En gammal Jordglob...

Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: En gammal Jordglob...

Inlägg av sveahk » 10 mars 2026, 11:29

koroshiya skrev:
18 juli 2025, 15:04
Vad står siffrorna för vid de olika "Fluthwellen", för det är väl strecken med romerska siffror som Fluthwellen handlar om. Det kan inte vara fot tror jag: förvirrande när XII är bredvid I flera gånger, så det kan nog inte heller peka till en tabell med info, för det verkar för regelbundet, men vem vet.
Missade din fråga om "Fluthwellen"...har med ebb och flod att göra, som vi ser på den här världskartan från 1891...
Co-Tidal Chart, 1891.gif

...men exakt hur får en kunnigare person förklara.

Hans K

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 10 mars 2026, 12:36

Om man får killgissa så borde siffrorna ange höjden på flod och ebb.
De största siffrorna XII är ju på platser som är kända för sitt kraftiga tidvatten.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 10 mars 2026, 13:23

Som jag förstod det handlade det om en form av enslinjer för när det är högvatten samtidigt, och att det är relativ tidsskillnad, eftersom tidpunkten för ebb och flod förändras för varje dag.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 15 mars 2026, 16:54

Den här boken kan jag rekommendera
IMG_1434.jpeg

- behandlar vad som har hänt och fortfarande händer i många av världens bibliotek och arkiv, i deras läsrum - om man inte har riktig koll på vad som lånas ut och framför allt till vem man lånar ut gamla böcker...och kanske i synnerhet bibliotekets sällsynta kartverk.

"”The Island of Lost Maps” berättar historien om en märklig brottsvåg: stölden av ett stort antal värdefulla, flera hundra år gamla kartor från några av de mest framstående forskningsbiblioteken i USA och Kanada. Gärningsmannen var Gilbert Joseph Bland, Jr., en gåtfull antikhandlare från södra Florida, vars snabba stöter över hela landet hade gått praktiskt taget oupptäckta tills han greps 1995 – och avslöjades som den mest produktiva amerikanska karttjuven i historien. När Miles Harvey nystar upp mysteriet kring Blands liv kartlägger han världen av kartografi och kartografiska brott och väver samman en fascinerande berättelse om upptäcktsresor, hantverksskicklighet, skurkaktighet och lockelsen av det okända.“

…står det på bokens baksida, och det stämmer bra. Hur lätt det är, att med ett snabbt snitt av en klinga, som det här…
rakblad.jpeg
rakblad.jpeg (3.93 KiB) Visad 305 gånger

...skära ut ett kartblad, vika det och plocka in det bakom den egna jackan eller västen. Och - adjö…

Författaren berättar den historien och mycket mer - karthistorien från hedenhös och framåt. Och - kartsamlandets baksida, obsessionen, som leder till stölder och förstörelse!

Har här i Klockrike vid ett par tillfällen frågat i bibliotek och arkiv hur de skyddar sina bästa verk. Efter en till början misstänksam och lätt ögonhöjande reaktion, blir svaret ofta…den kunde vara bättre, men, pengar saknas...

Undrar hur det är i Sverige!

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 15 mars 2026, 17:51

sveahk skrev:
15 mars 2026, 16:54
...
Undrar hur det är i Sverige!

Hans K
Hur länge har du varit borta från Sverige?

Vi har tre ganska kända fall från senare år, som handlar om böcker och mynt. Noterbart är att tjuvarna alla jobbade med föremålen.

En bibliotekarie snodde 62 böcker som var värda miljontals kronor. Han erkände och tog sitt liv när han släpptes ur häktet. Dåren skar av gasledningen i sin lägenhet och orsakade också en explosion som skadade ett dussin människor. Han ville leva flärdfullt, och lönen räckte inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Burius

Ian Wiséhn snodde mynt och frimärken. Mynten skulle visst vara värda 25 miljoner.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ian_Wis%C3%A9hn

Denna människa hade också hälare till hjälp.

En som hette Ragnar Engeström stal diverse kulturföremål.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Engestr%C3%B6m

Jag är själv inte oförvitlig, och har en bok jag borde lämna tillbaka till ett bibliotek. Jag ursäktar mig med att det inte gick när lokalerna byggdes om. Nu ligger den i en låda i källaren. Det är dock inte alls någon dyr bok, utan bara en historiebok från sena 1800-talet om ett ämne jag ville veta mer om en gång. Och planen är förstås att lämna tillbaka den.

Man skulle nog kunna komma undan med att skära ut någon enstaka sida ur en bok i ett svenskt bibliotek, även om det är en bok man bara får läsa i en läsesal, men man får nog vara bra fingerfärdig och kunna jobba utan att det hörs, för man sitter ganska nära andra människor.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 15 mars 2026, 21:15

Kom nu ihåg att vi hade det arkivala knyckandet på tapeten för ett par år se'n...
viewtopic.php?f=45&t=46960&p=803227&hil ... hn#p803227

Hans K

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 mars 2026, 23:17

Nedanstående miniatyrmålning av slaget vid Düna (10,8 cm hög, 17,5 cm bred) med dess ram (45,5 cm hög och 29 cm bred) finns i Nordiska museets samlingar. Den utgör den ena halvan av ett par som även inkluderade slaget vid Narva. Båda målningarna ägdes av Arvid Horns och hans arvingar fram till 1889 då de såldes på auktion och gick skilda öden till mötes. Målningen av slaget vid Narva hamnade i Nationalmuseet och blev sedan stulen. Ingen avbildning av den existerar och därmed har kanske värdefull historisk information gått förlorad för forskningen.

Målningen av slaget vid Düna innehåller till exempel den enda samtida avbildningen av en karpus som bars av manskap. Den visar dessutom drabantuniformer vars hattar är både trekantiga och har en halmkärve (det senare ett svensk igenkänningstecken som vi vanligen förknippar med tidigare krig).

Bild

Bild

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 30 mars 2026, 16:36

Den här kartan tillhörde mig veterligen min morfar någon gång i slutet av 1800-talet.
No. 113 Karlsson, måste vara han. Snygg skrivstil.
"Arméens öfningsplatser: Stockholm".
Växte själv upp i Bromma under 50-talet - på kartan sådär 60/70 år tidigare är det rena vischan - tombyggt...
IMG_1484.jpeg
IMG_1492.jpeg
IMG_1493.jpeg
Återigen, klicka på kartan för något bättre detaljer!

Skoj med gamla kartor!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 30 mars 2026, 18:53

Vi är nästan släkt, farföräldrarna bodde i Spånga och Bromma är förmodligen bakom min fars flygintresse. Spånga var en liten trevlig livlig ort under under min barndom men nu är köpladorna samlade till några få platser utanför och har tagit över och Spånga är nästan öde. Samma sak med mitt ungdomshem Ljungsbro.

MVH

Hans

Skriv svar