuseum.se/indianmuseum.asp 8-) 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 9 april 2010, 20:34

Ska neråt Halland om ett tag, ett ställe jag skulle villja visa på vägen ner, är den Härliga Slottsruinen Brahe Hus vid Gränna. Ett underbart ställe att stanna till vid och ta en bensträckare vid. :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 17 april 2010, 18:52

Igår kväll i det vackra vårvädret var vi ute och åkte bil jag och min fru, strax utanför Falun så åkte vi in vid en vägskylt som det står Främby Udde på, den pekade in mot en liten trevlig skogsväg.. Å, efter några kilometer på denna lilla skogsväg så kom vi fram till ett underbart ställe, å jag har aldrig tidigare varit dit, fast jag inte bor så långt därifrån. Men det var ett ställe som jag fastnade för och verkligen kan rekommendera anndra att ta sej till och ta sej till och drömma sej bort någon timme vid. Ett helt fantastiskt ställe vid sjön Runn.. www.frambyudde.com/ :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 28 april 2010, 20:01

En liten trevlig By 10 kilometer sydväst om Borlänge, är byn med tungvrickarnamnet spraxkya, byn uttalas på ett helt annat sätt än det skrivs, uttalet är Sprascha. http://sv.wikipedia.org/wiki/Spraxkya 8-) 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 30 april 2010, 15:21

Ska passa på att göra lite reklam för Lilltorpet i Grannkommunen Falun,, en härlig liten Folkets Park som ligger strax utanför Falun, tänke passa på att göra reklam för denna park samtidigt som jag gör reklam för deras Sista april Brasa som brukar vara underbart värmande på Kvällarna. Å, denna lilla mysiga folkets park, har jag suttit på sommarstuge verandan och lyssnat på Dansbands musiken många gånger på Sommararna. Även folkets parker är ju värt och få nämnas i denna tråd, å speciellt när det finns en i närheten av Falu gruva, så på sommrarna när man besöker Falun som turist så kan man ju besöka både gruvan och efteråt slå en Dans med sin kära vid parken som ligger strax bortanför Gruvan.. http://www.lilltorpet.se/ :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 12 maj 2010, 12:33

Ett intressant Museum här i Borlänge ligger inrymt i en gammal Hattfabrik i centrala Borlänge, för det har ju funnits en hattfabrik här i stan under bra många, men sedan produktionen flyttades till annan ort, så blev det hattmuseum av de tomma fabrikslokalerna, å det enda som idag finns kvar av den engång så stora fabriken här i Borlänge som än i dag fungerar är lite kontorsverksamhet, och lager. Men själva museei delen kan jag varmt rekommendera för den man eller kvinna som Gillar HATTAR.. http://www.cth-hattfabriken.se/ :milsmile:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 juni 2010, 17:36

Ni kanske inte har märkt denna tråd, i samma tråd som den där tråden med titeln "Lämna eran egna bidrag" och där ni själva lägga in uppgifter om platser med historisk anknytning i Sverige under en förutsättning att ni registrera er först. Det finns en kartbild som ni placera ut platserna.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 14 juni 2010, 18:29

Var ute nu i Helgen och gjorde en tur till våra södra Grannkommuner, å passerade då och även stannade till vid det stora härliga friluftsområdena och fiskeområdena malingsbo-Kloten som ligger i Gränstrakterna mellan dalarna - Örebro län och Västmanland. Det är ett otroligt vackert Friluftsområde som är flera mil i omkrets, är verkligen ett område som kan rekommenderas för de som tycker om Friluftsliv. 8-) 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 21 juni 2010, 17:10

Byn Tällberg som ligger vid Sjön Siljans Östra Strand strax norr om Leksand är ett härligt litet utflyktsmål så här i Midsommartider. Ligger så otroligt vackert vid denna grönskande sluttning ner mot siljan och bortanför Siljan så ser man härliga Blånande Dalaberg som bara ropar ut med sin sommar skönhet att nu är det SOMMAR.. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 16 juli 2010, 22:32

Nu ni, så ska jag rekommendera ett ställe som ligger långt från min hemstad Borlänge, å det är Citadellet i Landskrona, jag var dit för någon dag sedan, å jag kännde verkligen Historiens vingslag där ibland murarna... Så stanna till och gör ett besök där. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 juli 2010, 23:01

Det som jag har bidragit på platsr.se vill jag visa för folk utifrån.

Hammarskog
Kyrkor
Viks slott(det var någonting som hände mellan ägarna på Viks slott och ett par engelsmän under 1400-talet som fortfarande inte är utrett).

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 19 juli 2010, 19:19

På vår hemväg från vår semester stannade vi till vid Alvastra Kloster ruin, har ni vägarna förbi där vid något tillfälle så passa på att stanna till där och njut av den härliga Historiska atmosfär som omger hela denna plats. http://sv.wikipedia.org/wiki/Alvastra_kloster :milwink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 20 juli 2010, 19:23

I vår Grannkommun Säter, finns underbara Säterdalen. det är ett ställe som är hur underbart som helst... Lägger in en länk om Säterdalen, både bild och text talar för sej själv. www.saterdalen.se 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 24 juli 2010, 18:38

När vi änndock är i Säter, som i mitt förra inlägg, när jag tipsade om Säterdalen,, så vill jag tipsa om en Pittoresk Dalaby som ligger strax utanför Säter, som heter Solvarbo. Å, i den Byn så ligger det en Djup ravin som heter Solvarbo Ravinen som har förgreningar ner till Säterdalen.. www.solvarbo.se 8-)

Guicciardini
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 8 mars 2010, 11:17
Ort: Lund

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Guicciardini » 24 juli 2010, 19:30

Anders Nyman skrev:Lunds Domkyrka nämner du.. Finns det någon stormans-grav där. För Jag tänker på att Uppsala har ju sina Grevar och Gustav vasa vilandes där och Carl von Linne. Har du någon bra bild på kyrkan som du kan lägga in här, för just kyrkor är jag intresserad av. 8-)
Gravar finns det inga, däremot gravstenar och gravhällar. De som en gång var begravda i kyrkan har flyttats till en annan begravningsplats. Exakt vilka gravstenar som finns där har jag svårt att hitta information om, dock finns två sarkofager: Peder Winstrup, den siste danske biskopen, och Birger Gunnarsen, Lunds siste ärkebiskop.

Skriv svar