En gammal Jordglob...
-
- Stödjande medlem 2022
Re: En gammal Jordglob...
Att ladda ett tändrör med sprängämne,
kallades att laborera under andra världskriget.
nu blir jag lite osäker men användes inte ordet också för att fylla granater med trotyl ?
kallades att laborera under andra världskriget.
nu blir jag lite osäker men användes inte ordet också för att fylla granater med trotyl ?
-
- C Skalman
Lejonslätten är alltså där Nationalmuseum ligger nu.
-
- Stödjande medlem 2021
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
En tysk historiebok från förförra århundradet - två kartor med svensk anknytning...
Den första 1807
Den andra 1813
(Klicka på bilderna så blir de tydligare)
Hans K
Den första 1807
Den andra 1813
(Klicka på bilderna så blir de tydligare)
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Apropå de två kartorna ovan och kungens stamfar Bernadotte.
Kanske någon känner till den franska TV-serien "Baron Noir", från 2016. En serie om de politiska intrigerna på översta våningen i det franska samhället. Där Frankrikes president, M. Laugier, som har pengaproblem, föreslår att ett s.k. hammarklaver i hans ägo skall säljas. Hur gammalt? Enligt president Laugier i filmen är pianot från 1806 och har tillhört marskalk Bernadotte...!
Möjligt, kanske t.o.m. sant, vad sägs?
Hans K
Kanske någon känner till den franska TV-serien "Baron Noir", från 2016. En serie om de politiska intrigerna på översta våningen i det franska samhället. Där Frankrikes president, M. Laugier, som har pengaproblem, föreslår att ett s.k. hammarklaver i hans ägo skall säljas. Hur gammalt? Enligt president Laugier i filmen är pianot från 1806 och har tillhört marskalk Bernadotte...!
Möjligt, kanske t.o.m. sant, vad sägs?
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Trevliga kartor.
Musik, ingen aning. Jag har ett piano hemma men ursprung och tidigare ägare kan jag påstå vad jag vill. Det var spelat av drottning Victoria och ägt av Holst. Koreanskt om jag minns rätt, så också av Kim Il Sung. Fast jag misstänker att det är sydkoreanskt.
MVH
Hans
Musik, ingen aning. Jag har ett piano hemma men ursprung och tidigare ägare kan jag påstå vad jag vill. Det var spelat av drottning Victoria och ägt av Holst. Koreanskt om jag minns rätt, så också av Kim Il Sung. Fast jag misstänker att det är sydkoreanskt.
MVH
Hans
-
-
Spelade den gamla ex-militären piano? Det torde man kunna hitta information om förutom hans bedrövliga svenska.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
Hans svenska var väl inte ens bedrövlig?
-
Är det bara något jag fått för mig, talet från Örebro där han hade fusklapp med 'svenska' skrivet på franska? Typ Örebro 'Oereubru'.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Vi vill ha regn, är ju en välkänd anekdot.
Jag konsumerar E.A.R - älskar att titta på Fiona och britternas pundits när de värderar föremål. Saker blir svindyra när en kändis har varit i närheten.
Ett bord från 1806... ok ... som Napoleon har suttit vid och skrivit saker ... OZMG!!.
Gammal läderjacka... jaha ... som var Kennedys ... WOW!
Så där är det hela tiden.
Jag hade velat visa hurusom Uppsala låg i Västergötland. Man kan kanske se det på en gammal karta, och sedan en karta om när finnarna härskade över jorden. Det finns en del moderna historiska kartor där man kan läsa ordet finnar i stora bokstäver över stora delar av Ryssland.
Jag konsumerar E.A.R - älskar att titta på Fiona och britternas pundits när de värderar föremål. Saker blir svindyra när en kändis har varit i närheten.
Ett bord från 1806... ok ... som Napoleon har suttit vid och skrivit saker ... OZMG!!.
Gammal läderjacka... jaha ... som var Kennedys ... WOW!
Så där är det hela tiden.
Jag hade velat visa hurusom Uppsala låg i Västergötland. Man kan kanske se det på en gammal karta, och sedan en karta om när finnarna härskade över jorden. Det finns en del moderna historiska kartor där man kan läsa ordet finnar i stora bokstäver över stora delar av Ryssland.
-
I filmen kostar pianot 200.000 Euro, nota bene utan Nappes medverkan, nej, bara en blivande svensk monark, som måhända, när det begav sig - när kom han till Sverige? - betalade flytten till isbjörnarnas land med den…!
Hans K
Hans K