Asatron

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 10 november 2003, 14:13

Boroda skrev:
Och ett blot behöver ju inte innebära kattstrypning och blod!!!!!
Häll ut en kanna öl så har du blotat! eller köp en grillad kyckling på vivo eller vad du vill!
Det är ju värre än kattstrypning...det är ju alkoholmissbruk av värsta storten :wink: Varför inte hälla ut ett glas vatten istället?
Sant! :lol:

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 november 2003, 19:12

Ursus:
det är tråkigt att du har den erfarenheten av icke asatroende. Själv brukar jag som sagt få ett helt annat bemötande. För en 7-8 år sen däremot, kunde det vara lite mer känsligt att ta upp det hela, men idag brukar folk mest vara nyfikna och intresserade snarare än rädda och arga. Att staten skulle misstycka har jag aldrig märkt, att kyrkan inte gillar det är ju däremot ganska uppenbart: jag fick ett måttligt entusaistiskt brev av kyrkan när jag gick ur den för 10-12 år sedan, höhö!

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 10 november 2003, 19:19

Finns det någon "konfirmation" på att man anser sig vara asatroende?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 november 2003, 20:15

Leonidas skrev:Finns det någon "konfirmation" på att man anser sig vara asatroende?
inte mig veterligen.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 10 november 2003, 20:22

Jag hoppas att jag uttryckte mig någorlunda klart (sista inlägget innan jag stängde av datorn på jobbet), men risk för att upprepa mig så undrar jag om man måste utföra ngn rit eller ngt? Vilket iofs är fånigt om man redan anser sig troende.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 november 2003, 20:43

Leonidas skrev:Jag hoppas att jag uttryckte mig någorlunda klart (sista inlägget innan jag stängde av datorn på jobbet), men risk för att upprepa mig så undrar jag om man måste utföra ngn rit eller ngt? Vilket iofs är fånigt om man redan anser sig troende.
som sagt, inte vad jag vet, men det är möjligt att det finns organisationer som tillämpar någon form av "konfirmation". Något som jag personligen tycker verkar lite fånigt, då det väl, som du säger, borde räcka att man anser sig troende. Konfirmation luktar kristendom.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 11 november 2003, 00:19

hangatyr skrev:Ursus:
det är tråkigt att du har den erfarenheten av icke asatroende. Själv brukar jag som sagt få ett helt annat bemötande. För en 7-8 år sen däremot, kunde det vara lite mer känsligt att ta upp det hela, men idag brukar folk mest vara nyfikna och intresserade snarare än rädda och arga. Att staten skulle misstycka har jag aldrig märkt, att kyrkan inte gillar det är ju däremot ganska uppenbart: jag fick ett måttligt entusaistiskt brev av kyrkan när jag gick ur den för 10-12 år sedan, höhö!
Det är det jag menar. Vi ska ha ett religonsfritt samhälle. Men jag skullem vilja se att ett tempel byggdes eller att en begravning äger rum.

Vare sig man är med i kyrkan elle rinte så måste man väl begravas på en kyrkogård? Har fått för mig det men kan ha fel!
Alltså man får sprida aska och så där men knappast börja elda på eget bevåg..... det är inte religonsfrihet tycker jag.

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 11 november 2003, 00:27

hangatyr skrev:
Leonidas skrev:Jag hoppas att jag uttryckte mig någorlunda klart (sista inlägget innan jag stängde av datorn på jobbet), men risk för att upprepa mig så undrar jag om man måste utföra ngn rit eller ngt? Vilket iofs är fånigt om man redan anser sig troende.
som sagt, inte vad jag vet, men det är möjligt att det finns organisationer som tillämpar någon form av "konfirmation". Något som jag personligen tycker verkar lite fånigt, då det väl, som du säger, borde räcka att man anser sig troende. Konfirmation luktar kristendom.
Håller med er!

och sedan måste jag säga att mina närmaste...som inte är asatroende alltså...brukar som Hangatyr säger ta det med ro och snarare bli nyfikna.

Vad jag menar är att med risk för att va tjatig, men jag skulle vilja se en ansökan om bygglov för ett tempelbygge annat än på "karusellens vikingaby" och liknande (plojnamn! Självklart!).
Eller att jag utan påföljd kunde sätta eld till min farsa i en träbåt, vilket vore hans önskan.
Det funkar inte i Sverige men tydligen är det på g att legitimiteras i Danmark.

Eller för att ta ett alldeles RIMLIGT exempel på alla sätt. Varför ska int ett äktenskap utfört av asatroende godkännas?
Jag gifte mig själv i sommras. Både jag och min fru ville gifta oss "ståtligt" (vilket ofta kallas kyrkligt) men för att legitmisera det så skedde det i en kyrka. Jag lovade att älska henne inför gud men jag sa aldrig vilken gud.
Alt. hade varit att gifta sig borgerligt och sedan ställt till kalas....vet inte varför vi inte gjorde det faktiskt!
*skratt* Kan ha att göra med att svärmor jobbar på pastorsexpeditionen? (inget skämt utan dagens sanning! :lol: )

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 11 november 2003, 09:41

Hade våra förfäder verkligen tempel? Var inte gudadyrkan kopplat till heliga platser och till gudabilder (utomhus)?

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 12 november 2003, 01:58

Leonidas skrev:Hade våra förfäder verkligen tempel? Var inte gudadyrkan kopplat till heliga platser och till gudabilder (utomhus)?
Alldeles riktigt!

Men ja..... vad ska jag säga? Du har rätt! (Fast man vet ju inte! Adams berättelse om templet i Uppsala kan man nog glömma i vart fall)
Sedan är den enda berättelsen jag vet om dyrkandet av gudarna från arabiska källor? Vet inte vilka och så just nu! (Ibn.gubbarna Fadlan, Rustha osv) De säger att de är "pålar" och att de står bakom ett plank.(typ)

Tänkte mer att det vore trevligt med ett tempel antar jag vore liksom pampigare på nåt vis?
Plus att varför inte?

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 april 2003, 10:17
Ort: Numera Borås

Inlägg av Boroda » 19 november 2003, 13:59

Det här verkar ha väldigt lite med medeltiden att göra :wink:

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 19 november 2003, 15:44

Tråden är både trevlig och seriös tycker jag, även om det kanske inte direkt är historia. Jag ser ingen direkt poäng med att flytta den (till Loungen är väl det som det kunde bli fråga om). Den stör inte och jag tror inte den skulle tjäna på att ses av flera. Om bara diskussionen om eventuell flytt eller låsning håller sig borta så tycker jag allt är frid och fröjd. PM till mig eller annan om det känns som ett problem.

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 april 2003, 10:17
Ort: Numera Borås

Inlägg av Boroda » 20 november 2003, 10:01

Teodric skrev:Tråden är både trevlig och seriös tycker jag, även om det kanske inte direkt är historia.
Understatement of the year :) Jag tycker väl att de som diskuterar "modern" asatro kunde göra en ny tråd i Loungen och låta den här handla om den historiska asatron...en idé bara?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 20 november 2003, 10:11

Det är tydligen folkets vilja eller i alla fall inte emot folkets vilja. Då säger vi att vidare diskussion om modern asatro och dess samfunds vigslorätt mm förs i en ny tråd i Loungen.

Den nya tråden finns här. Jag har gjort ett försök till urval så att de två trådarna någorlunda representerar separata diskussioner.

Den här tråden finns kvar för diskussion om mer medeltida/historiska aspekter av asatro.

Skriv svar