Följa f d järnvägspår
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Ojdå, Anders.....Det har jag också gjort en gång och jag passade på att studera detta område noga.
Den redan nämnda gamla sträckan av järnvägen har jag fotograferat, men har inte lagt in den på bloggen ännu.
Stefan
Den redan nämnda gamla sträckan av järnvägen har jag fotograferat, men har inte lagt in den på bloggen ännu.
Stefan
Re: Följa f d järnvägspår
Det är två banor jag är lite extra fascinerad av som jag funderar att ge mig ut och följa nu i sommar. Det är dels "Knejken" mellan Krylbo och Norberg. BLJ mellan Bysala och Långshyttan. Får se om det kan bli fotodokumentation.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
De f d järnvägslinjer som jag planerar för att fotografera är;
Enköping-Heby-Runhällens järnväg
Faringe-Norrtälje(den upprivna linjen)
Sala-Gysinge-Gävle järnväg
F d banvallar på Norra Stambanan vid Knivsta
Uppsala-Gävle järnväg
Stefan
Enköping-Heby-Runhällens järnväg
Faringe-Norrtälje(den upprivna linjen)
Sala-Gysinge-Gävle järnväg
F d banvallar på Norra Stambanan vid Knivsta
Uppsala-Gävle järnväg
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 653
- Blev medlem: 10 november 2008, 04:39
Re: Följa f d järnvägspår
Bäst att du snor dig. Lokstallet i Runhällen ska byggas om till cirkusskola för organisatiionen "Clowner utan gränser". De har kanske inte råd att göra något åt utsidan, men måste ändra insidan. En clown utan gränser är bosatt i Runhällen och släpper nog in dig.Stefan Lundgren skrev:De f d järnvägslinjer som jag planerar för att fotografera är;
Enköping-Heby-Runhällens järnväg
Stefan
Under min semester försökte jag få reda på varför just Runhällen blev slutstation. Man kan inte säga att det är, eller har varit, någon större metropol. I själva verket kom den till via Sala-Gysinge-Gävle-banans byggnad.
Ett tegelbruk i Huddunge socken fick ca en mil närmare till järnväg, och en torvströfabrik, utefter SGG-banan, fick en bangård, men det är knappast skäl för en slutstation.. Min gissning är att det var billigare att bygga stall och rangerbangård i Runhällen än i Heby?
OT; Under mitt läsande fann jag ett roligt exempel på järnvägens betydelse för kulturgeografin.
Ca en halv mil söder om Fjärdhundra ligger Forsby. Innan järnvägarnas tillkomst var det en naturlig övernattningsort för forkarlarna Dalarna-Stockholm, och här fanns några kvarnar, mejeri, tegelbruk, lanthandel och ett litet sädesmagasin.
EHR-banans planerades gå genom Forsby, men en lantbrukare vägrade upplåta "god åkerjord" till slikt, så banan flyttades 4 kilometer norrut. Till järnvägen flyttade omedelbart sädeshandlarna och mejeriet. Forkarlarna försvann, tegelbruket lades ner och lanthandlaren fick konkurrens från handlare i den nya stationsorten Fjärdhundra. Fjärdhundra blev s.sm.o. köping, och till kommunreformen 1967, centralort i kommunen. Forsby blev en prick på kartorna skala 1:50.000.
Undrar om lantbrukaren hann ångra sig?
Edit; Min skrivmaskinsteknik är i hög grad pekfingervals, med massor av fel bokstavstryck, som jag inte upptäcker förrän allt är klappat och klart
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Ja, mycket kan ett gammalt lokstall användas till, men Cirkus-skola det var något nytt. Men jag hoppas de får en bra miljö att vara i.frejs väpnare skrev:Bäst att du snor dig. Lokstallet i Runhällen ska byggas om till cirkusskola för organisatiionen "Clowner utan gränser". De har kanske inte råd att göra något åt utsidan, men måste ändra insidan. En clown utan gränser är bosatt i Runhällen och släpper nog in dig.Stefan Lundgren skrev:De f d järnvägslinjer som jag planerar för att fotografera är;
Enköping-Heby-Runhällens järnväg
Stefan
Under min semester försökte jag få reda på varför just Runhällen blev slutstation. Man kan inte säga att det är, eller har varit, någon större metropol. I själva verket kom den till via Sala-Gysinge-Gävle-banans byggnad.
Ett tegelbruk i Huddunge socken fick ca en mil närmare till järnväg, och en torvströfabrik, utefter SGG-banan, fick en bangård, men det är knappast skäl för en slutstation.. Min gissning är att det var billigare att bygga stall och rangerbangård i Runhällen än i Heby?
OT; Under mitt läsande fann jag ett roligt exempel på järnvägens betydelse för kulturgeografin.
Ca en halv mil söder om Fjärdhundra ligger Forsby. Innan järnvägarnas tillkomst var det en naturlig övernattningsort för forkarlarna Dalarna-Stockholm, och här fanns några kvarnar, mejeri, tegelbruk, lanthandel och ett litet sädesmagasin.
EHR-banans planerades gå genom Forsby, men en lantbrukare vägrade upplåta "god åkerjord" till slikt, så banan flyttades 4 kilometer norrut. Till järnvägen flyttade omedelbart sädeshandlarna och mejeriet. Forkarlarna försvann, tegelbruket lades ner och lanthandlaren fick konkurrens från handlare i den nya stationsorten Fjärdhundra. Fjärdhundra blev s.sm.o. köping, och till kommunreformen 1967, centralort i kommunen. Forsby blev en prick på kartorna skala 1:50.000.
