Historiska krogar & restauranger

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 2 maj 2006, 14:38

Carolus skrev:I sammanhanget måste den där kinaborgen nämnas som hittas i Tierp, precis när landsvägen från Uppsala går över till motorled. Då hittar man ett stort kinesiskt palats. Helknasigt, trodde inte mina ögon när jag såg det. Nån som kan dess historia?
Älvkarlen var Älvkarleby kommuns bud i kampen om E4-resenärenas magar när det byggdes i samband med att dåvarande motortrafikleden färdigställdes från Gävle ner till Mehedeby. Innan dess hade E4an i princip gått igenom hela Älvkarleby kommun; Skutskär, Älvkarleby och Marma.

Emellertid slumpade det sig så att Gävle bro, kanske beroende på sin fantastiska röstsynteskarta, tog hem den ekonomiska striden. Och efter att ha sålts av kommunen för en symbolisk krona, varit vägkrog/hotell i ett antal konstellationer, flyktingförläggning, mm. så köptes den av en kinesisk affärsman, och ska vara nån sorts mötesplats mellan Kina och Sverige. Mer info på URL http://www.dragongate.se/

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 maj 2006, 14:16

Kom på ännu en göteborsk lokal med anor:

Restaurang Kometen på Vasagatan, en loska från Avenyn. Hur gammal den är vet jag faktiskt inte, det är avgjort mest känt som tillhåll för vänstersympatisörer på 70-talet. Också en sorts historisk koppling.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2006, 17:16

Flustret i Uppsala är en anrik restaurang, grundades 1842 och har en skiftande historia.
Anlagt brand under 1980-talet.
Där har jag varit många gånger.
Från NE
Flustret, känd restaurang på strömparterren väster om Fyrisån i Uppsala. Den grundades 1842 som ett schweizeri av Sven Joseph Norberg från Stockholm. Den vackert belägna restaurangen nedanför slottet fick stor popularitet och kallades snart av studenthumorn för Flustret, vilket ursprungligen torde ha syftat på den låga, paviljongliknande restaurangens veranda, där studenterna "svärmade som bin". Den ursprungliga byggnaden brann 1984, men renoverades redan samma år.

I utrikes, nu vet jag inte namnet på restaurangen förutom att jag har varit där vid ett tillfälle. Den ligger på Kanalöarnas största ö Jersey i Engelska kanalen och på en höjd vid bukten och huvudorten St Helliers utkant. Undrar om denna restaurang kan räknas som historisk.

En annan restaurang i Uppsala som låg vid närheten av centralstationen var "Rullan", den brann dock ner till grunden 1945 och idag finns det en liten parkering på denna plätt.

Slottkällan i Uppsala är också historisk, men numera har den ett annat namn.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 maj 2006, 20:09

Wikipedia skrev:Schweizeri, på 1800-talet benämning för café med alkoholservering.
Vilket påminner mig:

Eggers Schweizeri - hotell Eggers ligger så tillgängligt som det bara går i Göteborg, mitt på Drottningtorget intill centralen. Priserna är inte fullt lika tillgängliga :| men jag har gett mig sjutton på att vid lämpligt tillfälle dinera där. Billigare än Sjömagasinet, och avsevärt mer historiskt.

Bild
Genom mycket träget & idogt arbete och ej utan många motgångar och besvärligheter kunde jag komma derhän att jag Okt 1894 kunde inviga mitt nya Hotell som jag på grund av namnförvexling med flera mindre Hotell & för att bibehålla Hotellet för mig lät kalla Hôtel Eggers.
Citerar Emil Eggers, från hemsidan http://www.hoteleggers.se där man även påminns om hur smal den knivsegg är på vilken mången institution vandrar;
År 1944 hade fastigheten förvärvats av Göteborgs Stad i syfte att snabbt kunna genomföra en större trafikomläggning i området. Sedan dess har fastigheten varit rivningshotad, varför underhåll och förnyelse blivit eftersatt under många år.
8O Så Skalmaniter - gack ut och bistå edra lokala restauranter o dyl! Om inte annat för era egna minnens skull; man vet aldrig när någon stolle får för sig något. :|

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 maj 2006, 20:25

Eggers ser f.ö. nästan exakt likadant ut idag (för er som nu inte sett det...)

Bild

Har inte varit där heller än, men köket lär tydligen vara i ny regi som ska ha höjt nivån ett snäpp, enligt rykten. Matsalen lär vara värd ett besök i sig, det är en klassisk vacker hotellmatsal, skulle passa i vilken matinéfilm som helst.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2006, 20:31

Här är en annan restaurang i Uppsala.

http://www.odinsborg.com/

Ett tips till er som kommer hit.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 maj 2006, 08:41

Belisarius: Tack för kompletterande info, i sht den aktuella bilden, där du rentav fått flaggan åt rätt håll. :)

Användarvisningsbild
stigman
Medlem

Inlägg av stigman » 30 juni 2006, 22:25

American bar i Tallin besöktes av Aluett på Valdemarsseglingen, Jon ber oss hälsa till flickorna där...
Gamla 7an i götet väcker minnen...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Edsbacka krog stänger

Inlägg av Hans » 10 november 2009, 11:43

Lyxkrog stänger i krisen

Edsbacka krog, en av två restauranger i Sverige med två stjärnor i Guide Michelin, stänger på grund av ”den rådande konjunkturen”.

