Historiskt intressanta vägar i Sverige

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2010, 07:31

Anders Nyman skrev:Är för tillfället i Gävle, ska nu snart när jag ska åka hemåt, passa på att åka den gamla vägen förbi Gysinge å den gamla härliga bron som går över Dalälven där borta. Den vägen är en trevlig avstickare om man inte har bråttom hem till Borlänge. 8-)
Fast dessa broar vid Gysinge är järnvägsbroar och inte vanliga landsvägar, däremot finns det äldre broar söderut som exempelvis Tok-Hans bron. Enligt den lokala traditionen så borde det en "tokig" gubbe under en av broarna och som sedan drunknade.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 4 februari 2010, 17:29

Stefan Lundgren skrev:
Anders Nyman skrev:Är för tillfället i Gävle, ska nu snart när jag ska åka hemåt, passa på att åka den gamla vägen förbi Gysinge å den gamla härliga bron som går över Dalälven där borta. Den vägen är en trevlig avstickare om man inte har bråttom hem till Borlänge. 8-)
Fast dessa broar vid Gysinge är järnvägsbroar och inte vanliga landsvägar, däremot finns det äldre broar söderut som exempelvis Tok-Hans bron. Enligt den lokala traditionen så borde det en "tokig" gubbe under en av broarna och som sedan drunknade.

Stefan
Förlåt, när jag skrev detta när jag satt vid tågmuseet i Gävle, så tänkte jag på Älvkarleby och den vackra bron de har där men jag råkade skriva Gysinge istället. Tänkte på det när vi åkt från museet att jag råkade skriva lite fel där. Men sådannt händer ibland. :oops:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 8 februari 2013, 18:26

3 år sedan någon livade upp denna Tråd,, men nu kommer jag med en Fråga,, nu till våren eller sommaren,, ska jag och ett par kompisar, försöka åka så mycket som möjligt av den Gamla Riksvägens Dragning från Falun/Borlänge ner till Örebro å sedan Mot Västerås å tillbaka mot Dalarna å kolla efter gamla Stenbroar,, men nu till min fråga,, är det någon som vet vart man kan få tag på Äldre kartor, där man kan se den gamla tidens Riksvägsträckningen, i årtal cirka 1920 till 1930-talen. :milwink:

Användarvisningsbild
Magnum12
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 14 februari 2012, 08:05

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Magnum12 » 9 februari 2013, 17:24

Anders Nyman skrev:3 år sedan någon livade upp denna Tråd,, men nu kommer jag med en Fråga,, nu till våren eller sommaren,, ska jag och ett par kompisar, försöka åka så mycket som möjligt av den Gamla Riksvägens Dragning från Falun/Borlänge ner till Örebro å sedan Mot Västerås å tillbaka mot Dalarna å kolla efter gamla Stenbroar,, men nu till min fråga,, är det någon som vet vart man kan få tag på Äldre kartor, där man kan se den gamla tidens Riksvägsträckningen, i årtal cirka 1920 till 1930-talen. :milwink:
Hej!
Om du besöker Vägverkets (Trafikverket) museum Pylonen i Borlänge så kan de säkert hänvisa dig till rätt avdelning/person som kan hjälpa dig med kartmaterial och tips.
/Magnum
Kan rekommendera en vacker stenbro om ni någon gång skulle åka väg 239 (E16) Torsby - norska gränsen.
http://www.lekvattnet.nu/index.php/turismen/stenbron

Bifogar några foton på bron.
Bilagor
lekvattnet3.jpg
lekvattnet2.jpg
lekvattnet1.jpg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Markus Holst » 9 februari 2013, 18:36


Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Dalmas » 10 februari 2013, 12:18

Jag har KAKs bilatlas från 1922 liggande nånstans. Kan kolla i den.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 februari 2013, 20:14

Jag har för mig att jag har skrivit om det tidigare, det är lättare att få fram en lista över stenbroar på Fornminnesregistret än att försöka hitta dem på äldre kartor. Antalet stenbroar är lite för stort för att publiceras på Skalman. Men jag skala upp det landskapsvis utifrån Dalarna, Västmanland, Närke, Uppland och Gästrikland. Lägger in listan i tråden om Stenbroar eftersom stenbron kan finnas i en annat fornminne eller sådana område.

Se denna tråd med listan:

viewtopic.php?f=9&t=40493

Stefan

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Tankspridd » 10 februari 2013, 23:46

Jag tänker tipsa om en bok " En gammal landsväg berättar " skriven av Ivar Bratt ( isbn 91-86436-37-6

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Karl XVII » 19 februari 2013, 01:47

Vägen som går förbi Skuleberget ska tydligen vara riktigt gammal.

På Gotland finns det vägar från bronsåldern.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Johan Matsson » 28 mars 2013, 09:35

Det finns en tydlig väg eller numera ett dike väster om Siljan. Man ser att vägen rensats från sten som kastats åt sidan. Oklart vad den använts till men kallas "Munkstigen" tror jag. Skulle tro att den är en 400-500 år gammal eller så?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 april 2013, 12:55

Johan Matsson skrev:Det finns en tydlig väg eller numera ett dike väster om Siljan. Man ser att vägen rensats från sten som kastats åt sidan. Oklart vad den använts till men kallas "Munkstigen" tror jag. Skulle tro att den är en 400-500 år gammal eller så?
Visste inte om det, skulle vara intressant att kolla upp stigen på Fornminnesregistret.
Vet du vilken socken den ligger i?

Stefan

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Lasse O » 12 april 2013, 17:42

Magnum12 skrev: Kan rekommendera en vacker stenbro om ni någon gång skulle åka väg 239 (E16) Torsby - norska gränsen.
http://www.lekvattnet.nu/index.php/turismen/stenbron
Bifogar några foton på bron.
Just den här bron var mycket viktig under beredskapen 1940-45 och hade en permanent postering om halv till en pluton. Resterna av värn m m finns fortfarande kvar.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Johan Matsson » 13 april 2013, 06:47

Stefan Lundgren skrev: Visste inte om det, skulle vara intressant att kolla upp stigen på Fornminnesregistret.
Vet du vilken socken den ligger i?

Stefan
Jag tror att den går genom flera socknar och det finns flera i Sverige. Jag minns inte riktigt var just denna går men du kan läsa mer i boken "Pilgrimsmärken och vallfart" av Lars Andersson. (Lund studies in medieval archaelogy). För lite mer prickskjutande information så finns det som alltid byorginal som kan skogarna och vet precis vart man skall gå och titta.

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av vittorioso » 28 april 2013, 23:59

I Västgoternas land, så finnes det ett flertal bevarade medeltida vägar. Om jag har tid på 1:a maj, så kommer jag ta & lägga upp en del bilder.

Mvh Vittorioso :)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Johan Matsson » 30 april 2013, 04:04

Dalmas skrev:Är en sådan som "samlar" på småvägar. Helst sådana som tidigare har varit viktiga landsvägar. Nu kan jag nog alla gamla landsvägar i södra Dalarna. Min favorit är den gamla sträckningen på rv 70 norr om Hedemora. Är det någon som har koll på andra vägsträckningar som är bevarade?
Jag har för mig att den här vägen var viktigare förr.

Skriv svar