Undrar om lantbrukaren hann ångra sig?
Edit; Min skrivmaskinsteknik är i hög grad pekfingervals, med massor av fel bokstavstryck, som jag inte upptäcker förrän allt är klappat och klart
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Frejs väpnare, jag nöjer mig med att fotografera lokstallet i Runhällen i så fall.
Jag var knappast inne nånstans när jag fotograferade den forna järnvägen mellan Uppsala-Enköping.
Stefan
Jag var knappast inne nånstans när jag fotograferade den forna järnvägen mellan Uppsala-Enköping.
Stefan
Re: Följa f d järnvägspår
Järnväget på Listerlandet, där är det cykelbana från Sölvesborg (strax intill slottsruinen) till Mjällby. I mitten av 80-talet när jag var pojk fanns i alla fall stationshusen i Lister Mjällby (i förfall) och Hällevik (vacker byggnad, då var det postkontor) kvar.
Se även denna karta http://www.solvesborg.se/6219
Se även denna karta http://www.solvesborg.se/6219
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
För en tid sedan upptäckte jag en tydlig banvall på Google Earth vid Gamla Uppsalas södra utkanter. Det var en normalspårig järnväg som gick till Röbo tegelbruk och enligt vissa uppgifter skall eventuellt gamla rälsrester ligga kvar på platsen.
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... gamla.html
Jag besökte platsen idag och ett problem var att vegetationen var så hög. Det är första gången som jag besökte platsen och tyckte att det såg intressant ut. Kanske det blir en skalmanisk expedition på platsen så småningom och ett råd av Niklas Czerhalmi via hans bok "Fårad mark" så är den bästa tiden att finna historiska material ute i naturen så är antingen efter den första snön har smällt eller våren är kommen.
Skall dit i vår igen om det inte blir snart igen, beror lite grann på vädret och hur torrt det är.
Stefan
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... gamla.html
Jag besökte platsen idag och ett problem var att vegetationen var så hög. Det är första gången som jag besökte platsen och tyckte att det såg intressant ut. Kanske det blir en skalmanisk expedition på platsen så småningom och ett råd av Niklas Czerhalmi via hans bok "Fårad mark" så är den bästa tiden att finna historiska material ute i naturen så är antingen efter den första snön har smällt eller våren är kommen.
Skall dit i vår igen om det inte blir snart igen, beror lite grann på vädret och hur torrt det är.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13480
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Fick du dokumenterat något? Jag har bott granne med knejken ett par år, på Myggbo Gård mellan avesta och KrylboDalmas skrev:Det är två banor jag är lite extra fascinerad av som jag funderar att ge mig ut och följa nu i sommar. Det är dels "Knejken" mellan Krylbo och Norberg. BLJ mellan Bysala och Långshyttan. Får se om det kan bli fotodokumentation.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Sveriges äldsta normalspåriga museijärnväg finns tydligen i Skåne,, är det någon av de tågintresserade här på skalmans som varit dit. För när jag fann detta ställe på nätet så verkade det trevligt. www.skanskajarnvagar.se/
-
- Medlem
- Inlägg: 653
- Blev medlem: 10 november 2008, 04:39
Re: Följa f d järnvägspår
I de yttersta av dessa dagar börjar man diskutera att bygga en ny järnväg Enköping och Uppsala/norra Stockholm.
Men naturligtvis ’är det ingen automatik att följa den gamla banvallen.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=70-A ... ?from=puff
Men naturligtvis ’är det ingen automatik att följa den gamla banvallen.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=70-A ... ?from=puff
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Norra Stockholm skriver du,, menar du att den nya järnvägen går in på Stockholmsbanan i Uppsala.frejs väpnare skrev:I de yttersta av dessa dagar börjar man diskutera att bygga en ny järnväg Enköping och Uppsala/norra Stockholm.
Men naturligtvis ’är det ingen automatik att följa den gamla banvallen.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=70-A ... ?from=puff
-
- Medlem
- Inlägg: 653
- Blev medlem: 10 november 2008, 04:39
Re: Följa f d järnvägspår
Hur ska jag veta det?
Artikeln talar om förbindelse med Arlanda och Norra Stockholm, och det kan väl betyda anslutning på Stockholmsbanan i Uppsala. Men jag antar att man också tänka sig en förgrening innan Uppsala, för att Västeråsare, dalmasar och annat löst folk ska få förbindelse med Arlanda.
Utredning pågår - men inte av mig!
Artikeln talar om förbindelse med Arlanda och Norra Stockholm, och det kan väl betyda anslutning på Stockholmsbanan i Uppsala. Men jag antar att man också tänka sig en förgrening innan Uppsala, för att Västeråsare, dalmasar och annat löst folk ska få förbindelse med Arlanda.
Utredning pågår - men inte av mig!
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Ett litet tips, på Google Earth kan man se äldre banvallar tydligt och sedan beror det på om det skedde för 10 eller 50 år sedan, en banvall vars spår togs bort för många år är däremot svårare att upptäcka.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Nu är det verkligen nostalgi,, sitter på sveriges järnvägsmuseum i Gävle. Å, när man hör alla dessa pysande och frustande ljud från loken, å vilken ljuv musik. Ett besök här kan jag verkligen rekommendera för den som är tågfrälst.