Bilder på storslagna monument!

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Bilder på storslagna monument!

Inlägg av Pirre » 22 maj 2002, 22:22

Jag gillar de "galleritrådar" som finns här på forumet! Då jag själv gillar storslagna monument tänkte jag starta en diskussion där jag hoppas så många som möjligt skickar in bilder på maffiga monument de känner till.

Mitt första bidrag kommer från min favoritstad Rom:

Bild
Viktor Emanuel monumentet - inte alltför litet!

Källa: http://mobius.cs.uiuc.edu/rhk/rome.htm

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 maj 2002, 22:32

Frihetsmonumentet i Riga:

Bild

Bild

Bild

Bilderna är från http://www.ailab.lv/.

En liten rolig historia:
Jag var i åttan i Riga med skolan, som hade en skola i Lettland som vänskola, och nu hade de bjudit in oss att delta i distriktsmästerskapen i idrott som de skulle anordna. Som ordförande i idrottsrådet (lite stolt är jag allt :) ) fick jag följa med, vi var sex elever och tre lärare. Sista dagen innan vi skulle hem spenderade vi i Riga, och då hände detta! Vi hade promenerat runt ett tag och kom precis fram till monumentet, eftersom vi var lite trötta så satte vi oss på kanten av det som syns på bilden nederst. Plötsligt kom två av vakterna fram till oss och skälde bryskt ut oss på lettiska, vi förstod ingenting förutom att vi inte fick befinna oss där vi just nu satt. När vi gått en bit så såg man hur flera vakter sökte efter nånting på platsen vi suttit på. De skull antagligen kolla om vi hade placerat ut en sprängladdning eller liknande! :lol: (Förresten så vann en av "våra" tjejer och en av "våra" killar friidrottstävlingen i varsin klass framför massa förvånade letter! :wink: )

/Johan
Senast redigerad av 1 Johan Elisson, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 22 maj 2002, 22:33

Bild

http://www.dhm.de

Reichsehrenmahl Tannenberg där Reichspräsident Generalfeldmarschall von Hindenburg vilade tills man flyttade honom.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

När man snackar om Monument

Inlägg av Relay » 22 maj 2002, 22:41

Här är ett Monument som har det namnet.
Bild

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 22 maj 2002, 22:54

Tackar för inläggen som Johan , J v B och Relay har skickat in! Kände inte till frihetsmonumentet i Riga, ska absolut se det om jag besöker staden någon gång i framtiden (men jag tänker inte sätta mig vid det! Tack för varningen!;))

Vad hände med Reichsehrenmahl Tannenberg, för det finns väl knappast kvar än idag?

Jag skickar här in ett foto på ett annat monument som jag finner mycket överväldigande:

Bild
WWII monumentet i Murmansk

Källa: http://krug.polarcom.ru/rus/murmansk/images/alesha1.jpg

Mvh,
Pirre

PS. Någon som känner till fler pompösa WWII monument? Allt mottages med största tacksamhet! DS.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 maj 2002, 23:08

Har inte varit i Volgograd, men man känner sig nog ganska liten bredvid moder Ryssland:

Bild

Bilden från http://www.bothner.com/.

Statyn är förrensten den högsta stående i världen.

/Johan

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 22 maj 2002, 23:12

Jag har visserligen redan förgyllt detta forum tidigare med världens största ryttarstaty, men här kommer den igen:

Bild

Frihetsmonumentet i Prag

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 maj 2002, 23:14

Hans,

monumenten i Prag och Riga liknar varandra väldigt mycket om man tar bort häst respektive obelisk!

/Johan

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 maj 2002, 23:16

För övrigt, när vi ändå är inne på Riga, så har dom en "svenskport" där.

Bild

Bilden från http://www.virtualriga.com.

/Johan

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 22 maj 2002, 23:16

monumenten i Prag och Riga liknar varandra väldigt mycket om man tar bort häst respektive obelisk!
Johan,

Det har du rätt i! Det vore roligt att se Rigamonumentet med egna ögon, och se exakt hur lika de är; grunddragen är ju onekligen väldigt lika. Vet du när monumentet i Riga uppfördes? Pragmonumentet uppfördes, om jag minns rätt, på 20-talet.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 22 maj 2002, 23:17

Vad hände med Reichsehrenmahl Tannenberg, för det finns väl knappast kvar än idag?
Tyskarna sprängde det då Sovjet ryckte in i Ostpreussen. Man tog och flyttade Hindenburgs kvarlevor och i nån bok jag läst påstods det att hans kista och kvarlevorna av Fredrik den Store påhittades på något lastbilsflak nånstans i Tyskland. Vet inget om sanningshalt eller var Hindenburg är begravd idag.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 maj 2002, 23:17

Bild

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 maj 2002, 23:19

J von B skrev:
Vad hände med Reichsehrenmahl Tannenberg, för det finns väl knappast kvar än idag?
Tyskarna sprängde det då Sovjet ryckte in i Ostpreussen. Man tog och flyttade Hindenburgs kvarlevor och i nån bok jag läst påstods det att hans kista och kvarlevorna av Fredrik den Store påhittades på något lastbilsflak nånstans i Tyskland. Vet inget om sanningshalt eller var Hindenburg är begravd idag.

Mvh
/Johan
Jävla skurkar!!! :x

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 maj 2002, 23:20

Intressant! Arkitekten hette Karlis Zale (en lett), och monumentet är byggt på, gissa, 20-talet!

***EDITED***

Hmmm, på en annan sida står det att det är byggt 1935... :? Och på en tredje står det att det blev invigt 1936. Så det var nog fel det första.

/Johan

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 22 maj 2002, 23:29

Nåväl, de har fortfarande det gemensamt att de är uppförda under mellankrigstiden av nyligen självständiga nationer. Pragmonumentet konstruerades, såvitt jag minns, av en tjeck, men man kan väl tänka sig att det fanns något slags "mode" inom monumentbyggandet.

Skriv svar