Wien/Rom

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Wien/Rom

Inlägg av Jonas S » 8 augusti 2006, 20:43

Om ett par veckor kommer jag att åka på en kortare tur till både Wien och Rom, fördelat på 4-5 dagar vardera. Jag tänkte därför passa på och fråga om ni skalmaniter har några bra tips på sevärdheter och muséer i dessa städer? Det kommer troligtvis att bli en hel del besök på mera konventionella ställen, och militärhistoriska muséet i Wien är förstås ett måste. Tyvärr tvingas jag antagligen att begränsa antalet militärhistoriska besök eftersom jag har flickvännen som resesällskap. :wink:

Men jag tar ändå med stor tacksamhet alla goda tips som ni kan bjuda på! :)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 augusti 2006, 10:19

Jag har aldrig varit i Wien men bott i Rom, så jag koncentrerar mig på den eviga. :)

Om det är första gången du är i stan så ska du ju se Vatikanen, Pantheon, Forum Romanum, Piazza del Popolo, Fontana di Trevi, Trastevere och kvarteren runt Pza Navona och Campo dei Fiori. Vatikanmuséerna (inklusive Sixtinska) bör man anlända till tidigt på morgonen (ca åtta). Dock ej för tidigt, då kan du bli genomslussad utan att se allt du vill. Planera i förväg, för du hinner inte med alltihop. Man kommer ut i Peterskyrkan, så lämpligen tas den efteråt (gratis till skillnad från muséerna).

Om man gillar vackra kyrkor, och det gör man efter ett tag i Rom, är S:ta Maria Maggiore, S:ta Prassede, S:t Ignazio de Loyola, S:ta sopra della Minerva, Pantheon, Gesú och S:ta Maria in Trastevere mina främsta tips, men guideböckerna ger ännu fler bra tips som kanske passar andra än min smak. :) StMM och StP ligger ett kvarter från varandra ungefär, liksom IdL, Minerva och Pantheon. Gesú ligger rätt nära Campo dei Fiori, och den sistnämnda kyrkan vid den vackra piazzan, medelpunkt i Trastevere, med samma namn som kyrkan.

Överhuvudtaget är Rom rätt "litet" i centrum, mycket nås till fots och kollektivtrafiken är bra och billig.

Shopping görs bäst på Via Cola di Rienzo och Via Nazionale, eller vid Pza Vittorio Emanuele som ligger något söderut (det finns tbanestation där). På CdR 100 (möjligen 102) finns en lysande glassbar som heter Portofino. Pröva gröna äpplen-glassen.

Apropå glass är Gelateria della Palma på Via Maddalena nära Pantheon roligt. Massvis med turister och lite dyrt, men god glass och så har de 100 smaker att välja på... San Crispino nära Trevi-fontänen gör också fin glass. Annars är kedjan Blue Ice mycket bra. Tyvärr gör turisttätheten i stan att många glassbarer är dyra och dåliga i centrum, men BI håller kvalitet.

Mvh Petter

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 12 augusti 2006, 12:17

Gutekrigarens rekomendation är riktigt bra i Rom. Det enda man kan komplettera med är att du borde gå och se på riktig fotboll där nere. Även om du inte är världens största fotbollsfan så ta chansen och se lagen Roma eller Lazio spela på hemmaplanen Stadio Olimpico, en riktigt underbar upplevelse. Ni tar er dit med buss.

Fast jag skulle rekommendera er bort från den spanska trappan, Fontana Di Trevi, etcetra om ni skall äta glass (som finns överallt) eller mat. Mysigaste stället att äta kvällsmat på är på Trastevere-kvarteren, som är fulla med krogliv på natten. Rekommenderade romerska specialiteter:
Spaghetti alla Carbonara, Bucatini Alla Amatriciana (rörpasta med chili, tomat och fläsk), Linguini con limone (bandpasta med grädde och citronsås), Spaghetti con Astice (spaghetti med hummer), Abbacchio (rostat dilamm), Coda Alla Vacchinaria (världens godaste oxsvansgryta), Filetti di Baccala (Friterad torsk på judiskt vis), Carciofi alla Giudia (friterade kronärtskockor).

Om du har tid, så ta gärna en halvdagsutflykt ut till Tivoli som ligger nordöst om Rom, där finns en av världens vackraste renaissancevillor med otroligt fin trädgård: Villa Desde rekomenderas varmt.

