Slagfält värda att besöka...
- CJBackfire
- Medlem
-
uppsala_erik
- Ny medlem
Hürtgenskogen, idag.
Jag har sett lite bilder från hemsidor om hur det ser ut i Hürtgenskogen i dag. Många träd är inplanterade. Skulle faktiskt vilja åka dit och skogsvandra.
Är det någon som varit där?
Mvh Dagwood.
Är det någon som varit där?
Mvh Dagwood.
Jag tycker nog att det var både stämningsfullt och intressant på platsen för slaget vid Königgrätz, där Österrike fick på pälsen av Preussen 1866. Slaget ägde rum på ett ganska stort område n v om staden Hradec Králové (ty Königgrätz) i Tjeckien, och det finns minnesplatser på flera håll i åkerkanter och skogsbryn.
/ Probstner
/ Probstner
- Belisarius
- Medlem
Gettysburg är nog det slagfält som är mest "autentiskt", om man bortser från alla hundratals monument och plaketter då (som iofs. fyller sin roll).
På amerikanskt sätt extremt tillgängligt men även en svensk uppskattade att man kan köra runt och längs med linjerna...det är inget litet slagfält.
Var där nu i oktober, och de håller även på att röja skogen runt Little Round Top för att återställa trädlinjer och siktfält till 1864 års läge.
På amerikanskt sätt extremt tillgängligt men även en svensk uppskattade att man kan köra runt och längs med linjerna...det är inget litet slagfält.
Var där nu i oktober, och de håller även på att röja skogen runt Little Round Top för att återställa trädlinjer och siktfält till 1864 års läge.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det blev en sväng förbi Gettysburg och jag kan intyga att det blåser snålt på Little Round Top i januari. Jag hade i alla fall tur med att det inte var någon snö. Själva slagfältet är väldigt fint och det är trevligt att de ansträngt sig för att återställa det till något som liknar orginalskick. Håller med Belisarius om att det verkligen är byggt för att man ska kunna se allt utan att behöva kliva ur bilen. Det är väldigt tacksamt med de strategiska höjderna som gör att man får väldigt bra överblick. Det gör sig nog ännu bättre på sommaren även om man nog får trängas lite mer. Rekommenderas.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Gettysburg är en av de mest sevärda slagfälten som man kan besöka, möjligen kan man göra en liten historisk runda till olika slagfälten under amerikanska inbördeskriget. Jag tror nog att Virginias huvudstad Richmond har en del att komma med från kriget, eftersom ett slag var i omedelbart närhet till staden.
Stefan
Stefan
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Verdun är än idag ogästvänlig, det mesta av de naturliga ingredienserna blev nog för gott förstörda under stridligheterna. Så det är nog inte så mycket att se antar jag.uppsala_erik skrev:Fel tid -- 1916, men jag tycker att det slår allt(iofs har jag inte sett så mycket...):
Verdun.
Det mesta finns kvar på plats, så det är bara att ge sig dit med ett par bra böcker om slaget i i väskan. Jag kan rekomendera "Militärgeschichtlicher Reisefuhrer Verdun" som en god resekamrat.
Stefanj
Har Du varit där?Stefan Lundgren skrev:Verdun är än idag ogästvänlig, det mesta av de naturliga ingredienserna blev nog för gott förstörda under stridligheterna. Så det är nog inte så mycket att se antar jag.![]()
Stefanj
Om så är fallet borde Du ha mer konkret att skriva i tråden. Om Du inte varit där bör Du inte spekulera så mycket
Slagfältet vid Verdun är sevärt och det finns mycket att se där som skapar tankar på männinskans vansinne när det gäller att döda varandra.