Jag har varit runt lite grann. Skriver om de stallen som jag varit pa som inte blivit skrivna om forut. Inkluderar allt jag sag pa unesco's listor (utanfor europa, jag mistanker att manga har varit runt i europa). Inkluderar lite grann om national parker, eftersom de ar en del av var historia som jag ser haller pa att forsvinna i en allt mer befolkad varld.
Historic Centre of Salvador de Bahia
underbar, gammal miljo dar allt kommer tillsammans pa ett utsokt satt. Lite modernism och valbevarade byggnader. auktions platsen dar slavarna saldes till socker plantagerna far haret att resa sej pa armarna. ***
Brazilian Atlantic Islands: Fernando de Noronha and Atol das Rocas Reserves
Alldeles utsokta sma oar i mitten av atlanten mellan brasilien och Afrika. Ett natur reservat som har det mest ororda som jag nagonsin sett. Anvandes un VK2 som underhalls depa (bransle depa) men tror att det var mest i mindre grad. 100 personer per dag ar max tillatna pa oarna och det ar inte troligt att du moter nagon engelsk sprakig turist har (portugisiska/spanska var det enda sattet att kommunicera pa). En hojdare var att dyka pa en korvett som sjonk for den brasilianska marinen utanfor oarna. ***
Memphis and its Necropolis - the Pyramid Fields from Giza to Dahshur
Maktigt och imponerande men anda kandes det med perspektiv inte som det mest imponerande stallet. Kanske jag inte var sa intresserade av egyptologi? *
Faktum var att jag tyckte att se sinai bergen fran en bat tidigt en morron kandes mer imponerande (speciellt med tanke pa historien av sinai bergen).
Qutb Minar and its Monuments, Delhi
Intressant historie massigt och vackra farger/architectur men fattigheten och misaren i indien far alla intryck i delhi att avtrubbas. De standiga tiggarna och smutsen far det att sta upp i halsen for mej -det galler generellt i indien. *
Itsukushima Shinto Shrine
Vackert, stillsamt och mycket harmoniskt. En betraktelse over det vackra i naturen och sokandet efter det enkla och rena i naturen och manniskan.**
Shrines and Temples of Nikko
Vackert och valbevarad arhitectur. massor av detaljer och speciellt pa hosten ar det speciellt har. Kan inte lata bli att kanna att jag "sett for mycket tempel" nar jag har sett Nikko. Val vart mer tid att se de "sma detaljerna".**
Historic Centre of Mexico City and Xochimilco
Underbart, vackert, tatt -kommer inpa livet nar man gar har. Speciell upplevelse, sarkilt om man har mojlighet att komma in pa de historiska husen och se att litet har andrat pa sej under de foregaende decennierna/arhundradena. En favoritstad -speciellt for de som talar lite spanska***
Historic Town of Guanajuato and Adjacent Mines
En fantastisk silver stad med ett brutalt forflutet (spanjorer vs. azteker), kyrkan, granderna de sma forvillande svara att navigera gatorna ar en speciell upplevelse. Lite bilar, mycket folk i traditionell kladsel. Ett favorit stalle ***
Historic Monuments Zone of Querétaro
Den kolonianska stilen i queretaro ar typisk for epoken i mexiko, men har har man lyckats bevara den. Ett utsokt resmal med fantastiska byggnader och en kansla av att vara en del av epoken. Fa turister gor det annu battre och den varma kulturen drar en in. En historisk stad som jag enkelt kan bosatta mej i och fordriva dagarna med att uptacka mer om den ***
Islands and Protected Areas of the Gulf of California
Sea of Cortez och oarna ar intressanta. En flora och fauna som ar svarslagen. Kargt, stenigt, vackert vatten och den "grona oken" pa Baja sidan. Om man gillar dykning sa ar det svarslaget med stora fiskar, enstaka koraller och intressanta formationer. Ar dock inget typiskt semester mal med cocktail dykning, detta ar for folk som gillar det outforskade och lite farliga. **
Island of Mozambique
