Krångelryssland

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Krångelryssland

Inlägg av Hans » 9 april 2019, 12:21

Borussia skrev:
2 april 2019, 14:10
Ha, var på ryska konsulatet i Göteborg igår och lämnade in visumansökan enligt konstens alla regler. Korrekt ifylld visumansökan, "Rysslandsintyg" från försäkringsbolaget, "inbjudan" från en av ryska staten godkänd agentur samt en fullmakt från min reskamrat som ger mig rätt att företräda honom i alla ärenden som rör hans visumansökan. Det är inte bara som ni märker. Skulle något saknas eller var felaktigt ifyllt blir det "njet", jo, jag vet, har varit med om det tidigare. Bara att hasa sig hemåt igen trettio mil och göra om, göra rätt och återvända och hoppas att kommatecknen är på rätt plats nästa gång (ok, lite raljering, men ändå). Denna gång var det dock allt i sin ordning och våra ansökningar gick igenom som ett skolexempel, lite väl lätt med tanke på alla uppgifter en ansökan består utav. Blev lite besviken att jag inte synades mer noggrant med tanke på den noggrannhet jag lagt ner på ansökningarna. Enda som hände var att den konsulära tjänstekvinnan drog några streck här och några streck där så var allt klart på mindre än fem minuter. Ändå är man tvungen att lämna in ansökan personligen eller via ombud, boka tid per ansökan, hade bokat två tider där varje ansökan är tilldelad 20 minuter, alltså 40 minuter för mig och min reskamrat. Ja ja, tänkte jag, detta hade ju givetvis kunnat gått lika enkelt genom att skicka in ansökan via brev men jag kände mig givetvis nöjd att ansökningarna varit korrekt ifyllda. Det visste jag förvisso att de var, men oron fanns givetvis där, det vet alla som befunnit sig i en beroendeställning gentemot någon som företräder den ryska staten. Men känslan av lättnad försvann lika snabbt som den infunnit sig, inte nog med att ansökningarna måste lämnas in fysiskt, nu var passen även tvungna att hämtas ut fysiskt. Inte som förr då man kunde lämna ett förbetalt rekommenderat brev så skickades passen hem, det underlättade ju i alla fall i en riktning. Gjorde ett tafatt försök att få dem hemskickade men fick bara till svar att We don´t do that any longer. Så nu blir jag likt förbaskat tvungen att återvända till Göteborg (bor i Värmland) nästa vecka och att hämta ut passen. Surt sa räven innan han gick över ån efter vatten och ramlade ner i gropen han grävt andra och konstaterade att det är något ruttet i Ryssland.
Härifrån: viewtopic.php?f=37&t=42839&start=60#p789890

Jag får hjälpa Borussia på traven.

Ni som har varit där kan väl fylla på med era erfarenheter.

MVH

Hans

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av liljen » 15 april 2019, 11:08

Som erfaren Rysslandsresenär har jag varit med om en del som kanske passar in på trådens ämne. Att skaffa lånekort på universitetsbiblioteket i Nizjnij Novgorod var till exempel en intressant upplevelse i stil med Asterix kamp med den romerska byråkratin: https://youtu.be/s7uw9zQBNOk?t=2536

En gång när jag sökte visum till Ryssland så blev jag först nekad och närmast utskälld av en sur babusjka på ambassaden i Stockholm eftersom min inbjudan var från rena brevlådeföretaget och att man minsann inte kan köpa sig in i landet! Så det blev tvärnej där.

Ett himla trassel att få tag i en ny inbjudan fort tänkte jag så jag chansade och åkte till konsulatet i Göteborg istället med exakt samma papper. Var orolig att de kanske ändå kommunicerar med varandra och att de har ett enhetligt system så att jag fick nej även där så var jag lite nervös, men där gick det igenom utan problem.

