Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 5 mars 2011, 09:41

Ska ner till Säter i dag, å det är en liten äldre stad jag kan rekommendera å stanna till vid, för den som har vägarna förbi, finns rätt mycket intressant å se å göra i denna lilla stad, Säterdalen ett härligt naturvårdsområde, den gamla stadsbebyggelsen med sina träkvarter, Biografmuseet, å alla dessa gamla Hyttor som finns inom Kommunen, med mera. Så har ni vägarna förbi Säter nu till våren och sommaren, så passa på att stanna till där om det finns tid och möjlighet. :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 12 mars 2011, 07:06

Finns ju många vackra Gästgivaregårdar bevarade, finns några runt Borlänge som kan vara värda ett besök, tillexempell Buskåkers Gästivaregård. Som är öppen än idag för övernattning, fester,medmera, har funnits sedan 1500-talet här i stan, men som är bevarat för dess historiska värde.. Men ett som är stängt sedan flera år ligger i Gagnefs kommun strax norr om Borlänge å ligger efter den gammla Riksvägens sträckning, å just det stället är värt och nämnas bara för sitt härliga namns skull,, stället hette "komtillmåtta gästgivaregård". Men just å komma på ett sådant namn som "komtillmåtta". :D 8-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 mars 2011, 17:55

Jag tittade igenom en springa i öppningen till en lada för några år sedan och där såg jag en gammal plog eller tröskningsmaskin (lite svårt att se), kan vara intressant.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 20 mars 2011, 13:11

Strax söder om Leksand, så finns leksands Bröd. Där de har fabriksförsäljning av Hårdbröd å en del anndra lokalaprodukter, för billigare än vad man kan köpa på ICA eller någon annan butik. Å, bara att gå runt där inne i deras stora Butik, är välfylld av Ljuvliga Dofter av Nygräddat Hårdbröd. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 5 juni 2011, 11:26

Toftbyn efter riksväg 50, knappt 2 mil Norr om Falun. Jag var dit igår, en liten trevlig Dalaby, mitt inne i skogen, de har väl just inget mer å komma med, mer än att de har gammla anor tillbaka till 1600-talet som jag läste på en informationstavla där i Byn, byn fungerade väl mest som en uppställningsplats för båtar i gammla Båthus förr i tiden. En trevlig gammal antikvitetshandel finns mitt i Byn. som är värd och stanna till vid, om man har vägarna förbi å en helt underbar Badplats strax intill Antikvitetshandeln. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 3 juli 2011, 11:56

Vackra Dalälven som ringlar sej som en Orm igenom Borlänge Bygden, har många fina rastplatser å promenadleder, där man verkligen kan njuta av livet och omgivningen. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 11 juli 2011, 18:43

I vår södra grannkommun Ludvika, där Grängesberg ingår i,, passerar Riksväg 50 söderut,, å mellan Ludvika å Grängesberg ligger den gammla Hyttaan Klenshyttan,, www.ekomuseum.se/besoksmal/klenshyttan.html Å, i denna länk så ingår även en massa anndra ljuvliga besöksmål. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 12 augusti 2011, 20:28

Vackra Rättviks Kyrka som ligger på en udde, strax norr om Rättvik, den är väldigt vacker där den står. www.rattvik.se/rattvikskyrka :wink:

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Johan Matsson » 16 augusti 2011, 17:15

Snackar vi Rättvik så är kanske springkällan sevärd. Speciellt vintertid men ja vet int om ä ä nå tryck in numera. Classic Car Week sommartid samt Big Lake bör ju uplevas, blir nästan lite för mycket jänk för min smak.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 5 september 2011, 19:43

Johan Matsson skrev:Snackar vi Rättvik så är kanske springkällan sevärd. Speciellt vintertid men ja vet int om ä ä nå tryck in numera. Classic Car Week sommartid samt Big Lake bör ju uplevas, blir nästan lite för mycket jänk för min smak.
Va det länge sedan du var till Springkällan?? Nu för tiden är det inte lika roligt å fara dit,, för nu har de Tyglat detta sprutande från Springkällan,, gjort om det, så det porlar från något som ska likna en sorts kran.. :?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 6 september 2011, 19:10

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brunnb%C3%A4ck Länken om Brunnbäck utanför Avesta talar för sej själv.. Jag var dit nu i Helgen,, för första gången.. Å, en tanke jag fick, var att det skulle vara intressant å få leka Arkeolog på en plats som denna. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 11 september 2011, 17:25

