Militärhistoriska sevärdigheter i Helsingfors, var finns de?

Skriv svar
OJJE
Medlem
Kontakt:

Militärhistoriska sevärdigheter i Helsingfors, var finns de?

Inlägg av OJJE » 13 maj 2010, 22:08

Hej!

Brukar varje år åka till Helsingfors på en liten kombinerad semester och militärhistorisk utflykt och besöka de vanliga ställena:

Krigsmuseet i centrum
Hjältegravarna vid Sandudd
Krigsmuseet Manegen på Sveaborg
Ubåten Vesikko
Kustartillerimuseet

Men nu undrar jag om det finns FLER militärhistoriska ställen att besöka i Helsingfors, utöver dessa? Var fanns tex luftvärnskanonerna från WWII placerade? Finns det några minnesmärken/statyer med anknytning till krigen?

ALLT av intresse!
Senast redigerad av 1 OJJE, redigerad totalt 13 gånger.

Schwemppa
Redaktionen

Re: Militärhistorisk resa till Helsingfors, vad finns?

Inlägg av Schwemppa » 13 maj 2010, 22:28

OJJE
Medlem
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 13 maj 2010, 22:44

Schwemppa skrev:Mannerheim-museet, kanske. :)

http://www.mannerheim-museo.fi/mm.php?p ... u&lang=swe
Tack! :)

OJJE
Medlem
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 13 maj 2010, 23:06

Hittade också Kottby i Helsingfors, Himmelsberget där finns en luftvärnskanon uppställda!
Dit måste jag åka nästa gång jag besöker Huvudstaden!

"Under åren 1939-44 fungerade det tunga luftvärnsbatteriet "Taivas" på kullen, och till minne av det finns det fortfarande ett antal gamla luftvärnspositioner samt en förseglad luftvärnskanon (en svensk 76 millimeters Bofors) kvar."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Himmelsberget

Bild

Schwemppa
Redaktionen

Re: Militärhistoriska sevärdigheter i Helsingfors, var finns

Inlägg av Schwemppa » 29 maj 2010, 20:49

Det tog lite tid innan jag fick det här upplagt, men luftvärnsminnesmärken var det ju fråga om... :)

I närheten av min arbetsplats i Hagalund, Esbo (strax väster om Helsingfors) finns det här, brevid gångvägen söderut från köpcentret mot Norrskensvägen. Det är bakväggen av försäkringsbolaget Tapiolas huvudkontor som syns till vänster om kanonen. En undanskymd plats, man måste veta om den för att hitta den-

Texten på plattan (min översättning) lyder:

Under storbombardemangen av Helsingfors i februari 1944 motstod staden 2120 bombflygningar. Staden försvarades av ett luftvärnsregemente som kommenderades av övl Pekka Jokipaltio och vars värnchef var kapt Aake Pesonen.

Till förtjänst av regementets koncentrerade värneld föll av ca. 20 000 fällda bomber endast 800 över stadens område. De övriga föll utanför målområdet.

På nuvarande Hagalunds område verkade 1942-1944 det tunga luftvärnsbatteriet (regementet?) 32. Det västra batteriet var väpnat med fyra 76 mm. luftvärnskanoner.

En dylik kanon uppställdes som minnesmärke över luftvärnet i Hagalund, och avtäcktes 13.10.1992.

Hagalunds Gille rf.

(Med reservation för missförstånd då jag översatte från det inte helt tydliga fotografiet.. :) )
Bilagor
luftv01.jpg
luftv01.jpg (141.91 KiB) Visad 1939 gånger
luftv02.jpg
luftv02.jpg (143.06 KiB) Visad 1939 gånger
luftv03.jpg
luftv03.jpg (85.74 KiB) Visad 1939 gånger

OJJE
Medlem
Kontakt:

Re: Militärhistoriska sevärdigheter i Helsingfors, var finns

Inlägg av OJJE » 15 juli 2010, 21:57

Har sammanställt alla mina militärhistoriska resor på min webbplats, www.krigsminnen.se kommer att utöka med bilder från mina kommande resor, speciellt från Helsingfors senare i sommar!

Tack för

Skriv svar