Följa f d järnvägspår
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13602
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
En intressant uppriven järnväg är oxabanan, mellan Limmareds glasbruk och sjö Åsunden. Banan skulle framta glasbrukets produkter till sjön, där pmgbåten tog varorna till Ulricehamn där en ny omlastning lade dem på järnväg.
Namnet kommer av att tågend rogs av oxar. Efter banan fanns oxhållare, där man bytte oxar. I vissa backar fick man spänna för två oxar.
Man tog även passagerare på denna järnväg. I början fick man sitta ovanpå fraktlådorna, men det buggdes även en del personvagnar. Jag vet inte om man fick gå bredvid i uppförsbackarna, men man torde säkert ha hunit med om man så gjorde.
Banan byggdes 1880 och var nog inte i drift så länge. Den självdog när Limmared fick egen station på banan Borås-Växjö.
Idag är banan vandringsled.
Namnet kommer av att tågend rogs av oxar. Efter banan fanns oxhållare, där man bytte oxar. I vissa backar fick man spänna för två oxar.
Man tog även passagerare på denna järnväg. I början fick man sitta ovanpå fraktlådorna, men det buggdes även en del personvagnar. Jag vet inte om man fick gå bredvid i uppförsbackarna, men man torde säkert ha hunit med om man så gjorde.
Banan byggdes 1880 och var nog inte i drift så länge. Den självdog när Limmared fick egen station på banan Borås-Växjö.
Idag är banan vandringsled.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Det gick en järnväg en gång från Pappersbruket här i Borlänge mot Faluhållet, men den banan är som många mindre järnvägar oppriven,, men den gamla Järnvägsbron över Dalälven fungerar idag som en utomordentligt bra bilbro. Å, en del av den gamla banvallen fungerar som grusväg..
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Det gick ju en Järnväg förr mellan Falun och Rättvik, men den la de ner för många år sedan, som många mindre Järnvägar, men halva banan har de nu renoverat för ett tag sedan och börjat köra lite Godstrafik på viss sträckning igen, å den trafiken är nu mellan Falu Järnvägsstation och Grycksbo Pappersbruk.. Men den bit som är kvar från Grycksbo opp till Rättvik, används till stora delar som cykelstråk/vandringsled.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Ett litet tips
Det är fritt fram att fotodokumentera gamla banvallar, har skrivit en tråd om det.
viewtopic.php?f=34&t=32267
Jag har gjort det som jag har redan skrivit om, Uppsala-Enköpings järnväg, nu håller på att fotodokumentera järnvägen mellan Länna-Norrtälje.
Eventuella framtida fotoprojekt.
Enköping-Heby-Runhällens järnväg
F d banvall för Norra stambanan vid Knivsta.
Stefan
Det är fritt fram att fotodokumentera gamla banvallar, har skrivit en tråd om det.
viewtopic.php?f=34&t=32267
Jag har gjort det som jag har redan skrivit om, Uppsala-Enköpings järnväg, nu håller på att fotodokumentera järnvägen mellan Länna-Norrtälje.
Eventuella framtida fotoprojekt.
Enköping-Heby-Runhällens järnväg
F d banvall för Norra stambanan vid Knivsta.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Fanns det flera Banor som denna i Järnvägens Barndom, där vagnar drogs av Hästar.. I Falu Koppargruva drogs ju kopparvagnarna av Hästar då på 1600 och 1700-talen.Markus Holst skrev:En intressant uppriven järnväg är oxabanan, mellan Limmareds glasbruk och sjö Åsunden. Banan skulle framta glasbrukets produkter till sjön, där pmgbåten tog varorna till Ulricehamn där en ny omlastning lade dem på järnväg.
Namnet kommer av att tågend rogs av oxar. Efter banan fanns oxhållare, där man bytte oxar. I vissa backar fick man spänna för två oxar.
Man tog även passagerare på denna järnväg. I början fick man sitta ovanpå fraktlådorna, men det buggdes även en del personvagnar. Jag vet inte om man fick gå bredvid i uppförsbackarna, men man torde säkert ha hunit med om man så gjorde.
Banan byggdes 1880 och var nog inte i drift så länge. Den självdog när Limmared fick egen station på banan Borås-Växjö.