Vackra Sundborns By i vår Grannkommun Falun med Carl Larsson gården, är ett väldigt trevligt ställe att besöka, fast jag gillar den byn, på Hösten när alla turister försvunnit å på våren innan Turisterna kommit, en lugn å mysig by med små härliga Gränder mellan de Falu Rödfärgade husen. För det finns en härlig rohet i denna by, som man inte finner på så många anndra ställen,, så inte undra på att Carl Larsson Älskade denna By under sin Levnad. :wink: :)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Johan Matsson » 12 september 2011, 03:24

Anders Nyman skrev: Va det länge sedan du var till Springkällan?? Nu för tiden är det inte lika roligt å fara dit,, för nu har de Tyglat detta sprutande från Springkällan,, gjort om det, så det porlar från något som ska likna en sorts kran.. :?
Jag var där när jag var i Sverige 2004 kanske, 30 grader kallt eller så. Men jag minns den som kraftfullare längre tillbaks. Då siljansringen är ett meteoritnedslag med kraterriktningen sydväst till nordöst är området lite speciellt och man har borrat efter både olja och gas och det var väl så källan uppstod.

Längre upp finns stora rullstens åsar eller vad de heter från istiden samt bergväggar man kan slå i med hammare så fossiler trillar ut. Detta pga att meteoriten vände upp marken. Kalkbrott finns också.

Vet inte om du har nämt Styggforsen i närheten? Den måste man se. Finns någon klenod om den och hästar och ryttare jag inte minns men du kanske gör? Fruktansvärt länge sedan jag var där och det lär väl knappast bli av igen. Men vad vet man.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 12 september 2011, 18:23

Johan Matsson skrev:
Anders Nyman skrev: Va det länge sedan du var till Springkällan?? Nu för tiden är det inte lika roligt å fara dit,, för nu har de Tyglat detta sprutande från Springkällan,, gjort om det, så det porlar från något som ska likna en sorts kran.. :?
Jag var där när jag var i Sverige 2004 kanske, 30 grader kallt eller så. Men jag minns den som kraftfullare längre tillbaks. Då siljansringen är ett meteoritnedslag med kraterriktningen sydväst till nordöst är området lite speciellt och man har borrat efter både olja och gas och det var väl så källan uppstod.

Längre upp finns stora rullstens åsar eller vad de heter från istiden samt bergväggar man kan slå i med hammare så fossiler trillar ut. Detta pga att meteoriten vände upp marken. Kalkbrott finns också.

Vet inte om du har nämt Styggforsen i närheten? Den måste man se. Finns någon klenod om den och hästar och ryttare jag inte minns men du kanske gör? Fruktansvärt länge sedan jag var där och det lär väl knappast bli av igen. Men vad vet man.
Du minns väl mycket kring springkällan å Siljans trakten :D :D Ne styggforsen kan jag inte minnas att jag än så länge nämnt. Men i så fall så kommer jag dit framöver. :wink: :wink:

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Johan Matsson » 16 september 2011, 04:09

Anders Nyman skrev:Vackra Dalälven som ringlar sej som en Orm igenom Borlänge Bygden, har många fina rastplatser å promenadleder, där man verkligen kan njuta av livet och omgivningen. :wink:
Ja, och Västerdalälven glöms ofta bort. Nära Käringforsen finns en av dessa vackra rastplatser, för att vara aningen udda. Ligger mellan Dala-Järna och Mockfjärd.

Annars, Österdalälven var färdväg för vikingar som hade en boplats med kyrkogård på Sollerön. Jag tror jag har skrivit detta förut men kyrkbåtarna tillverkas där och man vet väl inte hur gammal historia de har, de liknar vikingaskepp. Vid stränderna kan man fortfarande hitta Lissbåtar, båtar som är spetsiga både fram och bak. Tyvärr verkar man inte ha tagit hand om dessa speciellt bra...(?).

Hade lite mer information om detta ställe, ligger och skräpar i minnet bara just nu, kanske återkommer.

Under Leksands Kyrka har man gjort utgrävningar och hittat vikingasvärd, hjalt och lite av varje. En bra bok med illustrationer är utgiven om detta. Svärdsklingorna från Sollerön kom från Frankrike och kunde för en tid sedan ses på Historiska musseet i Stockholm.

Skriv svar