Historiskt intressanta vägar i Sverige

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 februari 2008, 18:59

Vägen från Librobäck till Börje kyrka åker man också igenom delvis historisk bygd.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 13 februari 2008, 09:12

Den Gamla vägen mellan Borlänge och Ludvika här i Dalarna är väldigt trevlig, tillexempel så åker man igenom en gammal gruvby som heter Idkerberget, å på sidan om denna väg finns det ett stort naturområde, som folk brukar vara till och åka skidor på vintrarna, långpromenader på sommrarna. Å, man passerar många små trevliga fiskesjöar, så har man inte bråttom, så är det trevlig med sådanna vägar. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 mars 2008, 16:31

Nu skriver jag en liten sammanfattning, många av de mindre vägarna i Sverige är en del av vår väghistoria och det kan man se på hur olika sätt. De punkter som jag kommer att skriva nu har också större vägar.

1) Milstolpar, gränsstolpar, stolpar som markera häradsgräns och minnesmärken.

2) Mindre vägar är oftast krokiga, de följer en sträckning som vägen alltid har gått.

3) Går vägen oftast igenom gårdstomter eller bytomter är den också gammal.

4) Om jag inte missminner mig har mindre asfalterade vägar en översyn som varar runt femtio år mellan varje asfaltering.

De är dessa fyra punkter som kännetecknar en äldre väg, har själv skrivit om det samt några andra skribenter...:Men jag försökte sammanfatta det, hoppas bara att det inte gör någonting.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 5 mars 2008, 18:40

Jag var till Gävle i förra veckan,, när jag åkte hem så åkte jag en del av den äldre sträckningen av Riksväg 80, å när man åker igenom Kungsbyn som ligger mellan Sandviken och Hofors, så åker man förbi ett äldre vackert Bankhus, som det är loppis i idag. Skulle tro att detta äldre bankhus är ifrån mitten an 1800-talet. Men vissa delar av den äldre riksvägen 80 mellan Gävle - Falun är som en typisk berg och dalbaneväg igeom mycket gammal skog. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 22 mars 2008, 18:08

Åkte idag mellan Falun och Rättvik, på riksväg 80,, men cirka ett mil söder om Rättvik så svängde jag av in på den äldre sträckningen av just Rv 80 förbi en trevlig äldre by som heter Mårtanberg,, å i denna by så går den äldre sträckningen av Rv 80 och den gamla Dalkarlsvägen som Dalfolket gick på ner till Mälardalen paralellt med varanndra en liten bit.
http://www.dalkarlsvagen.se/?show=sidor ... ik_bjursas
Å sedan så har det ju även funnits äldre Koppargruvor ett tag, bredvid den gamla sträckningen av vägen där i Mårtanberg. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 april 2008, 21:53

Eftersom forumet inte tar bildformatet bitmap ännu så är jag tvungen till att hänvisa till en artikel om gamla vägar på hemsidor. Till er som är intresserad så finns det två bilder på en gammal väg på bloggen. Bilderna är tagna idag och jag hittade dessa spår av en ren slump, dels är det en bild på en milstolpe och dels är den gamla sträckan mellan Uppsala o Enköping. Den har nog inte blivit trafikerat på årtionden och iallafall inte sedan 1950. Har för mig den som skrev om Gryta socken i "Sveriges bebyggelse på landsbygden" skrev i den stilen att numera går en modern väg igenom socknen.

http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... al-vg.html

Stefan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Marcus » 27 april 2008, 22:16

Stefan Lundgren skrev:Eftersom forumet inte tar bildformatet bitmap ännu
Problemet är att webbläsare inte hanterar det formatet så den enda lösningen att visa bmp-bilder som jag känner till är den som bloggen använder, nämligen att omvandla miniatyren till jpg format, försöker man visa själva bilden blir det att ladda ner den och visa den i lämpligt bildprogram.
Dessutom blir bmp-bilder extremt stora (i filstorlek räknat) och är olämpliga för webben även av det skälet.

/Marcus

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 2 maj 2008, 19:19

Åkte idag på eftermiddagen en del av den äldre riksvägen mellan Säter och Hedemora, en väldigt charmig väg, som har fått en ny fin beläggning. Å, det var välbehövligt. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 9 juni 2009, 20:33

En liten stump av den riktigt gamla riksvägen som går söderut från Borlänge mot Stockholm, finns bevarad strax söder om Stora Tuna Kyrka här i Borlänge, å denna lilla vägstump är nog cirka en kilometer lång, å angör ett äldre gästgiveri som heter Buskåkers Gästgiveri. Å, denna lilla sträckning som finns kvar av den gamla riksvägen är från tidigt 1900-tal. :)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Dalmas » 20 juni 2009, 22:49

Den gamla riksvägen, som idag heter rv70, förr riks 12, finns nästan kvar hela vägen söder om Borlänge ner till Enköping, ffa om man tittar på sträckningen ca 1960. Söder om Avesta används dessutom vägen fortfarande som riksväg.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 juni 2009, 06:29

På tal om de gamla riksvägarna, alltså riksettan, rikstvåan och rikstrean osv, så var det en artikel om dessa i Vi Bilägare nyligen. Var det någon som såg eller läste denna artikel?

Stefan

Peje
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 december 2009, 12:44

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Peje » 4 december 2009, 14:04

Hej! Lade en fråga om en väg på forumet under Allmänt.Hittade hit först nu.Peje

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 6 december 2009, 10:02

Detta är väl lite mera Kuriosa, å vägen jag tänker på är väl inte så värst historisk.. Finns en väg i Falun som heter "Ryckepungsvägen", själva namnet är ju mest av det roliga slaget, lite kuriosa alltså. :)

booga
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 oktober 2005, 04:03
Ort: Stockholm

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av booga » 28 januari 2010, 02:27

Värd att nämna här för stockholmsflanörer är den lilla sträckning av Gamla Göta Landsväg som fortfarande sträcker sig över Årstafältet. Det är sannolikt stockholms äldsta vägstump som fortfarande används och till stor del ser ut som den gjort sen urminnes tid(eller i alla fall nästan). Den har åtminstone används sedan medeltid, men sannolikt ännu längre med utgångspunkt från de omkringliggande resterna av bebyggelse.

[attachment=1]GotaLandsvag1.jpg[/attachment]

[attachment=0]GotaLandsvag2.jpg[/attachment]
Bilagor
GotaLandsvag2.jpg
GotaLandsvag2.jpg (112.93 KiB) Visad 860 gånger
GotaLandsvag1.jpg
GotaLandsvag1.jpg (142.24 KiB) Visad 860 gånger

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Historiskt intressanta vägar i Sverige

Inlägg av Anders Nyman » 30 januari 2010, 15:05

Är för tillfället i Gävle, ska nu snart när jag ska åka hemåt, passa på att åka den gamla vägen förbi Gysinge å den gamla härliga bron som går över Dalälven där borta. Den vägen är en trevlig avstickare om man inte har bråttom hem till Borlänge. 8-)

Skriv svar