Historiska krogar & restauranger
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Historiska krogar & restauranger
Anders!!!
Tittar på Jörnmarks sida så får du se, den låg ungefär där riksväg 64 går från E20 och det var några år som denna vägkrog försvann.
Hotell Knaust i Sundsvall, den hade en fin restaurang förr i tiden vet jag.
Stefan
Tittar på Jörnmarks sida så får du se, den låg ungefär där riksväg 64 går från E20 och det var några år som denna vägkrog försvann.
Hotell Knaust i Sundsvall, den hade en fin restaurang förr i tiden vet jag.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Ett gammal härligt Gästgiveri i Borlänges sydöstra delar som har anor långt tillbaka i tiden "Buskåkers Gästgiveri" låg länge efter den gammla stockholms vägen, men fast omdragningen av riksvägen så är detta Gästgiveri än i dag populärt. http://buskakers.webhop.net/buskakers/ Ska man tro de äldre historierna så besökte Kung Gustav vasa detta gästgiveri på sin tid. 
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu kom jag på en restaurang eller ställe med snabbmat i Uppsala; Delikatesshörnan som låg vid korsningen, om jag minns rätt, Sysslomansgatan/Odensgatan el Torsgatan. Det måste vara över 20 år sedan som den försvann.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Det klassiska Lastbils fiket i Sala, "Skitiga duken". Där Ålandsbussarna förr brukade stanna till en stund, när de åkte från Dalarna ner till Stockholm.... 
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Den är förmodligen nerlagd, nu vet jag på ungefär vilken du menade....Anders.Anders Nyman skrev:Det klassiska Lastbils fiket i Sala, "Skitiga duken". Där Ålandsbussarna förr brukade stanna till en stund, när de åkte från Dalarna ner till Stockholm....
En annan vägkrog som låg vid korsningen riksväg 55/72 i Uppsala togs bort för länge sedan och tog själv kort på stället för något år sedan.
Håller på att försöka hitta den.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Du vet garanterat vilken jag menar Stefan, för den låg när man åkte ut från Sala på den södra sidan. Där riksvägen gick igenom Sala förut, å den låg strax till vänster på vägen mot järnvägsstationen, å åkte man rakt fram sedan så kommer du ju in på Uppsala vägen. Det är väl ett litet industriområde där,, du borde veta vad jag menar.Stefan Lundgren skrev:Den är förmodligen nerlagd, nu vet jag på ungefär vilken du menade....Anders.Anders Nyman skrev:Det klassiska Lastbils fiket i Sala, "Skitiga duken". Där Ålandsbussarna förr brukade stanna till en stund, när de åkte från Dalarna ner till Stockholm....![]()
En annan vägkrog som låg vid korsningen riksväg 55/72 i Uppsala togs bort för länge sedan och tog själv kort på stället för något år sedan.
Håller på att försöka hitta den.
Stefan
Donkeyman har dragit i gång en tråd om Ölcaféer på ett Forum om modelljärnvägar. Därför att en anläggning som skall skildra Sverige före 1970 kräver just ett Ölcafé i varje samhälle. Kanske läsning av den tråden berikar de som är intresserade av denna tråd i "Skalman".
Mot slutet av tråden kommer fyra bildreportage som Donkeyman har gjort kring gamla Ölsjapp i Stockholm.
http://www.stinsensforum.se/board/olcafeer-t4704.html
Mot slutet av tråden kommer fyra bildreportage som Donkeyman har gjort kring gamla Ölsjapp i Stockholm.
http://www.stinsensforum.se/board/olcafeer-t4704.html
- Anders Nyman
- Medlem
Svampen i Örebro med dess restaurang är väl lite av kullt, brukar då och då stanna till där vid Svampen för en bensträckare på min resväg mellan Dalarna och Halland. 
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag åt i förrgår kväll mat i Den Gyldene Freden i Gamla stan i Stockholm. Det var en trevlig upplevelse.
Det är världens äldsta restaurang. Den öppnade portarna första gången år 1722 och har varit öppen sedan dess...
http://www.gyldenefreden.se/
http://www.gyldenefreden.se/
- Anders Nyman
- Medlem
Ett litet känt rastställe som ligger strax norr om Borlänge, som jag tror många har stannat till vid och svalkat sej med en läsk varma sommardagar och sett på utsikten över Dalälven när man färdats på Riksväg 70 från Norr till Söder eller tvärtom. Stället är väl inte så värst gammalt men jag skulle tro att detta ställe har nog funntis sedan 60-talet, så vi som är vuxna idag som har färdats förbi detta ställe sedan vi var barn har nog minnen från detta ställe, ja utav oss som är från dessa trakter, men det är ju ett ställe att rekommendera att stanna till för alla som kommer från södern och ska till norra Dalarna.
Stället heter Rastastugan och ligger vid byarna Duvnäs och Gimsbärke där kommunerna gagnef och Borlänge möts.