Ang. Wien så har jag bara varit där några dagar så kan ge bara en liten översikt. Staden är uppdelad i ett modernt och ett klassiskt centrum. Det moderna centrumet är inte alltid det man vill se (men klart du kan hänga där med) så satsa på att rör dig i de klassiska fina majestätiska kvarteren, runt domkyrkan och Raathausplats och längre iväg. Här finns den världsberömda statyn Venus från Willendorp utställd på Naturhistoriska Museét så ta ett besök där, det är det värt. Även såklart Wiens Staatsoper, operan.
Den uppenbara turistfällan är Café Sacher, där Sachertårta intas hela tiden av glupska turister, som kan mycket väl vara värt ett besök även om det är turistprisor.
Mellan Michaelerplatz och Josefsplatz ligger den världsberömda spanska ridskolan som med dess unika Lipitzanerhästar kan vara en upplevelse. Unik modern arkikektur ses på Hundterwassen-haus..

Skriver mer om Wien när jag har tid.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 13 gånger.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 augusti 2006, 15:55

Giancarlo skrev:Gutekrigarens rekomendation är riktigt bra i Rom. Det enda man kan komplettera med är att du borde gå och se på riktig fotboll där nere. Även om du inte är världens största fotbollsfan så ta chansen och se lagen Napoli eller Lazio spela på hemmaplanen Stadio Olimpico, en riktigt underbar upplevelse. Ni tar er dit med buss.
Kan rekommenderas, håller med. Men köp inte för billig biljett till Lazio-match och hamna i nordkurvan. Det är inte så roligt att stå bland en massa vilt heilande fanatiker. Du menar väl förresten Roma och inte Napoli? ;)
Giancarlo skrev:Fast jag skulle rekommendera er bort från den spanska trappan, Fontana Di Trevi, etcetra om ni skall äta glass (som finns överallt) eller mat. Mysigaste stället att äta kvällsmat på är på Trastevere-kvarteren, som är fulla med krogliv på natten.
Instämmer återigen. "Tourist menu" är ett varningstecken. :)
Giancarlo skrev:Linguini con limone (bandpasta med grädde och citronsås)
Himmelskt...
Giancarlo skrev:Om du har tid, så ta gärna en halvdagsutflykt ut till Tivoli som ligger nordöst om Rom, där finns en av världens vackraste renaissancevillor med otroligt fin trädgård: Villa Desde rekomenderas varmt.
Det blev aldrig riktigt tillfälle att åka dit, tänkte åka till Villa d'Este en helg men blev sjuk och sov bort helgen. För andra som åker dit under våren hålls en av världens största bilträffar där i april-maj, motsvarande Pebble Beach eller dylikt.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28821
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 augusti 2006, 16:03

Petter och Giancarlo :( :wink:

Nu får ni väl skärpa till er - inget om krigsmackapärer :lol:

Jag har sorgligt nog bara tillbringat en långhelg där, hitintils :D - men som jag förstod det låg armémuseum en bra bit utanför staden. Var exakt och är det sevärt?

Sedan får ni sluta upp att prata om italiensk mat - jag börjar dregla på tagnentbordet :lol:

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 augusti 2006, 17:08

Hans skrev:Petter och Giancarlo :( :wink:

Nu får ni väl skärpa till er - inget om krigsmackapärer :lol:

Jag har sorgligt nog bara tillbringat en långhelg där, hitintils :D - men som jag förstod det låg armémuseum en bra bit utanför staden. Var exakt och är det sevärt?

Sedan får ni sluta upp att prata om italiensk mat - jag börjar dregla på tagnentbordet :lol:

MVH

Hans
Det finns en stadsmur som man kan ställa sig på och låtsas skjuta inkräktare ifrån. :P :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 12 augusti 2006, 17:58

Också en vuxen kan ha skoj på nöjesfältet Prater i Wien. Det är öppet, d v s gratis att gå in (ligger i utkanten av en skogsliknande stadspark). En del attraktioner är klassikt gamla och skrangliga, något för verkliga nostalgiker. Och så kan man gå på ölträdgården Schweizerhaus, ett klassiskt centraleuropeiskt vatten-(eller snarare öl-)hål.

Giancarlo nämner en del andra måsten, men många turister besöker också slottet i Schönbrunn.

Jämfört med Rom är annars Wien ingen speciellt märkvärdig stad. Men det är ganska trevligt där.

