Vad är skillnaden på Wikings och Norsemen?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Vad är skillnaden på Wikings och Norsemen?

Inlägg av Schwalbe » 5 september 2003, 13:47

Är Norsemen någon slags senare variant på Wikings?

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 5 september 2003, 14:20

Med norsmen menar man väl folk från norden.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2003, 14:22

"Norsemen" bör väl vara "män från norr", och "Wikings" betyder... :idea: ...

De är båda benämningen för samma företeelse, våldsamma skäggiga barbarer som plundrar och härjar i det gamla goda England :) .

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1589
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 8 september 2003, 14:39

Norsemen = Nordmän
Vikings = Vikingar

Jag har för mig att nordmän/norsemen ska vara en översättning från de latinska källor som beskriver vikingarnas härjningar i Europa. Så egentligen finns det ingen skillnad mellan dessa begrepp.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 8 september 2003, 15:53

Man kan hypotetiskt fundera kring om vikingarna i engelska källor istället skulle kallats "värstingar", skulle vi da kalla nästan alla nordbor mellan ar 800-1060 för värstingar och perioden för "värstingtiden"?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 september 2003, 18:47

Dan Koehl skrev:Man kan hypotetiskt fundera kring om vikingarna i engelska källor istället skulle kallats "värstingar", skulle vi da kalla nästan alla nordbor mellan ar 800-1060 för värstingar och perioden för "värstingtiden"?
Med den logiken blir vikingatågen inget annat än urballade värstingresor...

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 15 september 2003, 17:18

Vad jag egentligen menar är om betydelsen verkligen är identisk.

Var inte norsemen en term pa geografiskt urprung vilket kan gälla generellt för nordbor och viking en term för (nagot mycket luddigt definierat) pirater vilket i efterhand kommit att beteckna nordisk befolkning trots att de till större delen kanske aldrig varit pirater?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 15 september 2003, 17:29

Osäker på exakt vad diskussionen handlar om, men...

Jag tror "viking" faktiskt har samtida belägg som en term använd av vikingarna själva - "han dog västerut i viking" står det på någon runsten om jag inte minns fel. Att överföra namnet på aktiviteten till utövarna eller utövarnas hem/folk bör ha varit naturligt.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 15 september 2003, 19:43

Teodric skrev:Osäker på exakt vad diskussionen handlar om, men...

Jag tror "viking" faktiskt har samtida belägg som en term använd av vikingarna själva - "han dog västerut i viking" står det på någon runsten om jag inte minns fel. Att överföra namnet på aktiviteten till utövarna eller utövarnas hem/folk bör ha varit naturligt.
Jodå det finns t.om en Assur i Skåne som dött norrut i viking, vilket väl antyder att begreppet viking är en syssla och ingenting man automatiskt är. Självaste Adam av Bremen skriver "Dom kallar sig för vikingar, men vi kallar dom för askomaner"
För något år sedan förekom i nyhetsgruppen sci.archaeology en mycket engagerad diskussion om just, vad det var för skillnad på Norsmens och vikingar. Jag blev inte så mycket klokare av det, vi får väl se om jag blir det den här gången.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 8 oktober 2003, 19:37

Av vad jag har förstått så betyder Norsemen, eller Nordmän -"Man ifrån norr" (oftast avseende vikingar), medan namnet "Viking" ursprungligen betydde -"Man ifrån viken" (den mellan Norge och Sverige i trakt med Oslo och Strömstad). De första kända under namnet vikingar kom tydligen därifrån, men senare utvidgades ju begreppet att gälla även övriga Nordmän (och kvinnor givetvis) från hela Sverige, Norge, Danmark.

