-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
MD650 skrev:Stefan Lundgren skrev:Verdun är än idag ogästvänlig, det mesta av de naturliga ingredienserna blev nog för gott förstörda under stridligheterna. Så det är nog inte så mycket att se antar jag.
Stefanj
Har Du varit där?
Om så är fallet borde Du ha mer konkret att skriva i tråden. Om Du inte varit där bör Du inte spekulera så mycket
Slagfältet vid Verdun
är sevärt och det finns mycket att se där som skapar tankar på männinskans vansinne när det gäller att döda varandra.

Nej, egentligen har jag inte varit där, men läs en del om det om litteraturen stämmer med verkligheten. Jag har sett i några böcker bl a att man kan se Verdun, men det naturliga aspekterna har svårt att hinna fatt hur det var innan slaget.
Stefan
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Stefan Lundgren skrev:det naturliga aspekterna har svårt att hinna fatt hur det var innan slaget.
Om du menar att Verdun inte är sig likt sen det stora slaget så är det OK för mig, har inget intresse av hur där såg ut innan. Det är ju kriget som är poängen med att åka dit.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
Hexmaster
Jag bara svarade allmänt, åker man dit för att se kriget så gör man det. Åker man däremot för att göra en exempelvis en kulturanalys av de geografiska aspekterna så kan man nog blir ganska så besviken. Är nog lite miljöskadad på den biten eftersom jag har läst kulturgeografi.
Stefan
-
Martin Lundvall
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Lundvall » 21 augusti 2005, 20:30
Nyss hemkommen från Borodino. Gigantiskt område och i stort sett orört, förutom alla monument som finns där, både från napoleonkriget och andra världskriget. För att få mest valuta för pengarna ska nog besöka slagfältet den första söndagen i september då de spelar upp slaget.
/Martin
-
Andreas #1
- Medlem
Stefan Lundgren skrev:MD650 skrev:Stefan Lundgren skrev:Verdun är än idag ogästvänlig, det mesta av de naturliga ingredienserna blev nog för gott förstörda under stridligheterna. Så det är nog inte så mycket att se antar jag.
Stefanj
Har Du varit där?
Om så är fallet borde Du ha mer konkret att skriva i tråden. Om Du inte varit där bör Du inte spekulera så mycket
Slagfältet vid Verdun
är sevärt och det finns mycket att se där som skapar tankar på männinskans vansinne när det gäller att döda varandra.

Nej, egentligen har jag inte varit där, men läs en del om det om litteraturen stämmer med verkligheten. Jag har sett i några böcker bl a att man kan se Verdun, men det naturliga aspekterna har svårt att hinna fatt hur det var innan slaget.
Stefan
Så du skulle åka till Verdun för att se hur naturen såg ut INNAN slaget??? Själva poängen med besöket där är ju hur det ser ut efter slaget. Och jag kan lova, ett besök där lämnar ingen oberörd.
-
alexcykel
- Medlem
Verdun är väl värt ett besök. Det område som är bevarat för eftervärlden är långt ifrån hela slagfältet, utan består av ca 15 kvadratkilometer kring forten uppe på högplatån. Man måste göra ett besök på museet för att få en överblick. Det kompletta vansinnet ligger i öppen dager, lika starkt nu som då.