Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 27 april 2008, 18:07

Glenn Lauritz Andersson skrev:Helsingborg:
  • Kärnan (kvarvarande tornrest från 1300-talet av det försvunna Helsingborgs slott)
  • Fredriksdals friluftsmuseum (med gamla stadskvarter, bondgårdar med avlade fridlysta djurraser samt en friluftsteater)
  • Kullagatan (Sveriges första gågata)
  • Rådhuset och Stortorget
  • Dunkers kulturhus
  • Några gamla hus från dansktiden som Jacob Hansens Hus, Henckelska gården, gamla gränder som Springpostgränden m.m.
jag har varit vid Fredriksdals friluftmuseum och det är verkligen ett underbart ställe.. Sprang ibland alla buskar där när vi var dit för något år sedan och lekte Kurragömma med min Dotter, å det komiska som hände när jag lekte kurragömma där var att när jag hoppade igenom ett buskage så krockade jag med Eva Rydbergs dotter på anndra sidan.. Snacka om att känna sej lite generad då. :oops: :oops:

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 27 april 2008, 18:28

Anders Nyman skrev: jag har varit vid Fredriksdals friluftmuseum och det är verkligen ett underbart ställe.. Sprang ibland alla buskar där när vi var dit för något år sedan och lekte Kurragömma med min Dotter, å det komiska som hände när jag lekte kurragömma där var att när jag hoppade igenom ett buskage så krockade jag med Eva Rydbergs dotter på anndra sidan.. Snacka om att känna sej lite generad då. :oops: :oops:
Haha. :lol:
Ja, det var Maria Poppe, det. Vad kan man inte stöta på bland häckarna på Fredriksdal.

ja, jag håller med - det är verkligen en mysig plats (och även intressant ur ett historiskt perpektiv) och personligen anser jag att det är Helsingborgs pärla - själv bor jag bara ett par steg därifrån och har årskort så jag kan gå in och ut som jag vill. Jag går gärna dit när jag vill koppla av och njuta av stillheten och miljön (det är ju också känt för sin botaniska trädgård). Jag älskar idyllen och de gamla husen inne på området. Ett litet mini-Skansen om man så vill.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 27 april 2008, 18:57

En mil norr om Borlänge ligger det en underbar trädgård. Bara att åka dit och vanndra i denna underbara trädgård är som att vanndra in i en Sagovärld. Om man vill ha en stunds avkoppling från all stress så är detta ställe ett perfekt ställe.
http://www.basnatradgard.nu/ Så om ni besöker Borlänge sommartid, så hoppas jag ni tar er tid att besöka detta ställe för en stunds avkoppling. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 april 2008, 00:39

Den som är intresserad av agrarhistoria så finns det en gammal åker vid andra parkeringsplatsen efter godset Fredrikslund på 255:an från Uppsala. Vid parkeringsplatsen och vid skogsbrynet så finns det en åker som övergavs om man kan tyda på träden för kanske 50-100 år sedan.

Stefan

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Targenor » 3 maj 2008, 18:01

Hällristningarna vid Nämforsen
Utsikten vid Svar i Ramsele
och
Ramsele gamla Kyrka
Kyrkan är en s.k. skalmurskyrka från 1200-talet. Från medeltiden kommer träporten och ljuskronan i järn samt de förnäma väggmålningarna.
http://www.ramsele.com/se_gamlakyrkan.php

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 3 maj 2008, 20:10

Är från Borlänge, men nu ska jag göra lite reklam för ett underbart ställe i Falun, å det är Carl von Linnes Bröllopsstuga som ligger vid svedens gård ungefär 1 mil öster om Falun. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 juni 2008, 18:43

Med hjälp av den nya sökfunktionen på fornsök på www.raa.se så kan man hitta nya möjligheter att visa upp för utomstående. Jag fundera på att visa hägnadsystemet i skogen norr om Danmark kyrka. :) Det verkar iallafall vara intressant, men ett besök kommer nog inte att planeras förrän i höst.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 11 augusti 2008, 18:15

Bergplant en stor Ekologisk Trädgård cirka 1 mil söder om Borlänge, med mycket intressant blommor och träd av olika slag.. Å, i närheten av Bergplant så finns ju även ett av Borlänges Spökhus, å det heter Hovgården, det är ett äldre Mentalsjukhus, så det kan ju vara några av de gamla patienterna som låg inlaggda där som spökar.. :D

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Kretschmer » 17 augusti 2008, 20:02

Krigsgravar på Pålsjö Kyrkogård i Helsingborg.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Kretschmer » 17 augusti 2008, 20:26

Fredriksdals Friluftsmuséum i Helsingborg.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Kretschmer » 17 augusti 2008, 20:30

Glenn Lauritz Andersson skrev:
Anders Nyman skrev: jag har varit vid Fredriksdals friluftmuseum och det är verkligen ett underbart ställe.. Sprang ibland alla buskar där när vi var dit för något år sedan och lekte Kurragömma med min Dotter, å det komiska som hände när jag lekte kurragömma där var att när jag hoppade igenom ett buskage så krockade jag med Eva Rydbergs dotter på anndra sidan.. Snacka om att känna sej lite generad då. :oops: :oops:
Haha. :lol:
Ja, det var Maria Poppe, det. Vad kan man inte stöta på bland häckarna på Fredriksdal.

ja, jag håller med - det är verkligen en mysig plats (och även intressant ur ett historiskt perpektiv) och personligen anser jag att det är Helsingborgs pärla - själv bor jag bara ett par steg därifrån och har årskort så jag kan gå in och ut som jag vill. Jag går gärna dit när jag vill koppla av och njuta av stillheten och miljön (det är ju också känt för sin botaniska trädgård). Jag älskar idyllen och de gamla husen inne på området. Ett litet mini-Skansen om man så vill.
Eva Rydbergs dotter är inte Maria Poppe....om det är det du menar.....
Nils Poppes dotter är MARIA Poppe.

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Kretschmer » 17 augusti 2008, 20:43

Kärnan i Helsingborg.

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Kretschmer » 17 augusti 2008, 20:53

Mariakyrkan & kyrksilvret i Helsingborg.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av ola » 18 augusti 2008, 00:12

Göteborg som är min hemstad har vi följande saker att ge ögat en chans att titta på...

Botaniska trädgården
Slottskogen
Saluhallen
Feskekörkan
skärgården
skansen Lejonet
skansen Kronan
Älvsborgs fästning
Västra och Östra kyrkogården med deras monument
Torslanda kyrka som är från mkt tidig 1100-talet


Liseberg

m.m.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 augusti 2008, 17:30

Ta man till annanstädes i Uppland.

Viksta stentorg
Vendel kyrka
Björklinge kyrka
Skuttunge(kyrkan, prästgården, f d affären och jag har för mig att en brandstation låg där en gång i tiden).

Titta man exempelvis i fornlämningsregistret så kan man hitta lite udda sevärdheter.

www.fmis.raa.se

Stefan

Skriv svar