Jag vet inte om det finns någon tidsmässig skillnad mellan dem, det var nog inte så att vikingarna själva kallade sig varken vikingar eller normän, namnen har nog kommit senare och från andra håll. Givetvis var britter och andra tvungna att skrika något för att varna när de såg skeppen komma, men om de kallade dem vikingar, nordmän eller kanske t.o.m barbarer var nog ytterst subjektivt och relaterat till vad de tidigare hört.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 10 oktober 2003, 16:33

Att fara i viking är väl att ge sig ut på kombinerade plundrings/handelsfärder. De som gör det är vikingar (vikings, någon stavning med w förekommer vad jag vet inte). Alla som bor i skandinavien är väl nordmän(norse). Alla nordmän är inte vikingar (faktum är att det väl var en väldigt liten andel som var det). Att viking syftar på "man från Viken" är inte särskilt säkert och (tycker jag) motsägs av att man betecknar "att fara i viking" som en syssla. Det verkar ju konstigt att man skulle betraktas som kommande från Oslofjorden om man kommer från Roslagen och ger sig ut på plundringståg i Lettland..

Tror inte att "viking" någonsin syftat på alla skandinaver.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 10 oktober 2003, 16:54

Väl talat Engan.

Förslag: Låt oss för all framtid här på Skalman undvika att använda termen viking vårdslöst som en icke definierad samlingsbenämning på folk norr om Köpenhamn.

Vi skriver inte grevar om friherrar, inte jarlar om brytar, inte odalbonde om trälar, och det finns heller ingen anledning att använda ordet viking för en person som inte på något sätt kan verifieras ha tillhört denna grupp.

Då blir det lite enklare att undvika framtida förvirring?

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 10 oktober 2003, 17:52

Självfallet är Nordmän egentligen ett mycket vidare begrepp än Vikingar, likaväl som att vikingar inte är något eget folkslag. Vad jag menade var att jag tror att såväl Viking som Nordman är en fullt korrekt benämning på en viking.

Det där med ordets härstamning från "Man från viken" kommer från att i "Vikingatidens ABC", utgiven av Statens historiska museum, 1995, s. 286 (text av Thorgunn Snaedal), står det att:
Ordets etymologi och ursprungsområde är omstridda. Det vanligaste har varit att anknyta till ordet vik. En V. skulle då vara 'en sjökrigare som håller till i vikar och fjordar och därifrån överfaller lämpliga skepp'. Alternativt har ordet knutits till Vik(in), kustområdet omkring Oslofjorden dvs 'sjörövare från det inre av Skagerakområdet'. Andra har tänkt sig att det har bildats till det fornnordiska verbet vikja 'vika' med betydelsen undslippa. En v. skulle då vara en sjörövare som kommer undan med sitt byte. En annan tolkning anknyter till samma verb men tänker sig betydelsen 'vika åt sidan, avvika i kurs'. [...] Ingen av dessa förklaringar kan sägas vara fullt tillfredsställande men anknytningen till ordet vik 'vik, bukt' verkar dock troligast. Ordet är äldre än vikingatiden och går i varje fall tillbaka till 600-t.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 10 oktober 2003, 19:05

Osprey skrev:Självfallet är Nordmän egentligen ett mycket vidare begrepp än Vikingar, likaväl som att vikingar inte är något eget folkslag. Vad jag menade var att jag tror att såväl Viking som Nordman är en fullt korrekt benämning på en viking.
Och om "vikingen" ifråga tex var från Friesland? Då funkar begreppet väl begreppet "nordman" inget vidare. Jag tror inte att förvirringen minskar om vi skapar personligt tillyxade definitioner på termen viking, den kommer bara att öka.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 10 oktober 2003, 19:31

Och om "vikingen" ifråga tex var från Friesland? Då funkar begreppet väl begreppet "nordman" inget vidare. Jag tror inte att förvirringen minskar om vi skapar personligt tillyxade definitioner på termen viking, den kommer bara att öka.
Jag håller helt med i det här fallet, det är helt rätt men så långt tänkte jag nog inte innan. Hittills har jag alltid sett det som att vikingar är en delmängd av nordmän, men uppenbarligen är de bara delmängder av varandra. Dessutom är det ju termer som anger två helt olika saker, nordmän anger män (och kvinnor?) som bor i norr, medan vikingar anger män och kvinnor som lever på ett visst sätt, i en viss kultur.

Skriv svar