Den 27 februari 2010 kommer Edsbacka krog att stänga. Det är en av Sveriges äldsta restauranger med anor från 1626, rapporterar TT.

– Vi vill avsluta med flaggan i topp. Den rådande konjunkturen gör att vi inte ser någon långsiktighet i det vi gör. På lång sikt bedömer vi att det inte finns utrymme för den här typen av finkrog, säger krögare Christer Lingström till TT.

Han säger att restaurangen inte vill avsluta med en konkurs efter 27 år och skada trovärdigheten hos kunder och leverantörer.

I stället hoppas Lingström kunna etablera sig på andra håll där också personalen skulle kunna få nya jobb. Det finns planer på en bistro i Strängnäs.

Någon ny restaurangverksamhet kommer troligen inte att öppna i Edsbacka krogs lokaler. Fastigheten ska säljas, enligt Lingström.

Edsbacka Bistro, som ligger mitt emot restaurangen, kommer att fortsätta vara öppet som vanligt.

http://www.e24.se/lifestyle/matdryck/ar ... 666737.e24

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Edsbacka krog stänger

Inlägg av Hexmaster » 10 november 2009, 11:54

Det är en av Sveriges äldsta restauranger med anor från 1626, rapporterar TT.
Notera att de hade indraget serveringstillstånd 1853-1872, och helt stängt 1872-1983. Så det är ingen oavbruten tradition sedan 1626, vilket man kanske kan få intryck av.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Edsbacka_krog

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Historiska krogar & restauranger

Inlägg av Anders Nyman » 20 november 2009, 16:40

Skulle vara intressant att besöka Englands äldsta pub (Inn) som ligger i Nottingham och heter Jerusalem. Enligt en bekant till mej som har besökt England och Nottingham så har Robin Hood en gång i tiden släckt törsten på denna pub. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 november 2009, 19:10

Undrar om vägkrogar kan passa i denna samling också. :roll:

Hasselrör utanför Mariestad är givetvis en klassiker som har försvunnit.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 22 november 2009, 07:41

Stefan Lundgren skrev:Undrar om vägkrogar kan passa i denna samling också. :roll:

Hasselrör utanför Mariestad är givetvis en klassiker som har försvunnit.

Stefan
Vart låg den vid Mariestad, strax söder eller norr om stan, å när försvann den.. För jag har ett ställe i huvudet om det kan vara detta du menar. Jag sökte på nätet men fann inget.. För det ställe som jag tänker på, har jag inte nu sett på flera år. :oops:

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 22 november 2009, 08:44

En "minor classic" i denna genre var en kedja med tre krogar. Den kom på 70-talet, hade inredning i engelsk stil och bestod av Sir Tobys i Malmö, Golden Days i Stockholm och Sir Francis Drake i Uppsala.

På den sistnämnda jobbade jag ett tag i slutet av 80-talet. Då var det en enskild krog, ingen kedja, men med den engelska inredningen kvar. Bland annat träsniderier med citat från Francis Drake-legenden 1588, krossandet av spanska armadan:

"There's still time to win the game an thrash the spaniards too" (sagt av Drake som spelade kägla när budet om armadan kom) samt "And God blew his mighty winds and the enemy was scattered". Detta snidat på panelbrädor i baren.

Idag är detta Sir Francis omgjort till Kinakrog.

Golden Days i Stockholm så. Den blev Golden Hits i Wallmans imperium på 90-talet och fungerar som sådan än, dvs krog där personalen sjunger.

Så vad blev av Sir Tobys då? Någon som vet?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Re:

Inlägg av Donkeyman » 22 november 2009, 12:55

stigman skrev:American bar i Tallin besöktes av Aluett på Valdemarsseglingen, Jon ber oss hälsa till flickorna där...
Gamla 7an i götet väcker minnen...
Som gammal sjöman har man ju stött på "American Bar" i all världens hamnar. "American Bar" måste vara det vanligaste namnet när man rör sig i det mer obskyra segmentet. Varje hamnstad med lite självaktning hade ju en så kallad "Skrikargata" där givetvis "American Bar" var en av lokalerna.

Men det finns också en "American Bar" i Göteborg. Visste ni det ???????

Göteborgshumorn är ju ganska speciell och eftersom det "in the good old days" fanns gott om sjöfolk där så hajade ju de flesta ett skämt om "American Bar". Det var nämligen smeknamnet på pissoiren som stod strax utanför Systemet på Järntorget. När den törstande hade störtat in på Systemet och inhandlat en flaska låg det nära till hands att slinka in på "American Bar" och ta sig en diskret "Gångare" eller "One for the Road" som det heter på finare språk.

Sedan kan jag informera om att jag håller på med en tråd om Ölcaféer som ni hittar på http://www.stinsensforum.se/board/fullskala-f14.html

+++++++
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Donkeyman tycker om Sport på http://www.bandyoten.blogspot.com

Skriv svar