Ornässtugan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 10 augusti 2007, 19:48

Hej igen,

Hittade några bilder på Biby gård (http://www.hvarsta.com/biby.htm), som byggdes kring sekelskiftet 1600 och verkar ha blivit färdig 1606. Den uppges ha varit rödmålad enda sedan dess. Gården ligger någonstans i Södermanland och står i alla fall i dag fristående. Den ser också mycket större ut än den gamla kringbyggda herrgården i Lövstabruk.

Jag hittade även några bilder på Red(e)berg(a) (står olika i artikeln) herrgård i Västergötland, byggd 1580-1620 (http://www.hemmetsjournal.se/hj/Reportage.aspx?id=41308). Den ser ju lite mer ut som den gamla herrgården i Lövstabruk, men inte heller den tycks vara kringbyggd och verkar dessutom, i alla fall på ytan, vara mer förändrad än Biby.

Hur kan de här byggnaderna ha sett ut när de var nya? Kan de ha ingått i en kringbyggd mangård eller är det mera troligt att de stod fristående? Är de kraftigt ombyggda eller såg de förhållandevis likadana ut när de var nybyggda? Vad kan ha tillkommit och vad kan ha tagits bort?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 10 augusti 2007, 21:04

Vilka tjusiga bilder på Biby gård, väldigt pampigt hus. Jag tittade i kartboken, det finns ett Biby sydväst om Eskilstuna som jag tror är det Biby som a81 visar på de vackra bilder, strax söder om väg 230, ner mor Hjälmaren. Men hur det än är, så måste de ha varit otroligt Pampiga den gången de var nybyggda..

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 12 augusti 2007, 12:12

Biby är ganska likt många av de mindre 1600-talssäterierna i Sverige.
Jag vet några Uppländska exempel från ca 1600 på snarlika byggnader. En del går kanske ned i 1500-talet men äldre än så är de troligen inte.
Gamla herrgården på Lövsta var troligen till största delen 1500-tal - men den har ju också lite äldre stil.
Vad man ser från de få beskrivningar av bostadsbyggnaderna är att Salsbyggnader med 6-delad plan eller mera börjar dyka upp just på 1500-talet. Parstugan och framkammarstugan och andra liknande små bondvarianter är troligen inte heller äldre. Tittar man på äldre fogdegårdar ser man oftast att "stugorna" - stuga syftar ursprungligen på ungefär rum, (såsom det används i förstuga, vardagsstuga, nystuga, gäststuga osv.) är ordnade i rader efter gården, med loftgångar eller bara ingångar från gården. Få stugor verkar i egentlig mening sammanbyggda till hus. Timrade byggnader fungerar ju lite som byggsatser är man kan lägga till rum i olika rikningar efter behov.
Jag vet också att de medeltida gårdar som grävts ut visar just på det - stekarhuset som fungerade som kök var en ensam byggnad och ingick. De enskilda sovkammarna var härbärgen med ingång från gården.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 12 augusti 2007, 18:39

Just detta som FBQ nämner om fogdegårdar.. Strax utanför Borlänge mot Ornäs och ornässtugan fanns det på 1400-talet en kulle med en fogdeborg på, troligen med en fogdegård innanför en mur.. För de var ju utplacerade lite här och var runt vårt land och de har ju en intressant historia dessa små fogdegårdar / fogdeborgar.

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 12 augusti 2007, 19:05

Och en från Engelbrektskrönikan ganska välbekant sådan vid namn Borganäs :)
Jag är döpt i Aspnäs gårdskapell, Östervåla socken - Uppland. Just Aspnäs är ett exempel på en medeltida frälsegård.
Det är ju en utvikning från ämnet eftersom den är större. Där fanns till 1700-talet ett medeltida stenhus - källaren från den finns fortfarande kvar under nuvarande byggningen; och ett stenkapell.
Gården tillhörde Marken Gisle Elinesson så den kan väl knappast räknas som liten - men är ju ändå exempel på hur en medeltida.
Aspnäs såsom det såg ut i slutet av 1600-talet finns avbildat i Antiqva Svecian. De stora fönsteröppningarna på stenhuset. är ju modernare, en del av de timrade byggnaderna hade troligen försvunnit. Dessutom hade gården urspungligen en vallgrav - och antagligen en träpallisad.