Ett annat år sökte jag visum inför att fira nyår i Ryssland och var därför på konsulatet i Göteborg på annandag jul då de ju jobbar enligt sin egen kalender. Allt gick bra med själva dokumenten den gången, men innan de gör själva visumet så skulle man fixa betalningen på en bank och komma tillbaka med kvitto till dem. Jag hade i förväg kollat upp att Forex bank nere i centrum av Göteborg faktiskt var öppen annandag jul och att jag därmed skulle kunna fixa betalningen och få visumet samma dag. Det vägrade dock ryssarna att tro på och de menade på att de inte räknat med att göra några visum den dagen eftersom alla banker var stängda. Lämnade in papprena iaf och fick återkomma i mellandagarna istället. En extra resa hela vägen från Småland pga detta. När jag väl då fick ut passet med visum så stod det i det att det var gjort och gällde från den 26 december lik förbannat. De hade alltså visst gjort visumet på annandagen och jag hade kunnat få ut det den dagen om det inte varit för deras besserwisserattityd. Arggh!

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Krångelryssland

Inlägg av erep » 15 april 2019, 16:54

I Finland finns ju en levande bransch som gör reklam för att ordna visumen. Visserligen får man betala för servicen, men det torde gå rätt smidigt utan att man är tvungen att resa till visumservicekontoren i Helsingfors, Villmanstrand, Åbo eller Mariehamn. eftersom det finns ett antal aktörer runt landet som erbjuder servicen. Inte heller serviceavgifterna så värst blodiga p.g.a. konkurrensen. Dessutom har dessa aktörer av någon orsak ett fungerande samarbete med visumkontoren, så man läser inte om problem med att få visum.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av liljen » 17 april 2019, 06:45

Det finns dylika firmor även i Sverige och via mitt jobb anlitar vi alltid dem numera när jag eller någon kollega behöver söka visum.
Även såna firmor stöter dock på lite patrull ibland och jag har varit med om att visumansökningar måste skrivas om trots att de först menat på att allt varit i ordning.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av Borussia » 25 maj 2019, 19:52

2007 flög jag från Kiev till Krim och besökte bl.a Yalta och Sevastopol men Krim är ju sååååååååååå mycket mer och jag funderar på att åka tillbaka, kanske inte i år men nästa år. Men Krim är ju sedan 2014 annekterad/återfört till Ryssland och UD avråder resor till Krim. Men hur farligt är det egentligen? Är det inte en sån där frusen konflikt numera där saker och ting återgått till det normala? Ser också på min GPS att Krim verkar ha full GPS täckning till skillnad från övriga Ryssland som inte har någon täckning alls. Eller har ryssen en sån där mackapär som slår ut GPS:en på plats? Eller är det inte tillåtet med GPS? Idén är att flyga från Moskva till Simferopol hyra bil för att ta sig runt på "ön".
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Krångelryssland

Inlägg av Solkungen » 25 maj 2019, 20:28

Varför skulle det vara farligt på Krim? Det var ju aldrig strider där. Åk och rapporter gärna här så vi får veta något som inte silas genom propagandafilter. Gps funkar väl jorden runt?

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av Borussia » 25 maj 2019, 20:37

Solkungen skrev:
25 maj 2019, 20:28
Varför skulle det vara farligt på Krim? Det var ju aldrig strider där.
Nej, det var ju inte det, så varför avråder UD?
Solkungen skrev:
25 maj 2019, 20:28
Gps funkar väl jorden runt?
Ja förvisso, men om inte vägnätet är inlagd så är det inte till så mycket hjälp. I nuläget ingår Krim i Ukrainas kartsystem så det verkar grönt.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Krångelryssland

Inlägg av Donkeyman » 26 maj 2019, 08:55

Solkungen skrev:
25 maj 2019, 20:28
Gps funkar väl jorden runt?
Men problemet med GPS är att det är Trump och hans gäng som sitter på kontrollen. Systemet utvecklades åt den Amerikanska krigsmakten. Men när systemet lanserades för civilt bruk lade man in ett fel på si så där 30 meter av militära skäl. Detta för att inte någon skulle kunna använda GPS för att skicka bomber till sådana man inte "tyckte om". Men detta gjorde också systemet osäkert vid navigation så felet togs bort av kommersiella skäl.

