Aten

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Aten

Inlägg av Aldarion » 7 mars 2006, 11:11

Hej, jag lämnar snön i Sverige för en weekend i Aten nu på torsdag. Hade tänkt att se så mycket kulturarv som är möjligt under mina 4 dagar där, självklart äta god mat också. Jag skulle vara tacksam för tips på sevärdheter, det enda jag egentligen på förhand vet jag ska besöka är Akropolis templet.

/Sonny

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 mars 2006, 11:21

Gissar att du menar Parthenon. :)

Akropolis är hela höjden. När man passerat propyléerna finns där, utöver Athenas storslagna tempel, Poseidons tempel Erechteion, ett rekonstruerat litet Nike-tempel, ett museum som du skall besöka, med mera.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 7 mars 2006, 11:23

Ok :) . Allt detta finns på Akropolis om jag förstod det rätt?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 7 mars 2006, 11:36

Plaka lär vara intressanta kvarter, liksom Monastiraki. Hittade den här länken när jag skulle kolla den saken: http://www.kalimera.nu/oar/fastland/aten.html

Där finns en bild på de roliga vaktsoldaterna, de marscherar helt sanslöst enigt tv-bilder jag såg en gång. Kanske värt ett besök. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 mars 2006, 11:55

Hela mitt inlägg beskrev Akropolis, ja. Är lite allergisk mot s.k. turistfällor - inte så lite allergisk heller - men när jag kom upp på den där höjden, med tempel från Perikles tid, och där man vet att folk bott ända sedan stenåldern, och så hela den smog-fria storstaden runt om, och havet bortigenom -- det tog andan ur mig.

Plaka motsvarar Gamla Stan, med Västerlånggatan (heter den väl?) något utspädd och spridd över ett större område. På gott och på ont.
Dagens Aten är till stora delar av betydligt yngre datum än man kanske tänker sig. Det hindrar inte att minnen från antiken finns lite varstans. Något rejält museum har jag dock inte besökt, även om de givetvis finns.

Förresten måste jag kommentera tidpunkten - att åka utanför säsongen är helt rätt. Nu finns det plats på serveringar (de som håller öppet), även serveringspersonal hinner stå och prata strunt, med mera.

(Personligt minne: Saluhallen som beskrivs på Kalimera, den hittade jag helt på egen hand, utan att känna till den. Upplevd så var den rätt häftig, fast inget att rekommendera en omväg för.)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 mars 2006, 17:05

Det bäst bevarade antika templet lär väl vara Hephaisteion som byggdes samtidigt som Parthenon och senare blev en kyrka. Det ligger dock en bit från Akropolis bortom agora. Sedan har man återuppbyggt Attalos stoa vid det gamla agora, som ett museum för samlingarna av det man grävde fram från agora på 1950-talet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 mars 2006, 17:09

Titta på vaktparaden utanför regeringsbyggnaden, man får inte prata, ta kontakt eller störa vakterna, dom går också på ett speciellt sätt, men man får tar kort på dem........Antar att någon vet vad jag syftar på.

Stefan

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 8 mars 2006, 10:20

Tackar för alla tips, imorgon bär det av. Jag återkommer på måndag , då ska jag skriva lite om vad jag sett.

/Sonny

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 8 mars 2006, 19:35

En fördel med att åka nu är att man kanske står ut i hettan, att bestiga grekiska berg i augusti kanske inte är det skönaste.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 13 mars 2006, 10:39

Tillbaka igen. Det var fint väder, fredag och halva lördag hade +18 och sol. Det var en obeskrivlig känsla att sitta i solskenet uppe på Akropolis. Vi var även uppe på Atens högsta punkt, har redan lyckets glömma vad det berget hette, men utsikten var vacker. Jag kan starkt rekommendera fler att åka dit på en weekend.

/Sonny

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 mars 2006, 12:13

Aldarion skrev:Tillbaka igen. Det var fint väder, fredag och halva lördag hade +18 och sol. Det var en obeskrivlig känsla att sitta i solskenet uppe på Akropolis. Vi var även uppe på Atens högsta punkt, har redan lyckets glömma vad det berget hette, men utsikten var vacker. Jag kan starkt rekommendera fler att åka dit på en weekend.

/Sonny
Skoj! Det här återfanns i gårdagens DN, kanske intressant för dig som nyss varit där?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 mars 2006, 13:24

Vet inte om det är Athens högsta punkt, men deras mini-Matterhorn heter Lykavittos.

Så du hade +18, det är ju precis vad jag hade i morse. Fast minus då. :|

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 14 mars 2006, 11:25

Kan bara instämma i artikeln, fast jag slapp se något rån på gatan. Läste dock i tidningen att en del bilbomber hade sprängts av under min vistelsetid där, men det märkte jag inte av där. Det enda jag grämer mig lite över är att jag glömde att spana in det kungliga palatset.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Aten

Inlägg av cats » 17 september 2013, 06:08

Första veckan i oktober kommer jag att åka till Grekland (segla en vecka) Två av dagarna kommer vi att vara i Aten. Planerar en av de två dagarna till Akropolis. Men den andra dagen? Vad skulle ni göra om ni hade en dag i Aten?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Aten

Inlägg av Hans » 17 september 2013, 09:12

Jag skulle gärna vilja höra hur flygvapenmuseumet är: http://www.haf.gr/en/history/museum/

Armémuseum är trevligt: http://www.warmuseum.gr/ eller här då sidan är slö http://en.wikipedia.org/wiki/Athens_War_Museum

MVH

Hans

Skriv svar