Bortschaktade fornminnen.

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Bortschaktade fornminnen.

Inlägg av Christer Samuelsson » 18 juli 2003, 11:20

Hej alla!
Jag plitar och skriver på något som förhoppningsvis blir en liten bok. Den kommer att handla om "Komunikation under järnåldern i Nyköpingsåns sjösystem."
Jag tar en liten bit ur manus så förstår ni bättre;

"År 1666 var Sverige en europeisk stormakt som behövde en gammal och ärorik historia. Antagligen får detta riksantikvarien Johan Hadorph att föreslå:
"Kongl. Majestät skulle skriva till Biskoparne och Superintendenterne i Rijket, att dhe med pastoribus dhet aftaal giorde, att dhe medh kyrkoiwärdarne eller Sexmännen läthe flitijgt eftersökia , wari sine sochnar och prästgäld , alle de dhe Runestenar och Bergs-Runeskrifter , som dher finnes, så wel uti kyrkiorne som eliest uthi Byarne, Byeägorna och husen, inget försummet eller undanhold,ehuarest den ahr, på dhet Kongl.M:tt dher igenom kunde till sitt archivum få itt wist inventarium på be:te Runestenar i Rijket , huilika sedan Km:tt wille efter handen (såsom förre Sweriges giort hafwa) till Rijksens heder låter afrita och afsticka sampt framledes publicera låta"
Hadorph ville och fick till en inventering av fornminnen, varenda sockenpräst blev uppmanad att inventera socknens "antiquiteter" samt att inrapportera detta till "Kongl M:tt ", år 1667 skriver prästen i Blacksta och rapporterar att det på platsen finns:
Två skeppssättningar, tolv resta runstenar, en stor liggande flat sten samt en stor hög, enligt traditionen skall platsen ha varit tingsställe.
Det finns visserligen en stor gravhög i Blacksta och vi vet inte om det är denna, som är omskriven av den goda kyrkoherden. På platsen återstår endast en runsten, det är visserligen en av Sörmlands ståtligaste, men var är de andra? I Vadsbro Blacksta finns idag ytterligare 4 stenar. Det fattas alltså sju runstenar och antagligen har det stått vid skeppsättningarna. När fornforskaren Dybeck kommer hit 1856 är det enda som finns kvar den stora flata stenen och tre alnar av ena ändan på en av skeppsättningarna. Vilket väl antyder att kyrkoherden i Blacksta hade rapporterat korrekt.
Det här storståtliga monumentet blev redan på 1700talet delvis bortschaktat jordmassorna användes för att förbättra vägen, vilket är väl dokumenterat."

Så min fråga är finns det någon sammanställning - uppsats om bortodlade och försvunna fornminnen? Är det någon som vet?

Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 november 2003, 16:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Katarina » 12 november 2003, 15:53

Du kan ju höra efter med Fornminnesregistret på Riksantikvarieämbetet.
Kan hända att RAÄ har nån skrift om det.

http://www.raa.se

Qristin
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 8 augusti 2003, 17:45
Ort: Jönköping

Inlägg av Qristin » 23 november 2003, 15:47

Jag tror att varje länsstyrelse har register över försvunna fornfynd samt ev. även på länsmuseet, om de har en fornminnes/arkeologisk avdelning. Länsstyrelserna borde ju i o f s ha rapporteringsplikt till RAÄ.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 24 november 2003, 19:09

Tack för svar. Så här i efterhand kan jag konstatera att det finns ganska mycket äldre litteratur om detta.
Antikvariat var ordet sa Bull.
Något har jag även hittat, tack för tips.
Christer Samuelsson.

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 8 december 2003, 16:32

Christer!

Läs i fornminnesregistrets pärm för socknen. Kolla på signatur för den som skrivit bladet för just den fornlämningen. Den personen har sannolikt exerpterat socknen och kan veta mycket mer än som står på registerbladet. För att veta vem signaturen är, fråga på Raä, dom vet.

Men: Det ser redan ut som att du vet vad som går att veta...

Annars är det rätt skralt med samlade uppgifter om bortplockade fornlämningar. Däremot finns mängder av enskilda uppgifter, tecknade på enskilda initiativ. Här och var fanns även "hargbrytare", dvs folk som med främst kyrkans beröm systematiskt förstörde (hedniska) fornlämningar. Vissa präster lät även förstöra runstenar för att de påminde om hednisk tid. Efter reformationen påminde de korsprydda stenarna om den katolska tiden och skulle förstöras för det...

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 9 december 2003, 17:15

Däremot finns mängder av enskilda uppgifter, tecknade på enskilda initiativ. Här och var fanns även "hargbrytare", dvs folk som med främst kyrkans beröm systematiskt förstörde (hedniska) fornlämningar. Vissa präster lät även förstöra runstenar för att de påminde om hednisk tid. Efter reformationen påminde de korsprydda stenarna om den katolska tiden och skulle förstöras för det...
Ja detta är en mycket sorglig sak. Då jag i en avlägsen forntid gick på gymnasiet hade jag en mycket rolig och intressant historielärare, en sådan här farbror som klarade av att vara rimligt sträng och samtidigt utomordentligt populär, tack vare sin humor och extraordinära bildning. Han hade en intrssant teori om att:
"Ju närmre en fornborg låg en herrgård desto mer raserad var den."
Detta skulle bero på att när man under svensk stormaktstid byggde slott och herresäten i Sörmland så användes fornborgarna som som byggmaterial. Han påstod även att det fanns skriftliga dokument om saken. Kanhända hade han rätt i detta...
Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 9 gånger.

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 9 december 2003, 20:06

Johan Hadorph är förresten född och uppvuxen i Haddorps by i min hemsocken Slaka, här vid Linköping.

Skriv svar