Quiz: Sevärdheter
Re: Quiz, sevärdheter
Helt ratt. Din tur att luffa vidare.
Tack.
Frågan är fri.
Frågan är fri.
Da kor jag igen. Vilken sevardhet?
- Bilagor
-
- trappa.jpg (131.59 KiB) Visad 646 gånger
Kan det vara Anapurna Trail (Trial vore ett bättre ord!) i Nepal?????
Nej, det kan knappast bli mer fel. 
- Bilagor
-
- trappa.jpg (72.66 KiB) Visad 778 gånger
Då måste det vara ''Haiku Ladder'' på Oahu?, Varjag
Det ar Haiku Stairs pa Oahu som vi ser pa bilden. Lokalt ar det kant som "Stairway to Heaven" vilket forklarar Led Zeppelin sangen.
Tack Palpatine.
En fyr, på en hög bergstopp. Varav man bara ser vad bilden visar....vad heter den och var ligger den?, Varjag
En fyr, på en hög bergstopp. Varav man bara ser vad bilden visar....vad heter den och var ligger den?, Varjag
- Bilagor
-
- enslig plats.jpg (48.7 KiB) Visad 723 gånger
.....det torde vara väldens minsta ''arkepelag''. Dess högsta punkt - ligger 18 meter över havsytan. Men det är inget plutteberg vi ser toppen på - basen - ligger 3650 meter under toppen... 
.....upptäcktes av portugiser 1511. På det vanliga sättet, man "stötte på dom....." 
Med dessa magra ledtrådar kan man bara utesluta Sydostbrotten!
Nej - Skämt åsido - Anno 1511 - Formigas i Azorerna skulle det kunna vara - även om det inte känns riktigt rätt. Annars gissar jag på något nära Malackasundet, ligger det i de förrädiska ö-rika haven bortanför, behövs nog fler ledtrådar. 
Karavellen som ''stötte på'' bar ett apostlanamn - så det var naturligt att bergstoppen fick ärva namnet. Men för att vara på den säkra sidan - lade man till en kollega också....Amund skrev:Med dessa magra ledtrådar kan man bara utesluta Sydostbrotten!Nej - Skämt åsido - Anno 1511 - Formigas i Azorerna skulle det kunna vara - även om det inte känns riktigt rätt. Annars gissar jag på något nära Malackasundet, ligger det i de förrädiska ö-rika haven bortanför, behövs nog fler ledtrådar.
- Bilagor
-
- aposteln.jpg (35.16 KiB) Visad 680 gånger
Jesus sa; ''du är klippan jag skall bygga min kyrka på'' - men han avsåg knappast frågans..... 
Puh! Det satt långt inne.
Tack vare bilden av Petrus (med nycklarna) gick det komma vidare. Saint Peter and Saint Paul arcipelago nära Fernando de Norohna, utanför Brasiliens nordkust?