Typisk portugisisk stil i koloniaserade afrika. Stolt, vackert, men som ofta med afrikanska stader inte sa valbehallet. Mozambique har mer an andra afrikansa stader och det ar vacket och maste bevaras, men det kanns inte riktigt ratt av nagon orsak. Efter ett par veckar blev det battre -kulturkrock kanske? **
Mapungubwe Cultural Landscape
Ett landskap pa gransen mellan RSA, Zimbabwe och Botswana. Annorlunda och vackert landskap men inte direkt inspirerande. Tror jag hade varit for lange i bushen nar jag val kom hit -upskattade det inte nog. *
Cape Floral Region Protected Areas
Riktigt intressant omrade soder om Cape Town, RSA. Definitiva regioner med markerade skillander i flora och fauna. Annorlunda, kargt och markligt upplyftande (skall notera att jag precis kommit tillbaka fran misaren i zimbabwe och formodligen inte ville se mer av hur manniskor skadar varandra). **
Monastery and Site of the Escurial, Madrid
Architecturen och renheten i denna byggnad var enorm nar jag besokte. Kanske inte det basta av vad jag sett, men maktigt. *
Dong Phayayen-Khao Yai Forest Complex
Ett omrade nara Kambodia (i Thailand) som ar enormt rikt pa flora och fauna. Spenderade 4 veckor i skogen, vandrade runt och sag all den rikedom som naturen har att erbjuda. Orort och jag hoppas det kan forbli sa. **
Old and New Towns of Edinburgh
Gamla stan i Edinburgh ar en av mina favorit stader. Allt kommer ihop har for att skapa en helhet som ar svarslagen. Det ar funktionellt, gammalt men anda helt i funktion med dagens liv. Speciellt under taptot kommer hela staden till liv och historia, manniska och byggnad verkar komma tillsammans for att skapa en helhet. **
Yosemite National Park
En av de vackraste national parkerna som jag varit i. Bott i narheten av Yosemite under 7 ar och maste erkanna att den ar svarslagen under all arstider. Finns mycket gamla guldgravar stader och settlement bevarade oster om yosemite some far det karga och det vackra att ga ihop pa ett utsokt satt. **
Everglades National Park
Gav inte mej sa mycket. Trasket verkar vara pa vag att forsvinna och tyckte inte att det direct spelar roll langre. Historiskt satt sa maste jag saja att jag har svart att forsta hur indianerna kunde leva i de forhallenden som varade i everglades. Det ar ett svart stalle for mej att se hur nagon kan leva i utan moderna hjalpmedel. *
Mosi-oa-Tunya / Victoria Falls
Ett av varldens underverk. Storslaget och utsokt. Bevarandet av byggnaderna fran epoken av brittisk kolonisering gor det annu mer intressant. Svart stalle att aka till idag pga oroligheter men definitivt speciellt. Vic falls hotel vid basen av fallen ar en upplevelse av romantiseringen av de brittiska kolonisatorerna/upptackarna **
Mana Pools National Park, Sapi and Chewore Safari Areas
Tyvarr sa haller man inte pa med valgrundad vildmarks skotsel och djuren blir skjutna av tjuvjagare. Fortfarande ett av de basta omradena for att se det "riktiga" afrika, men det haller pa att snabbt att forstoras. Med lite tur kommer zimbabwe over sin politiska instabilitet och bevarar sina nationalskatter for framtida generationer **
Och nar jag anda haller pa. Namibia har inget pa Unesco's lista men om mojlighet finnes sa skulle jag rekommendera ett besok till namibia. Den tyska kolonisieringen av afrika i namibia satte kulturella spar som ar svarslagna. att se en hutu kvinna i tradionell barock inspirerad drakt prata klick spraket och ren tyska ar nagot speciellt, samtidigt som husen och vagarna har definitiv tysk inspirerad (hansa) architecture. Om det inte vore for hettan skulle man kunna tro att man ar i en stad pa den tyska baltiska kusten. Skelett kusten -kargt, ogastvanligt och vilt. Svart att se vad tyskarna trodde de skulle finna har. Swartkopfmunde, en sa tysk stad att det ar som att befinna sej i europa. Tagstationen (numera hotell) ar en studie i tysk architectur. ***