![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Va det länge sedan du var till Springkällan?? Nu för tiden är det inte lika roligt å fara dit,, för nu har de Tyglat detta sprutande från Springkällan,, gjort om det, så det porlar från något som ska likna en sorts kran..Johan Matsson skrev:Snackar vi Rättvik så är kanske springkällan sevärd. Speciellt vintertid men ja vet int om ä ä nå tryck in numera. Classic Car Week sommartid samt Big Lake bör ju uplevas, blir nästan lite för mycket jänk för min smak.
Jag var där när jag var i Sverige 2004 kanske, 30 grader kallt eller så. Men jag minns den som kraftfullare längre tillbaks. Då siljansringen är ett meteoritnedslag med kraterriktningen sydväst till nordöst är området lite speciellt och man har borrat efter både olja och gas och det var väl så källan uppstod.Anders Nyman skrev: Va det länge sedan du var till Springkällan?? Nu för tiden är det inte lika roligt å fara dit,, för nu har de Tyglat detta sprutande från Springkällan,, gjort om det, så det porlar från något som ska likna en sorts kran..
Du minns väl mycket kring springkällan å Siljans traktenJohan Matsson skrev:Jag var där när jag var i Sverige 2004 kanske, 30 grader kallt eller så. Men jag minns den som kraftfullare längre tillbaks. Då siljansringen är ett meteoritnedslag med kraterriktningen sydväst till nordöst är området lite speciellt och man har borrat efter både olja och gas och det var väl så källan uppstod.Anders Nyman skrev: Va det länge sedan du var till Springkällan?? Nu för tiden är det inte lika roligt å fara dit,, för nu har de Tyglat detta sprutande från Springkällan,, gjort om det, så det porlar från något som ska likna en sorts kran..
Längre upp finns stora rullstens åsar eller vad de heter från istiden samt bergväggar man kan slå i med hammare så fossiler trillar ut. Detta pga att meteoriten vände upp marken. Kalkbrott finns också.
Vet inte om du har nämt Styggforsen i närheten? Den måste man se. Finns någon klenod om den och hästar och ryttare jag inte minns men du kanske gör? Fruktansvärt länge sedan jag var där och det lär väl knappast bli av igen. Men vad vet man.
Ja, och Västerdalälven glöms ofta bort. Nära Käringforsen finns en av dessa vackra rastplatser, för att vara aningen udda. Ligger mellan Dala-Järna och Mockfjärd.Anders Nyman skrev:Vackra Dalälven som ringlar sej som en Orm igenom Borlänge Bygden, har många fina rastplatser å promenadleder, där man verkligen kan njuta av livet och omgivningen.