Följa f d järnvägspår

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 juni 2009, 19:17

Ojdå, Anders.....Det har jag också gjort en gång och jag passade på att studera detta område noga.

Den redan nämnda gamla sträckan av järnvägen har jag fotograferat, men har inte lagt in den på bloggen ännu.

Stefan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Dalmas » 2 juli 2009, 17:38

Det är två banor jag är lite extra fascinerad av som jag funderar att ge mig ut och följa nu i sommar. Det är dels "Knejken" mellan Krylbo och Norberg. BLJ mellan Bysala och Långshyttan. Får se om det kan bli fotodokumentation. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juli 2009, 18:21

De f d järnvägslinjer som jag planerar för att fotografera är;

Enköping-Heby-Runhällens järnväg
Faringe-Norrtälje(den upprivna linjen)
Sala-Gysinge-Gävle järnväg

F d banvallar på Norra Stambanan vid Knivsta
Uppsala-Gävle järnväg

Stefan

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av frejs väpnare » 18 augusti 2009, 15:38

Stefan Lundgren skrev:De f d järnvägslinjer som jag planerar för att fotografera är;
Enköping-Heby-Runhällens järnväg
Stefan
Bäst att du snor dig. Lokstallet i Runhällen ska byggas om till cirkusskola för organisatiionen "Clowner utan gränser". De har kanske inte råd att göra något åt utsidan, men måste ändra insidan. En clown utan gränser är bosatt i Runhällen och släpper nog in dig.

Under min semester försökte jag få reda på varför just Runhällen blev slutstation. Man kan inte säga att det är, eller har varit, någon större metropol. I själva verket kom den till via Sala-Gysinge-Gävle-banans byggnad.
Ett tegelbruk i Huddunge socken fick ca en mil närmare till järnväg, och en torvströfabrik, utefter SGG-banan, fick en bangård, men det är knappast skäl för en slutstation.. Min gissning är att det var billigare att bygga stall och rangerbangård i Runhällen än i Heby?

OT; Under mitt läsande fann jag ett roligt exempel på järnvägens betydelse för kulturgeografin.
Ca en halv mil söder om Fjärdhundra ligger Forsby. Innan järnvägarnas tillkomst var det en naturlig övernattningsort för forkarlarna Dalarna-Stockholm, och här fanns några kvarnar, mejeri, tegelbruk, lanthandel och ett litet sädesmagasin.
EHR-banans planerades gå genom Forsby, men en lantbrukare vägrade upplåta "god åkerjord" till slikt, så banan flyttades 4 kilometer norrut. Till järnvägen flyttade omedelbart sädeshandlarna och mejeriet. Forkarlarna försvann, tegelbruket lades ner och lanthandlaren fick konkurrens från handlare i den nya stationsorten Fjärdhundra. Fjärdhundra blev s.sm.o. köping, och till kommunreformen 1967, centralort i kommunen. Forsby blev en prick på kartorna skala 1:50.000.

Undrar om lantbrukaren hann ångra sig? :D

Edit; Min skrivmaskinsteknik är i hög grad pekfingervals, med massor av fel bokstavstryck, som jag inte upptäcker förrän allt är klappat och klart

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Anders Nyman » 18 augusti 2009, 17:54

frejs väpnare skrev:
Stefan Lundgren skrev:De f d järnvägslinjer som jag planerar för att fotografera är;
Enköping-Heby-Runhällens järnväg
Stefan
Bäst att du snor dig. Lokstallet i Runhällen ska byggas om till cirkusskola för organisatiionen "Clowner utan gränser". De har kanske inte råd att göra något åt utsidan, men måste ändra insidan. En clown utan gränser är bosatt i Runhällen och släpper nog in dig.

Under min semester försökte jag få reda på varför just Runhällen blev slutstation. Man kan inte säga att det är, eller har varit, någon större metropol. I själva verket kom den till via Sala-Gysinge-Gävle-banans byggnad.
Ett tegelbruk i Huddunge socken fick ca en mil närmare till järnväg, och en torvströfabrik, utefter SGG-banan, fick en bangård, men det är knappast skäl för en slutstation.. Min gissning är att det var billigare att bygga stall och rangerbangård i Runhällen än i Heby?

OT; Under mitt läsande fann jag ett roligt exempel på järnvägens betydelse för kulturgeografin.
Ca en halv mil söder om Fjärdhundra ligger Forsby. Innan järnvägarnas tillkomst var det en naturlig övernattningsort för forkarlarna Dalarna-Stockholm, och här fanns några kvarnar, mejeri, tegelbruk, lanthandel och ett litet sädesmagasin.
EHR-banans planerades gå genom Forsby, men en lantbrukare vägrade upplåta "god åkerjord" till slikt, så banan flyttades 4 kilometer norrut. Till järnvägen flyttade omedelbart sädeshandlarna och mejeriet. Forkarlarna försvann, tegelbruket lades ner och lanthandlaren fick konkurrens från handlare i den nya stationsorten Fjärdhundra. Fjärdhundra blev s.sm.o. köping, och till kommunreformen 1967, centralort i kommunen. Forsby blev en prick på kartorna skala 1:50.000.

