Quiz: Sevärdheter
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz, sevärdheter
sveahk's tur i frisersalongen, Varjag[/quote]Tack, men först tar vi ett bad och simmar runt den här pelaren - men var ligger den och vad har den för betydelse?
Hans K
Hans K
- sveahk
...hamnen där pelaren nu står...
Hans K
Hans K
Tyckte väl det liknade Krim på andra bilden, och i Sevastopols hamn står ett monument som ska minna om de segelfartyg som sänktes där under Krimkriget?
- sveahk
Riktigt Amund, och det hände 1854 - varsågod och fortsätt!Amund skrev:Tyckte väl det liknade Krim på andra bilden, och i Sevastopols hamn står ett monument som ska minna om de segelfartyg som sänktes där under Krimkriget?
Hans K
Jag tackar! Här en kanske drygt hundra år gammal sjö - men inte vilken sjö som helst utan denna är intressant för forskare - Varför och var är vi?
en svårtillgänglig sådan, ca 103 år.drygt hundra år gammal sjö
Ja eftersom ''103 år sedan'' - ger 1908, som var det året ett rymdskepp fullt av ''little green men'' - exploderade över Steniga Tunguska i Sibirien, så gissar vi på Cheko-sjön.
Epitatet ''Mycket svårtillgänglig'' - är amplifierat rätt!
Den vetenskapliga aspekten - är att rester av superteknologi/LGM's - k a n - ligga på sjöbottnen
Varjag
Epitatet ''Mycket svårtillgänglig'' - är amplifierat rätt!
Den vetenskapliga aspekten - är att rester av superteknologi/LGM's - k a n - ligga på sjöbottnen
Varjag
Varjag har hittat vad frågan gäller, kanske inte små gröna män men man vet ju aldrig.
Tydligen har italienska forskare 2007 funnit nya rön men jag har svårt att ta till mig det vetenskapliga mumbo-jumbot så vi går vidare till något annat sevärt - Varsågod!
http://news.nationalgeographic.com/news ... rater.html
Tydligen har italienska forskare 2007 funnit nya rön men jag har svårt att ta till mig det vetenskapliga mumbo-jumbot så vi går vidare till något annat sevärt - Varsågod!
http://news.nationalgeographic.com/news ... rater.html
Tack Amund. En ''puttrig liten stad'' -
där den huvudsakliga kommersen består av rökt fisk...... - man hostar i röken från alla salustånden; Staden ligger vid en stor insjö....
, vad heter den?
Varjag
där den huvudsakliga kommersen består av rökt fisk...... - man hostar i röken från alla salustånden; Staden ligger vid en stor insjö....
Varjag
Ser ut som Ryssland när man ser den murriga 60-talsbilen, kan det vara Listvyanka vid Baikalsjön?
Fullträff av Amund! Visst är det trevliga Listvyanka vid Bajkalsjön.....fisken kallas Bajkal Omul (байкальский омуль)Amund skrev:Ser ut som Ryssland när man ser den murriga 60-talsbilen, kan det vara Listvyanka vid Baikalsjön?
- ngt lik småsiken i Norrland och är delikat.
Du bjuder på nästa, Varjag
Ja påminner smaken om rökt sik så skulle jag gärna pröva, kanske med lite tunnbröd?
Jag tackar för frågan och tycker det är dags för ett gammalt slott - Vilket och var (ungefär) ligger det?
Byggdes i början av 1200-talet, ligger i östra Europa.
Så klart ''Blodsugarslottet'' - Bran Castle i Transylvanien.....Dracula, stakningar m.m. m.m. gräsligheter...
Huvaligen, Varjag
Huvaligen, Varjag
Fullträff! Skulle vara kul att besöka en natt med åska och med blixtar som lyser upp slottets konturer.varjag skrev:Så klart ''Blodsugarslottet'' - Bran Castle i Transylvanien.....Dracula, stakningar m.m. m.m. gräsligheter...
Huvaligen, Varjag
Varjag tar oss vidare.