Det är ju en liten utvikning från ämnet - fast det kan ju vara roligt att veta även hur en del av de större gårdarna så ut också.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 12 augusti 2007, 19:22

8-) Det var borgen Borganäs som jag tänkte på.... Jag är född och uppväxt inte så långt från den plats där Borganäs en gång i tiden låg. Borganäs bränndes ner under en midsommarhelg, jag kommer inte ihåg årtalet, men det var om jag inte miss minner mej alltför mycket i slutet av 1400-talet borganäs bränndes ner.. Men faktiskt kullen fanns kvar ganska långt in på 1900-talet tills en ny väg drogs rakt igenom den gamla fogdeborgen.. Det var lite synd att de inte bevarade kullen, för den låg väldigt fint till ner mor Dalälven.. 8-)

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 augusti 2007, 23:49

I Den svenska historien (1978), band 6, sid 34, finns en bild av Julita bruk. Herrgården är rödmålad, men ser i övrigt ut ungefär som den äldsta(?) herrgården i Lövstabruk (som väl inte var målad). Julita herrgård är på bilden helt kringbyggd och har samma höjd runt om, två våningar varav en något lägre övervåning. Gården ser väldigt enhetlig ut och har liksom ett sammanhängande tak, som ser ut att vara ett planktak eller möjligen spåntak. Fasaderna mot "innergården" verkar vara omålade. Vid herrgårdens ena sida finns en inhägnad park, kvadratisk och lika stor som själva herrgården. Det finns ytterligare några röda byggnader på bilden, men de flesta är omålade. Tavlan är målad på 1640-talet av holländaren Allart van Everdingen och finns i dag (eller rättare sagt 1978) på den nederländska ambassaden i Stockholm.

Om man jämför med Biby gård (http://www.hvarsta.com/biby.htm), som ju redan var byggt vid den här tiden, så är ju skillnaden rätt stor. Jag har svårt att tänka mig att Biby gård skulle ha varit en del av en kvadrat på det här sättet. Redberga (http://www.hemmetsjournal.se/hj/Reportage.aspx?id=41308), däremot, påminner ju mera om Julita i stil och storlek. Den lite lägre övervåningen är också lika. Redberga ser liksom ut som ett halverat Julita eller ett halverat Lövstabruk. Men med tanke på backen framför Redberga har jag svårt att tro att den har varit kringbyggd.

När kan (dåvarande) herrgården vid Julita bruk vara byggd? Både Julita herrgård och Lövstabruks herrgård låg vid bruk. Kan det ha haft någon betydelse för hur de byggdes? Biby och Redberga ser ju ut att alltid ha varit mera fristående. När började man bygga så? Fanns båda sätten att bygga parallellt under en längre tid?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 13 augusti 2007, 06:33

Intressant läsning du visade a81 ifrån Hemmets Journal, Tack... Både Julita Herrgård och Lövstabruks Herrgård du nämner är ju två trevliga ställen. Finns ett ställe här utanför Borlänge som heter Ulvshyttan där finns det en väldigt trevlig herrgård, den är inte stor men den är mysig och ligger fint till där ute i skogen.

