Forntida kultplatser i Norden

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Forntida kultplatser i Norden

Inlägg av WilmerT » 2 september 2003, 09:04

Postar detta från Om västgötaskolan.
Detta forum kanske är tillförlitligare för initierade kommentarer om gjorda fynd av forntida kultplatser? :-)
En diskussion om Västgötaskolans värde hålls med fördel på ovannämnda tråd, under Historia övrigt&allmänt.

I Jellinge, Danmark, reste Harald Blåtand en gigantisk minnessten över sina föräldrar - Gorm den gamle alltså. Här skall en kyrka ha anlagts alldeles intill tvågravhögar, som väl vad jag förstått skall vara gravar över Haralds föräldrar. Jellingestenen kanske förtjänar en diskussionstråd för sig själv?
WilmerT skrev:Mac Key skriver i sin bok En annorlunda historia en hel del, en del dravel men en del intressant. IMHO. :-)

En sak lockade mig väldigt:
* Mac Key påstår att
Myten om, att kyrkorna restes på kultplatserna, är säkerligen tillkommen därför att man ej kunnat finna några spår efter dem. Ett undantag är Jellinge i Danmark. Där restes en kyrka [av Harald Blåtand] inne på hednatemplets område. Det är enda kända fallet.
I Danmark har man förutom Jellinge funnit åtminstone tre kultpatser, som blivit föremål för utgrävning. I samtliga fall hade de låga stenmurar, som löpte samman under en vinkel som var 27 grader. Detta faktum och namnet Uppsala samt att man från kullens topp, och endast därifrån, kan se Billingens kontur [ett av platåbergen i östra Västergötland] just vid hallan, tyder på att vi verkligen funnit målet i vår historiska orienteringslöpning:
UBSOLA hednatempel.
* Mac Keys slutsats är att den uråldriga kultplatsen Ubsola (alltså Uppsala) ligger i Ledsjö socken, Västergötland, vid Kullsjön.

* Allmänt om hans tes:
- En hällristning i Bohuslän uppvisar samma vinklar som bergets stenmurar, med figurer som onekligen kan tolkas som en karta i enlighet med Keys tes
- Vid fullmåne i november vart nionde år går solen upp alldeles i vinkeln mellan Billingens jättedal - som delar berget i två stora delar. Detta ser han som en indikation på att det kommande landsblotet skall hållas exakt en månad senare, på Lucia (nå - han utläggning om Lucia kan anstå till en annan gång)

* Min fråga:
- Stämmer hans påstående att tre kultplatser hittats i Danmark, alla med samma stenmurar i vinklar som hans kulle i Ledsjö socken?
- Finns det verkligen bevisat hedniska kultplatser i Norden, eller är det bara spekulationer?

Han hittar alltså en hel del indicier som rätt eller orätt kan tas som belägg för hypotesen att det ännu outforskade berget är en uråldrig kultplats - och eventuellt t o m asarnas Upsalum.
Jag är alltså primärt intresserad av källor till andra påvisat hedniska kultplatser i Norden. En förekomst av liknande stenmurar torde ju utgöra en tung indicie i en utvärdering av hans arbete - vet inte om någon sådan gjorts?
* Alltså, om det finns flera lämningar av samma art som kan knytas till forntida kulter är ju detta av stort intresse.
Det betyder inte att vare sig de eller Mac Keys fynd skulle utgöra den mytiska Ubsola från asarans invandring - men det är väl intressant nog i sig själv, tänker jag.

/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 2 september 2003, 13:14

Här finner du en hel del info om Jelling och de båda Jellingestenarna!

http://www.fortidensjelling.dk/

Fk Dahlstrom
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 oktober 2003, 06:28
Ort: Jamtland

Re: Forntida kultplatser i Norden

Inlägg av Fk Dahlstrom » 14 oktober 2003, 06:43

Kan ju vara intressant att paapeka (sorry aer i USA) att under altaret i
Froso kyrka i Jamtland funno man stubben efter ett anmaerkningsvaert stort traed. Om det nu var ett offertraed aer ju inte saekert ... men gaarden Hov ligger naera vilket ju indikerar en kultplats. 8O

Hilsen fra Santa Barbara

Mattias

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 november 2003, 16:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Katarina » 8 december 2003, 17:16

Man påträffade även en ansenlig mängd djurben kring denna stubbe, minns inte på rak arm av vilka arter, men kan kolla hemma i litteraturen.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 9 december 2003, 07:33

Läste om den stubben för inte så länge sen - det var massvis med arter, hund och gris och alla de vanliga, plus fladdermusben som man trodde snarare hörde hemma i samband med en kyrkogrund. Det intressantaste var att man verkar haft en speciell björnkult, för det fanns ben från massor med individer av björn, bland annat ungdjur. Ett stort avsnitt i rapporten gick åt att visa att det inte var fråga om rituell björnbegravning av samisk typ. jag ska se om jag hittar mina papper också, det är onekligen en väldigt intressant plats.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 9 december 2003, 11:52

Ett tips på en modern avhandling i ämnet:
Gudarnas platser. Förkristna sakrala ortnamn i mälarlandskapen, Per Vikstrand (2001).

Skriv svar