Undrar om lantbrukaren hann ångra sig? :D

Edit; Min skrivmaskinsteknik är i hög grad pekfingervals, med massor av fel bokstavstryck, som jag inte upptäcker förrän allt är klappat och klart
Ja, mycket kan ett gammalt lokstall användas till, men Cirkus-skola det var något nytt. Men jag hoppas de får en bra miljö att vara i. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 augusti 2009, 01:02

Frejs väpnare, jag nöjer mig med att fotografera lokstallet i Runhällen i så fall.
Jag var knappast inne nånstans när jag fotograferade den forna järnvägen mellan Uppsala-Enköping.

Stefan

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Ro/Lt » 10 september 2009, 11:57

Järnväget på Listerlandet, där är det cykelbana från Sölvesborg (strax intill slottsruinen) till Mjällby. I mitten av 80-talet när jag var pojk fanns i alla fall stationshusen i Lister Mjällby (i förfall) och Hällevik (vacker byggnad, då var det postkontor) kvar.
Se även denna karta http://www.solvesborg.se/6219

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 oktober 2009, 20:02

För en tid sedan upptäckte jag en tydlig banvall på Google Earth vid Gamla Uppsalas södra utkanter. Det var en normalspårig järnväg som gick till Röbo tegelbruk och enligt vissa uppgifter skall eventuellt gamla rälsrester ligga kvar på platsen.

http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... gamla.html

Jag besökte platsen idag och ett problem var att vegetationen var så hög. Det är första gången som jag besökte platsen och tyckte att det såg intressant ut. Kanske det blir en skalmanisk expedition på platsen så småningom och ett råd av Niklas Czerhalmi via hans bok "Fårad mark" så är den bästa tiden att finna historiska material ute i naturen så är antingen efter den första snön har smällt eller våren är kommen.

Skall dit i vår igen om det inte blir snart igen, beror lite grann på vädret och hur torrt det är.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Markus Holst » 6 oktober 2009, 21:48

Dalmas skrev:Det är två banor jag är lite extra fascinerad av som jag funderar att ge mig ut och följa nu i sommar. Det är dels "Knejken" mellan Krylbo och Norberg. BLJ mellan Bysala och Långshyttan. Får se om det kan bli fotodokumentation. :)
Fick du dokumenterat något? Jag har bott granne med knejken ett par år, på Myggbo Gård mellan avesta och Krylbo

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Anders Nyman » 7 oktober 2009, 19:14

Sveriges äldsta normalspåriga museijärnväg finns tydligen i Skåne,, är det någon av de tågintresserade här på skalmans som varit dit. För när jag fann detta ställe på nätet så verkade det trevligt. www.skanskajarnvagar.se/ :wink:

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av frejs väpnare » 4 november 2009, 08:25

I de yttersta av dessa dagar börjar man diskutera att bygga en ny järnväg Enköping och Uppsala/norra Stockholm.
Men naturligtvis ’är det ingen automatik att följa den gamla banvallen.

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=70-A ... ?from=puff

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Anders Nyman » 5 november 2009, 18:03

frejs väpnare skrev:I de yttersta av dessa dagar börjar man diskutera att bygga en ny järnväg Enköping och Uppsala/norra Stockholm.
Men naturligtvis ’är det ingen automatik att följa den gamla banvallen.

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=70-A ... ?from=puff
Norra Stockholm skriver du,, menar du att den nya järnvägen går in på Stockholmsbanan i Uppsala. :oops:

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av frejs väpnare » 6 november 2009, 05:09

Hur ska jag veta det? :P
Artikeln talar om förbindelse med Arlanda och Norra Stockholm, och det kan väl betyda anslutning på Stockholmsbanan i Uppsala. Men jag antar att man också tänka sig en förgrening innan Uppsala, för att Västeråsare, dalmasar och annat löst folk ska få förbindelse med Arlanda.
Utredning pågår - men inte av mig!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 november 2009, 16:52

Ett litet tips, på Google Earth kan man se äldre banvallar tydligt och sedan beror det på om det skedde för 10 eller 50 år sedan, en banvall vars spår togs bort för många år är däremot svårare att upptäcka.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Följa f d järnvägspår

Inlägg av Anders Nyman » 30 januari 2010, 15:01

Nu är det verkligen nostalgi,, sitter på sveriges järnvägsmuseum i Gävle. Å, när man hör alla dessa pysande och frustande ljud från loken, å vilken ljuv musik. Ett besök här kan jag verkligen rekommendera för den som är tågfrälst. :D :D

Skriv svar