Quiz: Sevärdheter
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Quiz: Sevärdheter
Får vi väl aldrig veta - men vad vi vet är att Marmor-Margrete där i Roskilde Domkyrka, skulpterades yngre och fräschare än som hon såg ut när hon dog i 59 års ålder...
Mackan bjuder på nästa!
Hans K
Här kommer en bild som visar Margareta uppifrån. Jag tog den samma dag som jag tog bilden på Jellingestenarna. Det verkar som sveahk och jag har besökt samma ställen i Danmark!
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
2023...15 augusti Roskilde, 16 augusti Jelling...!Örjan skrev: ↑28 april 2024, 15:59Här kommer en bild som visar Margareta uppifrån. Jag tog den samma dag som jag tog bilden på Jellingestenarna. Det verkar som sveahk och jag har besökt samma ställen i Danmark!
Hans K
Då slog jag dig med nästan exakt tre år... Jag var där den 25 augusti 2020!
Jag släpper frågan fri...
Då får väl jag posta ytterligare en av mina semesterbilder...
Den här lilla byn har ett monument över en seger mot den svenska armén Ja, egentligen två monument eftersom originalet är i ett så dåligt skick att de ersatte den med ett nytt som är identiskt med det gamla. Den nya statyn tronar på en över 15 meter hög pelare som ligger strax utanför byn. Resterna av den gamla statyn och dess pelare syns på bilden och ligger mitt i byn (hembygdsmuseet i bakgrunden). Vad heter byn?
Den här lilla byn har ett monument över en seger mot den svenska armén Ja, egentligen två monument eftersom originalet är i ett så dåligt skick att de ersatte den med ett nytt som är identiskt med det gamla. Den nya statyn tronar på en över 15 meter hög pelare som ligger strax utanför byn. Resterna av den gamla statyn och dess pelare syns på bilden och ligger mitt i byn (hembygdsmuseet i bakgrunden). Vad heter byn?