Lettland

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Lettland

Inlägg av pandersson2 » 25 november 2005, 14:37

Eftersom jag för närvarande har gott om tid och befinner mig i landet ifråga tänkte jag göra lite reklam för de platser i Lettland som jag ser som lämpliga turistobjekt för den historieintresserade. Mitt urval blir subjektivt och kommer att vara koncentrerar till de platser som jag själv besökt. Jag börjar västerifrån och rör mig österut i den takt som tid och ork medger.

Liepaja
Trefaldighetskyrkan, hade en gång i tiden världens största orgel som nu håller på att restaureras med finsk hjälp. I denna kyrka så svor de finska jägarna som var i tysk tjänst under 1 VK trohetseden till den Finländska Republiken.

Skede, avrättninsplats för ca 15000 judar, zigenare och kommunister under 2 VK. Två monument finns till minne, ett sovjetiskt till minne av sovjetmedborgarna och ett nyinvigt till minne av judarna, huvudsakligen bekostat av judiska stiftelser i USA.

Norra Fortet som byggdes av ryssarna och var nordeuropas största befästning mot anfall från havet. Syftade till att skydda den Baltiska kusten mot tyska angrepp vid tiden för 1 VK. Har dock förfallit och det verkar inte finnas medel för renovering. Sovjetiska militära anläggningar har även byggts på samma plats.

Fästningen, som numera är museum och erbjuder en realistisk skildring av livet som KGB-fånge, där man kan få prova på detta liv då KGB har en stående inbjudan dit. Rekommenderas ej för minderåriga.

Ed.
Vill även tillägga den sk spökstaden. Då sovjetiska armen lämnade staden blev den stadsdelen där de bodde övergiven och nu stär åtskilliga höghus tomma i väntan på rivning.

Grobina
Som svensk ett måste, här finns Lettlands enda kända skandinaviska bosättning. Både gotlänningar och sörmlänningar har bott här under tidig vikingatid. Ligger vid floden Alande som var en av vikingarna handelsleder (numera är den dock mindre pga dammar men gamla strandlinjen syns tydligt). Utgrävningar har gjorts av Nerman. Tyvärr utnyttjades de skandinaviska gravfälten till motorcykeltävlingar under sovjettiden, de var ju lämpligt kulliga...

Ordensborgen, som är en av de äldsta i Lettland, står med sina ruiner och bevakar floden. Delvis renoverad under sovjettiden.

Durbe
Lettlands minsta stad, känd som platsen där tyskarna, svärdsriddarna, utplånades av litauerna.
Senast redigerad av 1 pandersson2, redigerad totalt 9 gånger.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 30 november 2005, 10:31

Ventspils
Lettlands mest välmående stad. Säte för den kurländska handelsflottan på 1600-talet. Ordensborgen, liggande vid hamnen är, tror jag, den som är i bäst i skick i hela Lettland och omgjord till museum.

Kurländska kusten
Strax norr om Liepaja, utmed vägen mot Ventspils, kan man beskåda den gamla ishavskusten.

Halvvägs Liepaja-Vetspils, vid Jurkalns, finns det ett monument över de letter som flydde till Sverige.

Norra kurlandskusten har resterna av de livländska byarna som försvann under Sovjettiden. Något för de finsk-estnisk intresserade.

Kuldiga
En av Lettlands allra första städer. Staden ger fortfarande ett gammalt intryck med trånga gränder och vackra hus. Bron över Venta är det vackraste objektet i staden i mina ögon. Utsikt över Europas bredaste vattenfall, en klassiker att vada över. Här byggdes många av Kurlands handelsfartyg då floden var farbar, men jag tror inte att det finns något bevarat idag.

Aizpute

Påminner om Kuldiga, fast mindre och liggande vid en mindre flod. Ordensborgens ruiner ligger mycket vacket, men renovering krävs. Tillträde var förbjudet senast jag var där pga rasrisk.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 9 december 2005, 11:06

Skrunda
Här var vändpunkten i kriget mellan Republiken/Tyska frikårerna och Bolsjevikerna 1919. Detta beskådas lämpligtvis på Oskar Kalpaks museum som ligger strax österut, i närheten av den plats där han blev skjuten.

Virga
En liten by mellan Grobina och Priekule. Här sattes upp en Karl XII staty 2001 till minne av att delar av armen övervintrade vid orten efter slaget vid Narva. Jag vill minnas att det var ett småländskt regemente. Invigningen var stilig med en busslast svenska gäster varav några i karolineruniform. Letterna hade gjort ett skådespel med huvudpersonerna från tiden, Karl XII, Peter den store och August den starke.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 9 december 2005, 18:37

Trevligt. Var i Lettland en vecka för runt fem-sex år sedan, känner igen en del av sakerna du berättar om. Eftersom du verkar vara väl bevandrad över historiska monument och liknande i landet har jag en fråga. När jag var där besökte vi ett monument/minnesmärke från andra världskriget (eller tiden strax efter) över, som jag förstod det då, och kommer ihåg det nu, tyska soldater som av någon anledning hade råkat hamna i ett bakhåll planerat av andra tyska soldater, som trodde de förstnämnda var ryssar. Monumentet låg vid en mindre väg som gick genom en skog, detta bör ha varit i trakterna av Kuldiga/Skrunda. Någon aning om vad det var jag var vid?

