I anslutning till en diskussion om Husabyarnas funktion vill jag gärna beröra följande:
* Var ligger Uppsala/Gamla Uppsala? Vilket hundare?WilmerT skrev:De gamla källorna talar ömsom om överordnade kungar med stora landområden, ömsom om småkungar med landskaps eller mindre områden att härska över. Att en sådan växling skett genom århundradena är nog inte så konstigt - som t ex när Ingjald Illråde bränner inne en rad småkungar inklusive- Benämningen 'Uppsala-kungar' i alla gamla källor bör, IMHO, snarare tolkas som en ceremoniell religiös/politisk[url=http://wilmer.karlkvist.com/articles/referenser.html]Snorre, Ynglingasagan[/url], kap 36 ff. skrev:"... Algaute [från Västergötland], konung Ingvar från Fjärdhundraland och hans tvänne söner, Agnar och Alv, konung Sporsnjall från Närike och konung Sigverk från Åtthundraland; konung Granmar från Södermanland kom icke."
organisation, än som en geografiskst knuten lokalisering.
Ubsola är då helt enkelt den plats där (möjligen) det hedniska blotet hölls men framför allt platsen för den tingsordning där folket hade rätt att yttra sig emot den rådande kungen.
* Var är kungen/lagmannen/hövdingen av Tiundraland i uppräkningen? var är kungen/lagmannen/hövdingen av Västmanland? Är det möjligt att Ingjald härskade över något av dessa?
I den fortsatta Ynglingasagan berättas hur Granmar av Södermanland senare överfalls och dödas av Ingjald. Kung Hogne av Östergötland däremot är inte inblandad vare sig i den första innebränningen eller i diskussionerna kring ledningen av svìarnas (Snorres beteckning, motsvarar, menar jag, Adams sueones) rike.
* Det sägs vidare i Ynglingasagan att 'Ingjald var konung över största delen av Svi-tjod'
- Detta tycker jag är intressant eftersom det mappar med ett förenat Västergötland/Mälardals-rike, vid sidan av Östergötland - vilket kan tydas som en förklaring till Husabyarnas spridning.
(Notera här att vi måste vara noga med att försöka bestämma när ett sådant rike existerar
- det har såvitt jag utläst inte förekommit sådana beteckningar före Ingjald Illrådes dagar; tidigare heter det enbart 'Uppsala-kungarnas rike' och liknande. Och - Ingjald är Bröt-Anunds son, samt Olav Trätäljas fader
- Fråga: vad vet man om Snorres källor i detta sammanhang; beskriver de förhållandet i Snorres dagar, eller "i mannaminne" såsom givet honom av hans källor i Sverige vid hans besök i Uppland och Västergötland, eller andra källor i skriftlig form)
- Ponera att 'Östergötland' vid denna tid inte exakt motsvarar våra dagars Östergötland, utan kanske faktiskt omfattar kusten längs östra Småland/Öland mot Östersjön...
- Vidare benämner Adam av Bremen en del av 'Sueonia' - Adams egen konstruktion för att beteckna sveonernas landområde - särskilt för 'Suedia', återigen en källa som kan koppla ett omfattande delrike kring Mälardalen/Västergötland.
* Och när vi sedan lämnar Ingjald Illråde för Ivar Vidfamne (ny tråd) har vi inte långt till Harald Hildetand och en intressant diskussion om var slaget vid Bråvalla egentligen stod, om det alls stod, och varför!
- En intressant notis: bland svenska historiker har jag aldrig sett ett omnämnande av Ivar Vidfamne som historiskt belagd person.
Det anses han däremot vara i Danmark, grundat på Langfedgatal från 1100-talet, och de s k Runerekkerna - allt beskrivet i danske professor N.M. Petersen; Danmarks Historie i Hedenold.
/Wilmer T
... här skiner solen...