Vikingar i Sydamerika?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Vikingar i Sydamerika?

Inlägg av mellon » 7 augusti 2003, 00:08

Är det någon mer än jag som läst boken "Vikingatågen i Sydamerika" av en fransk professor Jacques de Mahieu?

Han försöker bevisa att vikingar landsteg i sydamerika, grundade riken där, att det finns runinskrifter där, att minnet av vikingarna lever kvar i indianernas folktro, och t.o.m. att det finns vissa ljushåriga folkslag som är vikingaättligar, osv.

Det är ju bevisat att vikingarna landsteg och t.o.m. hade en liten "koloni" i Nordamerika, men Mahieus "bevis" för samma sak i sydamerika är mycket tunna, och ofta ganska skrattretande. Han vekar så oerhört övertygad, och tolkar allting "på sitt sätt" så det ska passa hans teorier. Man ser det man vill se.

Men en kul bok är det i alla fall. Rekkomenderas. Den finns på svenska.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 7 augusti 2003, 02:30

Låter som han hämtat inspiration från Thor-Heyerdahl, fast han var iofs mer inne på att det var möjligen egyptier/fencier som landstigit i Sydamerika.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 augusti 2003, 10:33

Låter som "Hancock möter Heyerdhal". Hur skulle ett gäng upptäcksresande på villovägar kunna ta sig iland i Sydamerika, och grunda riken där????

/DK M

Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av mellon » 7 augusti 2003, 12:59

Det roligaste är nästan hans försök att bevisa förekomsten av runor.

Om nu vikingar landsteg borde ju runinskriften vara samma som i de nordiska länderna från samma tid, dvs fullt förståelig och tyd-bar.

Men det han kallar runor ser varken ut som det, och OM det mot förmodan skulle vara det så är innehållet så konstigt, svårtolkat och meningslöst att det bara blir skrattretande när han ska försöka "tolka" dem. Inget av innehållet, meningsbyggnaden, ordföljden, person-namnen, skrivsättet eller något annat påminner om runor!!!

Jag kan verkligen rekommendera boken. Hur kan en sådan här forskare få hållas? Dessutom tycker man nästan att det är smått rasistiska tankegångar som skymtar fram i bland, att det blonda, blåögda arvet skulle leva kvar i vissa stammar efter mer än tusen år, att vikingarna skulle ha komit med "civilisation" och sådant. !!

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 7 augusti 2003, 13:57

mellon skrev:Dessutom tycker man nästan att det är smått rasistiska tankegångar som skymtar fram i bland, att det blonda, blåögda arvet skulle leva kvar i vissa stammar efter mer än tusen år
Eftersom blåögdhet åtminstone till viss del är en recessiv gen kan den strängt taget ligga kvar intill oändligheten, till skillnad från en dominant gen som antingen syns eller inte finns.

De flesta recessiva gener brukar ha ett genomsnittsutfall i 25% och kan leva kvar i princip hur länge som helst, samt under hundratals år inte ses, och plötsligt finns det blåögda igen när 2 ressesiva gener möts i en individ med viss inavel.
Senast redigerad av 2 Dan Koehl, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av mellon » 7 augusti 2003, 14:27

Jo, det är möjligt att det är som du säger, men det är ändå sättet han skriver på. Han skriver mycket om "ras" och liknande, och det finns hela tiden en slags storögd beundran för vikingarna och deras fantastiska erövringar, styrka, osv.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 8 augusti 2003, 00:35

En vag relevans till bakgrunden av myten kanske, kanske finns. Om än inte nödvändigtvis till just "vikingar". Jag vet inte alls vad han syftar på och jag har heller inte läst boken men har hört liknande grejer och det stod någonting om argentinsk nazism i en annan tråd.

För att gå över till en helt annan författare citerar jag ur "Latinamerikas öppna ådror" av uruguayanaren Eduardo Galeano, om när spanjorerna ankom till nuvarande Peru:

"…Indianerna besegrades också genom överrumpling. Kejsar Montezuma nåddes av de första nyheterna i sitt palats: 'ett berg rörde sig över vattnet' Andra budbärare kom senare: '…vi blev mycket förskräckta av att höra kanonernas dån, hur skotten ekade, hur man tappade sansen, hur det slog lock för öronen. Och när skotten kom som ett stenklot, välde fram ur kanonernas innandöme: då regnade det eld…' Främlingarna hade med sig 'hjortar' som bar dem och 'som var höga som hus' de hade sina kroppar helt täckta, ' … endast deras ansikten är synliga. De är vita, som gjorda av kalk. De har långt gult hår även om några är svarthåriga. Deras skägg är långt'…"

