Kanske har vi några byggare eller t.o.m. arkitekter här på Skalman som kan ge svar när byggfrågor dyker upp...?
Som den här
Jag trodde att trädstammarnas tid var förbi i byggbranschen. Här stöder de tydligen grannhusen och öppnar mellanrummet för ny byggnation. Särskild anledning varför trä används i stället för metall? Kostnad?
Bilderna tog jag f.ö. igår i Konstanz, strax nere vid Bodensjön.
Hans K
Arkitektonisk frågelåda...
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Arkitektonisk frågelåda...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Re: Arkitektonisk frågelåda...
Vet du något om vilket träslag man använder?
-
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Helt OT, har du klottret på planket på bild?
Farfar var byggnadsarkelog och förutom att jaga i de sälla hade han nog inte heller kunnat svara på frågan.
MVH
Hans
Farfar var byggnadsarkelog och förutom att jaga i de sälla hade han nog inte heller kunnat svara på frågan.
MVH
Hans
-
- Medlem
Den som äger "tomten" är rädd för att grannarna tränger sig på 

- C Skalman
För mig ser det ut som ett provisoriskt verk som kanske skall stödja upp byggnaderna eller kanske hålla upp en presenning när något byggs där. Jag lovar att det inte är ett blivande hus vi ser. Således har man nog i brådskan följt Kaisa Vargs råd och i brådskan tagit det som fanns till hands.
Om vi skall jämföra metall och trä har trä bra motstånd mot pressande krafter medan stål är bättre med dragspänningar. Därför behöver man profilförstärka metall för att de inte skall böja sig i en konstruktion, något du inte behöver med trä.
Men inte är jag arkitekt inte, jag är ju bara ridlärare.
Om vi skall jämföra metall och trä har trä bra motstånd mot pressande krafter medan stål är bättre med dragspänningar. Därför behöver man profilförstärka metall för att de inte skall böja sig i en konstruktion, något du inte behöver med trä.
-
Stödja byggnaderna tills...ja, låter förnuftigt...brukar ta en Konstanzsväng varannan månad...hör av mig när det händer något!Markus Holst skrev: ↑30 jan 2025 15:13För mig ser det ut som ett provisoriskt verk som kanske skall stödja upp byggnaderna eller kanske hålla upp en presenning när något byggs där. Jag lovar att det inte är ett blivande hus vi ser. Således har man nog i brådskan följt Kaisa Vargs råd och i brådskan tagit det som fanns till hands.
För Hans i Lux...
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.