Idag är banan vandringsled.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Inom järnvägskretsar så finns det en term som heter "hästbana", dessa användes fram till mellankrigstiden då man började skaffa små lok och om det finns intresse för det så kan jag diskutera eller ge liten information om det i delforumet civil teknikhistoria.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Jaha, då har vi ett nytt före detta Järnvägsspår här i Dalarna, nu har de laggt ner järnvägen som går mellan Falun och Grycksbo pappersbruk, ett pappersbruk drygt en mil norr om Falun. Ska bli roligt att se om det kommer att bli museeijärnväg där nu eller om de kommer att riva opp spåren.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Jag har planer på att göra en fotodokumentation på Enköping-Heby-Runhällens järnväg över vad som finns kvar. Förmodar att denna järnväg har ännu mindre spår att följa/hitta än Uppsala-Enköpings järnväg.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Denna Järnväg som du nämner Enköping - Heby - Runhällens järnväg, är det en gammal järnväg, för jag visste inte om just denna sträckning. Men det som finns kvar som du nämner, används de delarna till något, museeitåg tillexempell.Stefan Lundgren skrev:Jag har planer på att göra en fotodokumentation på Enköping-Heby-Runhällens järnväg över vad som finns kvar. Förmodar att denna järnväg har ännu mindre spår att följa/hitta än Uppsala-Enköpings järnväg.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Rälsen finns inte kvar iallafall, den togs bort under 1960-talet och man kan ju alltid hitta andra föremål. Vattentornet i Alsta t ex var en livsfaktor för de förbipasserande tågen eftersom ångloket fick sitt vatten från vattenhästen där.
Man kan läsa om järnvägen på följande sidor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Enk%C3%B6p ... rnv%C3%A4g
Karta: http://web.telia.com/~u18116933/swb/linje/swb2kar.htm
Detta järnvägsbolag upphandlades av ett större järnvägsbolag någon gång på 1900-talet.
http://runeberg.org/nfbg/0340.html
Runhällens lokstall:
http://www.wnj.se/underleverantor/vva/r ... hallen.htm
Tror nog att någon har hunnit före.
Men det är alltid kul med att göra en egen sådan också.
http://www.tufftuff.net/ehrj/ehrja.htm
Men bara en liten bit, tydligen.
Stefan
Man kan läsa om järnvägen på följande sidor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Enk%C3%B6p ... rnv%C3%A4g
Karta: http://web.telia.com/~u18116933/swb/linje/swb2kar.htm
Detta järnvägsbolag upphandlades av ett större järnvägsbolag någon gång på 1900-talet.
http://runeberg.org/nfbg/0340.html
Runhällens lokstall:
http://www.wnj.se/underleverantor/vva/r ... hallen.htm
Tror nog att någon har hunnit före.
Men det är alltid kul med att göra en egen sådan också.
http://www.tufftuff.net/ehrj/ehrja.htm
Men bara en liten bit, tydligen.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13602
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
När jag bodde utanför Avesta, red jag ofta på "Knejken", den gamla järnvägsvallen för Krylbo-Norbergs järnväg. Åtminstone biten närmast Avesta var fullt ridbar då. Banan går strax söder om och parallellt med nya väg 68 (som inte är så värst ny längre). Ungefär vid landskapsgränsen Dalarna/Västmanland korsar nya vägen banvallen.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Det här var faktiskt väldigt intressant, har nu också fått veta att det funnits en Järnväg Sala - Gysinge - Gävle.Stefan Lundgren skrev:Rälsen finns inte kvar iallafall, den togs bort under 1960-talet och man kan ju alltid hitta andra föremål. Vattentornet i Alsta t ex var en livsfaktor för de förbipasserande tågen eftersom ångloket fick sitt vatten från vattenhästen där.
Man kan läsa om järnvägen på följande sidor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Enk%C3%B6p ... rnv%C3%A4g
Karta: http://web.telia.com/~u18116933/swb/linje/swb2kar.htm
Detta järnvägsbolag upphandlades av ett större järnvägsbolag någon gång på 1900-talet.
http://runeberg.org/nfbg/0340.html
Runhällens lokstall:
http://www.wnj.se/underleverantor/vva/r ... hallen.htm
Tror nog att någon har hunnit före.
Men det är alltid kul med att göra en egen sådan också.
http://www.tufftuff.net/ehrj/ehrja.htm
Men bara en liten bit, tydligen.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Jo, det stämmer......Det har funnits en järnväg med namnet Sala-Gysinge-Gävle järnväg som också är riven nu, förutom bron över Dalälven förstås.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Följa f d järnvägspår
Så bron finns kvar. Det lär jag kolla närmare på när jag är dit nästa gång, har ju min äldsta dotter i närheten av Gysinge. Men det är ju som här i Borlänge, även här har de sparat en äldre vacker Järnvägsbro, som i dag fungerar som en bilbro.Stefan Lundgren skrev:Jo, det stämmer......Det har funnits en järnväg med namnet Sala-Gysinge-Gävle järnväg som också är riven nu, förutom bron över Dalälven förstås.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Följa f d järnvägspår
Det finns bilder på nätet också, den där personen hade närmat sig broarna med båt och det hade inte jag när jag var där.
Stefan
Stefan