/ Probstner

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 13 augusti 2006, 11:33

Tack för alla goda tips!
Skalmaniter kan man alltid lita på! :) Imorgon blir det att åka.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 augusti 2006, 11:41

Skriv och berätta vad du gjorde sen. :)

Mvh Petter

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 13 augusti 2006, 18:41

Hans skrev:Petter och Giancarlo :( :wink:

Nu får ni väl skärpa till er - inget om krigsmackapärer :lol:
Tänkte nämna Castel Sant Angelo, påvarnas försvarsborg utanför vatikanen.. men vad jag hört om det, verkar det bara vara ett tradigt slöseri med tid.
gutekrigaren skrev:Kan rekommenderas, håller med. Men köp inte för billig biljett till Lazio-match och hamna i nordkurvan. Det är inte så roligt att stå bland en massa vilt heilande fanatiker. Du menar väl förresten Roma och inte Napoli?
Roma såklart.. och Villa D'Este såklart. Jo jag har själv hamnat i sektionen brevid de heilande, fyverkeriskjutande och bengalkastande Lazio-fanatikerna, men de var som tur inhägnade. Tror att de på biljettkontoret förstod att jag var turist och erbjöd mig inte de allra billigaste biljetterna (vilket jag frågade om). :)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 augusti 2006, 23:26

Giancarlo skrev:
Hans skrev:Petter och Giancarlo :( :wink:

Nu får ni väl skärpa till er - inget om krigsmackapärer :lol:
Tänkte nämna Castel Sant Angelo, påvarnas försvarsborg utanför vatikanen.. men vad jag hört om det, verkar det bara vara ett tradigt slöseri med tid.
Har inte varit inne, men det kostar ju inget att titta på den när man ändå går förbi. :)
gutekrigaren skrev:Kan rekommenderas, håller med. Men köp inte för billig biljett till Lazio-match och hamna i nordkurvan. Det är inte så roligt att stå bland en massa vilt heilande fanatiker. Du menar väl förresten Roma och inte Napoli?
Giancarlo skrev:Roma såklart.. och Villa D'Este såklart. Jo jag har själv hamnat i sektionen brevid de heilande, fyverkeriskjutande och bengalkastande Lazio-fanatikerna, men de var som tur inhägnade. Tror att de på biljettkontoret förstod att jag var turist och erbjöd mig inte de allra billigaste biljetterna (vilket jag frågade om). :)
Min kompis (som beställde på italienska antar jag, var inte med) hamnade mitt i. Det var ganska hätskt och han gick i halvlek.

Mvh Petter

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 14 augusti 2006, 00:55

Probstner skrev:Också en vuxen kan ha skoj på nöjesfältet Prater i Wien. Det är öppet, d v s gratis att gå in (ligger i utkanten av en skogsliknande stadspark). En del attraktioner är klassikt gamla och skrangliga, något för verkliga nostalgiker. Och så kan man gå på ölträdgården Schweizerhaus, ett klassiskt centraleuropeiskt vatten-(eller snarare öl-)hål.

Giancarlo nämner en del andra måsten, men många turister besöker också slottet i Schönbrunn.

Jämfört med Rom är annars Wien ingen speciellt märkvärdig stad. Men det är ganska trevligt där.

/ Probstner
Var där för 4 år sedan! Fantastiskt roligt!

Du kan ju alltid bara gå runt i Wien och finna några fina ställen. Parlamentshuset och Operan och allt finns där!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28821
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 augusti 2006, 10:57

Giancarlo skrev:Tänkte nämna Castel Sant Angelo, påvarnas försvarsborg utanför vatikanen.. men vad jag hört om det, verkar det bara vara ett tradigt slöseri med tid.
Inte för mig :roll: :wink:

En av de sakerna jag hann med att se var just Castel Sant Angelo som jag fann intressant såsom byggnad även om museet inte var det bästa jag sett.
Bild

Men jag har inte lyckats komma fram till var det riktiga armémuseet ligger - min italienska är begränsad till Amore mio, vino rosso per favore och Museo esercito italiano och det räcker inte :( :wink:

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 14 augusti 2006, 11:11

Hittade lite info: http://www.forbeginners.info/rome/museums/

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28821
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 augusti 2006, 11:20

Gutekrigaren skrev:Hittade lite info: http://www.forbeginners.info/rome/museums/

Mvh Petter
Vilket leder till:

MUSEO STORICO DELLA MOTORIZZAZIONE MILITARE
Località: ROMA
Viale dell'Esercito, 86; Citta' Militare della Cecchignola
Ospitalità
Visite: Orario: 9-12 e 14-16. Chiuso il sabato.
Descrizione: Ospitato presso la caserma Rossetti, raccoglie modelli di veicoli dell'esercito italiano e la Fiat che uso' Vittorio Emanuele III nella I guerra mondiale.

Vilket naturligtvis fanns med här http://www.axishistory.com/index.php?id=5750 :roll:
Lite bilder - http://tanxheaven.com/sd/MuseoStoricode ... motmil.htm

Tack Petter!

MVH

Hans

Skriv svar