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 13 augusti 2007, 13:35

Jag har alla "Den Svenska historien" uppe i Leksand, men jag tror den bild du beskriver även finns med i någon av mina Fataburen här i Stockholm. Matthias Palbitzki (1623-1677) som var ägare till Julitta i mitten av 1600-talet har dessutom gjort en rad spännande teckningar av gården. (Usch, jag måste göra något slags register så att jag slipper leta så mycket när jag vill hitta bilder :-( )
Julitta var ju ursprungligen ett kloster som drogs in till Staten av Gustaf I. Matthias Palbitzkis svärfar Paul Khevenhüllern köpte 1645 Julitta av kronan. En del av klostrets stenbyggnader fanns kvar vid mitten av 1600-talet - annars tror jag de flesta träbyggnaderna hade tillkommit under 1500-talet. Jag skall som sagt leta bland mina fataburen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2007, 14:10

Finns det någon bedömning av sanningshalten i Gustav Vasas dass-historia? Antar att den inte ingår i Peder Svarts sagocykel. Är det något som berättats lokalt?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 13 augusti 2007, 15:39

Detta med sanningshalten får man nog bedöma själv, när det gäller Gustav Vasa äventyr här i Dalarna.. Vissa äventyr kan nog ha lite lokalt över sig... Men som jag läste i en bok jag lånade på Biblioteket för ett tag sedan som handlade om Gustav Vasa:s äventyr här i Dalarna, okej boken var ju intressant att läsa. Men i slutet av boken har författaren av boken skrivit att Gustav Vasa på sin ålders höst muntligt berättat vad Peder Svart skulle skriva om alla äventyr i Dalarna.. Så en sak som jag har brukat tänkt på som stog där i slutet på boken, är att Gustav vasa la nog till lite för att försköna sig själv lite för eftervärlden... Men visst jag förnekar inte att Gustav vasa varit här i våra trakter, men det är ju så, hur mycket stämmer egentligen om alla äventyr??? Det får vi nog aldrig veta, om vi inte kan skruva tillbaka tiden och själva titta hur det verkligen gick till då.. *LER*

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 15 augusti 2007, 13:18

Berättelsen om att hans besök på Ornäs och att Barbro Stigsdotter varnade honom finns hos Peder Svart - men att dassepisoden är ett senare tillägg.
Med tanke på att Arent Persson fått fortsatt förtroende under Gustaf Vasas tidigare år är det troligare att det berott på stöd till något av dalaupproren som gjort Gustaf Vasa fientligt inställd till Arent och utmålat honom som förrädare.
Däremot är var ju Ornäs en naturlig plats att söka sig för att vinna stöd hos Dalfolket, så nog förefaller det rimligt att Gustaf Vasa varit där.

Angående Julitta hitade jag artikeln. Det var i Fataburen 1955. Fataburen 1942 innhåller också en artikel om Julitta med några bilder av Palbitzki (förresten författad av Svante Svärdström - så det finns lite dalaanknytning här med :-) )
Svante Svärdström har dessutom skrivit lite om Julitta kloster i Fataburen 1951 och de byggnader som in på 1700-talet fanns kvar här.

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 15 augusti 2007, 13:24

midsommartiden 1434 skall förresten Borganäs ha brännts.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 15 augusti 2007, 18:25

Tack, FBQ.. Cyklade förbi där igår, där borgen låg,, det är faktiskt synd att de har till och med tagit bort kullen som Borgen låg på.. Men det stå ju änndock en minnes sten där.. Alltid något. "LER"

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 18 augusti 2007, 20:56

Ornässtugans läge är väldigt tjusigt, ligger på en liten udde ut mot Sjön Runn och det står många tjusiga Ornäsbjörkar runt Ornässtugan. Å, när man svänger in på vägen ner mot Ornässtugan så passerar man ett äldre kvarnhus. Just Ornäsbjörken som står där ute vid Ornässtugan, vad jag vet så finns just den Björken inte på så många ställen, finns mest häromkring vad jag vet. Om Ornäsbjörken finns på annat ställe utanför Ornäs/ Borlänge med omnejd så är det säkert om någon tagit med sej en planta.. Men det som skiljer just Ornäsbjörken från den vanliga björken är bladen, för Ornäsbjörken har spetsiga blad.

Skriv svar