Quiz: Sevärdheter
Re: Quiz, sevärdheter
Det vanliga ortsnamnet för helgedomen, p.g.a. dess ovanliga läge är - Klippkyrkan (Felsen-Kirche.......)
Varjag
Varjag
Vi befinner oss i Rheinland-Palatinaten.......
Varjag
Varjag
Staden är Idar-Oberstein som ligger öster om Rhen, och den staden är alltså känd för ädelstenar, men även för att ha varit garnisonsstad genom tiderna för en massa utrikiska arméer av olika nationaliteteter?
Attans - jag hade glömt denna frågaAmund skrev:Staden är Idar-Oberstein som ligger öster om Rhen, och den staden är alltså känd för ädelstenar, men även för att ha varit garnisonsstad genom tiderna för en massa utrikiska arméer av olika nationaliteteter?
Men svaret är helt rätt, Idar-Oberstein med sin ''Felsen-Kirche'' - förutom alla mineralbutiker stan är full av...
Amunds fråga, Varjag
Tack Varjag!
Jag fortsätter med ett stadsmotiv från 30-talet
Här ser vi en aktuellare bild som jag uppfattar borde vara ungefär samma vy
I vilken stad befinner vi oss och vad är det för nygotisk byggnad vi ser?
Jag fortsätter med ett stadsmotiv från 30-talet
Här ser vi en aktuellare bild som jag uppfattar borde vara ungefär samma vy
I vilken stad befinner vi oss och vad är det för nygotisk byggnad vi ser?
Votif-Kirche i Wien verkar bekant. En stad som alldeles säkert också hade en Adolf Hitler-Platz när det begaf shig....
Varjag
Varjag
Och vi har ett alldeles riktigt svar!varjag skrev:Votif-Kirche i Wien verkar bekant. En stad som alldeles säkert också hade en Adolf Hitler-Platz när det begaf shig....
Varjag
Det är svårt att försöka synka två bilder från olika epoker så att man är helt säker på att det är samma vy, men här är fotot taget vid hörnet av Rathaus platz i Wien (Adolf Hitler Platz 1938-1945). På höger sida skymtar universitetet och i fonden alltså den vackra Votiv-Kirche.
Så sant. När ruinhögarna rensats undan efter kriget bör det ha orsakat stort bryderi över vad torg och gator nu skulle få för namn... Man fick gräva djupt bland relativt okända personer som på något sätt kunde anses värdiga, men framförallt rumsrena.varjag skrev:En stad som alldeles säkert också hade en Adolf Hitler-Platz när det begaf shig....
Varjag blir ny reseledare - Varsågod!
Tack Amund och - ett ''blad ur samma bok'' med ett torg -
Vad heter torget och var hittar vi det?
Varjag
Varjag
Det tolkar jag som att det handlar om en tysk stad, en stad med spårvagnar. De tråkiga betonghöghusen tyder på att staden varit sönderbombad och byggts upp under 50-talet, kanske bilden är från slutet av 50-talet? Å ena sidan är det väldigt lite trafik på gatorna så man misstänker DDR, fast fanns det Esso-mackar där?varjag skrev:Tack Amund och - ett ''blad ur samma bok'' med ett torg -
Gissar på Magdeburg och Hasselbachplatz..?
Fel - ESSO-macken, som inte längre finns kvar - var platsen för ett vidrigt skådespel, värdigt dagens ISIS........
Varjag
Varjag
Men - är det inte samma hus på dessa två bilder, se inringat i rött?
undrar / currahee
undrar / currahee
Piazzale Loreto, Milano
1945
currahee frågar, Varjag
currahee frågar, Varjag
Aha! Det var den där bensinmacken där paret Mussolini hängdes.varjag skrev:Piazzale Loreto, Milano 1945
Currahees fråga kan jag inte men gissar på Oslo, Breiviks verk?