/Johan

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 9 december 2005, 21:21

Jag förmodar att det var ett monument över ovan nämnda Kalpaks som du såg. Han dödades som jag skrev inte så långt från Skrunda, i skogen vid en liten by kallad Airites. Kalpaks var ledare för de lettiska styrkor som, tillsammans med tyskarna, skulle attackera bolsjevikerna. De tyska och lettiska trupperna separerades och attackerade från skilda håll. När letterna, efter strider, närmade sig sitt slutmål blev de beskjutna. Letterna gick till anfall mot de förmodade bolsjevikerna men blev tillbakaslagna och Kalpaks samt flera av hans närmaste dödades. Efter anfallet upptäckte man att det var tyskar som skjutit och striden upphörde. Det har alltsedan dess debatterats om det var ett avsiktligt anfall från tyskarna eller ej, men ingen vet väl med säkerhet om det var ett misstag eller ett attentat.

Det finns väldigt få statyer över tyska soldater i Lettland. Jag har nyligen sett en vägskylt om ett minnesmärke över tyska soldater vid vägen Liepaja-Riga, men jag är säker på att det inte fanns för 5 år sedan, jag tror det är rest i år.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 9 december 2005, 22:25

Tack för det utmärkta svaret!

/Johan

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 14 december 2005, 10:15

Riga
Den helt dominerande staden, nästan hälften av invånarna bor i staden eller i dess närmaste omgivning. Det finns förstås en enorm mängd sevärdheter så jag tager ett par smakprov.

Jugendbebyggelsen från sekelskiften befinner sig på en FN-lista över kulturminnen eftersom det är den största bevarade i världen.

Domkyrkan, Peterkyrkan och Johanneskyrkan som alla är grundade på 1200-talet. Om jag inte missminner mig finns det i Domkyrkan glasfönster till minne av Gustav den store. Peterkyrkan raserades under 2 VK men har återbyggts. Johanneskyrkan har en legend om att tre munkar bad att få bli inspärrade i ett rum med en liten glugg mot gatan för att leva på folkets gåvor. Syfte var att bli kanoniserade vilket påven tyckte var olämligt då han inte såg på vilket sätt detta gynnade kristendomen.

Ockupationsmuseet som visar minnen från den sovjetiska och tyska ockupationen.

Parken vid frihetsmonumentet. Här kan man se de minnesstenar som är uppsatta över de som dödades då sovjetiska trupper genomförde sitt kuppförsök för att förhindra Lettlands självständighet.

Frihetsmonumentet Milda som sattes upp under den första självständighetstiden. Jag har ett mycket starkt minne av 50-års minnet av deportatierna 1949 då det fanns blomsterbuketter i ett meterbrett stråk från monumentet förbi torget, ca 500 m bort.

Segermonumentet över tyskarna. Detta är det monument som de ryska ledarna brukar utgå ifrån i sina demonstrationer.

Svenskporten, del av den gamla ringmuren.

Wagnersalen, en konsertsal som är byggd där Richard Wagner bodde under sin sejour i staden.

Marknaden, främst för att se hangarerna som är byggda för zeppelinare.

Estraden där man håller sina sångfestivaler. Bör förstås helst besökas i samband med festivalen som en del av en publik på 100 000 för att beskåda de 10 000 i kören. Ett kulturellt monument med drygt 100-åriga anor, även om scenen är yngre.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 26 maj 2007, 07:10

Priekule
Efter att ha varit i Priekule för första gången lägger jag in staden. Staden är nog främst intressant för att här finns Lettlands största gravfält för sovjetiska soldater. 23 000 skall vara begravda. Staden jämnades ju fullständigt med marken under kriget. Kyrkan har nyligen återuppbyggts. Där finns det en bok med bilder samt namn över de som skänkt pengar. Som svensk så kan man vara intresserad av "Svenskporten" som, enligt vad jag förstått, uppfördes under Karl X Gustavs ockkupation av Kurland.

Det finns tillgång till turisminformation på fyra språk (lettiska, ryska, tyska och engelska) vid intressanta ställen. De hänvisar till http://www.latviantourism.lv

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 2 juni 2007, 05:24

Felaktig länk, ber om ursäkt. Korrekt anges nedan.

http://www.latviatourism.lv

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Lettland

Inlägg av pandersson2 » 13 mars 2017, 09:12

Göre n liten uppdatering.

Riga har ett nytt motormuseum i Bikernieki. Dyrt, 10 EUR, 3 våningar med fordon. Information på lettiska, engelska, ryska. Mycket sovjetiskt som var intressant. En hel del tyskt krigsbyte, racerbil och brandfordon. Mest intressant för mig var den bepansrade bilen ZIS 101 som var tillverkad för Stalin. ZIS är Stalinfabriken, bytte namn efter hans död. Var även många äldre radioapparater. Besök kan kombiners med gocart som är strax bredvid samt, för 2VK intresserade, en titt på platsen där man hade en av de större avrättningarna av judar under kriget.

Rigas Ghettomuseum. Ligger vid marknaden mot floden. Gratis. Positiva är att det är i lokaler som var en del av ghettot som fortfarande inte renoverats vilket gör att det känns autentiskt. Negativt är att utställning huvudsakligen består av namnlistor av dem som fördes bort från ghettot. Kort besök om man är vid marknaden, men inget man lägger tid på.

Bild

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Lettland

Inlägg av CHJIMS » 21 april 2017, 10:27

Olof Palmes släkt hade väl någon egendom i Lettland har jag för mig? Vet dock ej om den finns kvar, eller är öppen för allmänheten.

Skriv svar