Det finns ett motsvarande system som styrs av Putins gäng. Det heter Glonass och är jämförbart med det amerikanska. Också utvecklat ungefär samtidigt. I dag finns mottagare som tar emot bägge systemen. Jag vet flera som har bägge systemet "just in case". Sedan finns flera system under utveckling, bland annat det Europeiska Galileo.

För övrigt planerar jag också en resa till Krim i någorlunda närtid (inom något år).

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av Borussia » 26 maj 2019, 16:55

Donkeyman skrev:
26 maj 2019, 08:55
Det finns ett motsvarande system som styrs av Putins gäng. Det heter Glonass och är jämförbart med det amerikanska. Också utvecklat ungefär samtidigt.
Jo Glonass känner jag till men hur får jag tag på det? Nu när det byggts en bro över Kertjsundet så ligger ju Novorossiysk inom räckhåll från just Kertj.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krångelryssland

Inlägg av Hans » 26 maj 2019, 17:23


Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av Borussia » 26 maj 2019, 20:12

Hans skrev:
26 maj 2019, 17:23
Här?
Usch, avskyr sånt där som "bara" är att koppla in så är det klart. Det är sällan så enkelt som det låter. Kan redan nu se mig själv vid Kertjbron förtvivlad över att inget fungerar som det stod att det skulle göra.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Krångelryssland

Inlägg av Sarvi » 26 maj 2019, 21:00

Risken med resa till känsliga områden är ju att man helt ovetandes råkat köra in i något militärt känsligt område eller fotografera något intressant. Om man väl hamnar i situationen att man behöver förklara sin felkörning/rekognoscering och fotograferande/spionerande för någon nervös halvmilitär säkerhetstjänst kan man få sin semester förlängd med fjorton månader eller så...

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Krångelryssland

Inlägg av Solkungen » 26 maj 2019, 23:57

Borussia skrev:
25 maj 2019, 20:37
Solkungen skrev:
25 maj 2019, 20:28
Varför skulle det vara farligt på Krim? Det var ju aldrig strider där.
Nej, det var ju inte det, så varför avråder UD?
Solkungen skrev:
25 maj 2019, 20:28
Gps funkar väl jorden runt?
Ja förvisso, men om inte vägnätet är inlagd så är det inte till så mycket hjälp. I nuläget ingår Krim i Ukrainas kartsystem så det verkar grönt.
Eftersom ud inte erkänner Krim som ryskt hamnar Krim i ett ingenmansland där ud inte kan hjälpa till med något, kanske?
Det där med att vägnätet inte är inlagt fattar jag inte alls vad det har med gps att göra. Vägnätet finns ju presenterat i kartor som laddas in i gpsenheter eller i appar som Google och yandex vägappar.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Krångelryssland

Inlägg av Solkungen » 27 maj 2019, 00:05

Har inte varit i Ryssland sedan 2005 men bemöttes bra på olika vis då. Är det någon skillnad kan man iaf tänka sig att man på Krim är ännu något varsammare om de få västturister som besöker dem.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av Borussia » 28 maj 2019, 15:48

Frågade mitt försäkringsbolag (Folksam) om min resklar försäkring omfattar även Krimhalvön och fick till svar att den gäller över hela världen i 45 dagar, alltså gäller den även Krim.

Ser också att ryssarna är i färd med att bygga och fin fyrfilig motorväg mellan Kertj och Sevastopol varav den sista biten mellan Simferopol och Sevastopol blir färdig 2020.

Verkar heller inte vara några problem med att ta bilen över Kertjbron i båda riktningar, och varför skulle det vara det?

Även lite sugen på Novorossiysk på ryska fastlandet och ha det som utgångspunkt för vidare resa till Krim.

Det där med en förlängd semester låter inget vidare men känns ändå långsökt.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Skriv svar