Nu till det relevanta:

"…Montezuma trodde att det var guden Quetzalcoátl som återvänt. Åtta tecken hade för en tid sedan varslat om hans återkomst. jägarna hade haft med sig en fågel till honom med ett runt diadem på huvudet som speglade himmelen med solen mot väster. I den såg Montezuma hur krigsskvadronerna marcherade mot Mexico. Guden Quetzalcoátl hade kommit från öster och hade gett sig av åt öster: han var vit och skäggig. Vit var också Viracocha, inka-folkets tvekönade gud. Och i öster stod vaggan för mayafolkets tappra förfäder."

Som asterisk:

"Dessa häpnadsväckande sammanträffanden har gett näring åt hypotesen att de indianska religionernas gudar i verkligheten varit européer som nått dessa trakter långt före Columbus."

I källförteckningen till detta nämns "Enligt Fray Bernardino de Sahagúns indianska rapportörer i Códice Florentino, citerat i Miguel León-Portilla: Visión de los vencidos. Mexico 1967."

samt

Rafael Pineda Yáñes: La isla y Colón .1955.


Människor på vänsterkanten i Latinamerika ser gärna att andra har besökt kontinententen före Columbus eftersom det tar bort lite av glorifieringen kring honom. Mycket av attityderna för firandet av det stora jubiléet eller påminnelserna "500 år av förtryck och motstånd" märktes i Latinamerika och över hela världen 1992. Så det är nog det som är Galeanos syfte med detta stycke. Inga rasideologier således.

Kanske är det dessa grejer som vissa har snappat upp och fantiserat vidare på. Samtidigt finns ju den vaga teorin om att "vikingar" och då Leif Eriksson skulle nått sydligare delar av Amerika. Kom det européer…? Var det vikingar…? Byggde de en stat…? o.s.v.

Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av mellon » 8 augusti 2003, 02:40

Jag såg att det står mer om Mahieu och vad han egentligen står för i den här tråden: viewtopic.php?t=2380&highlight=

Mina misstankar bekräftades!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 8 augusti 2003, 07:47

Det finns en rad myter om "den vite mannens" ankomst till den nya världen. Dels har Columbus fått ett oförtjänt rykte som en stor slaktare (som om det var hans hela ansvar för att han råkade upptäcka nya världen) och det har aldrig bekräftats att de inhemska härskarna verkligen trodde på att spanjorerna var återvändande gudar såsom aztekernas Quetzálquatl, mayas Cuchulcan eller Incas Viracocha. F.ö. använde inte de infödda termen "den vite mannen" så vitt jag vet, eftersom kaukasoida människor praktiskt taget aldrig är vita. Antingen är de skära i hyn, men de flesta spanjorer och Portugiser är i allmänhet ganska mörka och får lätt en kraftig solbränna som kan mäta sig med de infödda amerikanernas hy.

/DK M

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 8 augusti 2003, 09:44

Jag skrev: "För att gå över till en helt annan författare citerar jag ur "Latinamerikas öppna ådror" av uruguayanaren Eduardo Galeano, om när spanjorerna ankom till nuvarande Peru:"
Förlåt, förlåt, jag buntade ihop grejerna, självklart handlade inte mitt inlägg enbart om "Peru".

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 8 augusti 2003, 13:48

Hannberg, skriver Galeano på spanska?

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 8 augusti 2003, 22:37

Ja, han skriver på spanska.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 8 augusti 2003, 22:51

Vilken är bokens spanska titel?

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 8 augusti 2003, 22:58

"Las venas abiertas de America Latina"

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 14 augusti 2003, 12:40

Detta har väl inte med tråden med vikingar att göra, men jag drar mig till minnes att jag i en bok om vrakdykning hittade en kommentar om att man i en hamn på Brasiliens kust hade bärgat några amforor med typiskt romerskt utseende fran ett vrak. Författaren var ganska skeptisk, men han höll det väl inte för helt omöjligt att något romerskt handelsfartyg hade kommit på avvägar, och förlist vid den brasilianska kusten.
Vidare utforskning av vraket skulle ha stoppats av de Brasilianska myndigheterna, vilket låter lite konstigt… Ska se om jag hittar boken igen nästa gång jag har vägarna förbi bibban…

Skriv svar