Landhöjning kring Mälaren under tvåtusen år

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 21 juli 2003, 16:55

Örjan skrev:Tyvärr fanns bara den ovannämnda kartan i min atlas. Men har man en någorlund detaljerad modern karta (t ex skala 1:50 000) kan man ana vikingatidens strandlinje genom att följa höjdkurvan för fem meter.
Tack Örjan! Från http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html (härifrån får enligt uppgift avtryck publiceras utan närmare tillstånd förutsatt att skapandet via hemsidan bifogas och ingår i den publicerade bilden) hämtar jag denna modell över vattenläget kring Gamla Uppsala. Om nivån var 10 m kring år noll var förvisso Salaån stor - men slätten fanns dock där. Var nivån 20 m slickar vattnet som synes högarna.
Örjan skrev:
WilmerT skrev:1) Får man lägga upp bilder från tryckta verk på nätet?
Så länge bilden inte används i kommersiellt syfte eller konkurrerar med upphovsrättsinnehavaren går det bra att publicera den på nätet. Givetvis måste man då också ange källa.
Således gör jag detsamma:
Litorina-havet; hämtad från Den svenska historien I visar Bottenhavet/Östersjön för 6500 år sedan.
Dan Koehl skrev:
WilmerT skrev:Eftersom Uppland till största delen låg under vatten under årtusendet runt Kristi födelse så är det kanske inte så konstigt om inflyttning skett efterhand som landet höjer sig.
Uppland var säkert rikt på vikar, fjärdar och sund vid tiden omkring år 0, när strandlinjen stod ungefär vid 10-metersnivån, men "låg inte till största delen under vatten".
Jag böjer mig för fakta. :-)
- Jag får dock be er att tolka mitt uttalande frånDans citat i ljuset av Litorina-havet, se länk ovan. Det är ju fullt rimligt att det fanns bebyggelsemarker även i Uppland 4500 - 5500 år efter denna bild - men jag hade den i bakhuvudet.
- Min huvudtanke bakom uttalandet var dessutom snarare den att de jordbruksmarker som finns tillgängliga idag, och fanns för 1000 år sedan, förmodligen låg till större delen under vatten i de fjärdar och havsvikar som numera reducerats till åar etc.
Är det månne en acceptabel ståndpunkt? :-)

/Wilmer T
... här skiner solen...
Bilagor
GamlaUppsala10m.jpg
GamlaUppsala10m.jpg (118.19 KiB) Visad 2679 gånger

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 21 juli 2003, 19:03

WilmerT skrev:
Dan Koehl skrev:]
WilmerT skrev:Eftersom Uppland till största delen låg under vatten under årtusendet runt Kristi födelse så är det kanske inte så konstigt om inflyttning skett efterhand som landet höjer sig.
Uppland var säkert rikt på vikar, fjärdar och sund vid tiden omkring år 0, när strandlinjen stod ungefär vid 10-metersnivån, men "låg inte till största delen under vatten".
Jag böjer mig för fakta. :-)

- Min huvudtanke bakom uttalandet var dessutom snarare den att de jordbruksmarker som finns tillgängliga idag, och fanns för 1000 år sedan, förmodligen låg till större delen under vatten i de fjärdar och havsvikar som numera reducerats till åar etc.
Är det månne en acceptabel ståndpunkt? :-)

/Wilmer T
Ingen säger väl emot dig i att det fanns mindre antal åkrar och ängar år 0 som på 900-talet i Uppland.

Vad jag försökt betona är det faktum att Uppland genomgått en drastisk och dynamisk landhöjning som (nästan) gratis och automatiskt gett mer åkerjord åt folk utan svedjebränning. Detta bör ha gynnat detta område i takt med andra mer generella faktorer som ledde till befolkningsökningar överallt.

Landhöjningen var högre nordligare upp mot kusten, men under perioden 400-900 får landhöjningen sannolikt drastiska konsekvenser för en snabbt ökande landareal, som ger möjlighet till högre avkastning på jordarna. Den nya jorden var nog också av en ypperlig lerkvalitet, rik på näring och lätta att bruka med respektive tids plogredskap.

Jämför detta med en smålandsbonde på 1700-talet som slet ett helt liv med att fälla trän, bryta sten, mm, för att åstadkomma lite lyckor att odla på.

Dessa faktorer tror jag, i kombination med ett strategiskt läge mellan åland och finland, och som en naturlig tullstation för skepp som följde kusten norr och söderut, samt en ökad avancerad ledungsorganisation i skärgården gav mälarlandskapens folk resurser att börja ta kontroll över stora delar av västra Östersjön.

Och möjligheter för ett ledarskikt att inta elitposition som storbönder. Här låg deras plattform, och kombinationen av skärgårds vikingar till handelmän gav dem finansiella resurser att bilda egan privata flottor.

Deras rikedomar och status gav dem också kontakt med andra länder och miljöer, och de förde med sig hem dessa i form av mynt, romerska hjälmar, kontinental stridskonst och rytteriteknik. Väl hemma gerererade deras status ännu högre bredskap för andra att följa dem på äventyr, och de ökade sina rikedomar i sådan mängd att de till slut nådde en ställning där de utgjorde ledarskikt i sina respektive länder.

En kombination av deras rikedom, folks vilja att dyrka ledare, och en andlig status på blotmästare gjorde att de begravdes på bästa ärofylldaste sätt man kände till.

Under vissa epoker på vissa sätt, under andra århundraden på andra, detta att de ligger i olika gravstilar behöver inte innebära att en kultur och ett folk blir kuvat och utträngt, det kan lika gärna vara samma ätter som anpassar negravningsformer till det gängse modet.

Det är enligt min mening dessa gentlemän som vilar i Vendel och Valsgärde bland rostiga romerska hjälmar, hästskelett med stigbyglar insnodda i revben i båtgravar, passliga gravar för sjökungar. De såg ett land som reste sig ur havet, och hade lyckan att födas mitt i det. Och när de dog, begravdes de också där, som et led att ge ära åt bygden, ge en passande ram åt ättesamhället ocks förfädrakulten, och att vila bland sina förfäder.

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 21 juli 2003, 20:13

Dan Koehl skrev:Vad jag försökt betona är det faktum att [...]
Landhöjningen var högre nordligare upp mot kusten, men under perioden 400-900 får landhöjningen sannolikt drastiska konsekvenser för en snabbt ökande landareal, som ger möjlighet till högre avkastning på jordarna. [...]
Och möjligheter för ett ledarskikt att inta elitposition som storbönder. Här låg deras plattform, och kombinationen av skärgårds vikingar till handelmän gav dem finansiella resurser att bilda egan privata flottor.
jag tror dett abord ekommenteras i en annan sträng - Sveariket och Götaland?

Annars blir trådarna väl för ihopvävda... :-)
det passar dessuotm utmärkt som svar på Dans senaste inlägg i den tråden!

/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 21 juli 2003, 21:07

Bra, tycker också vi lämnar den här tråden åt landhöjningsfrågor.

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Var gick kustlinjen kring Köpingsvik för 1000 år sen?

Inlägg av WilmerT » 23 juli 2003, 13:26

Från Ubsola/Birka:
Dan Koehl skrev:Redan när vi förut diskuterade landhöjningar mm i mälardalen, samt att du spekulerade i att den hedniska odenkulturen inte kan ha uppstått där pga av dåtida strandlinjer, slås jag av återigen av tanken när jag ser kartan från Köpingsvik, vad av detta låg under vatten vid 5 respektive 10 metersnivån?
* I synnerhet intressant att betrakta Kalmarsund just norr om Kalmar, där sundet mellan Revsudden och Stora Rör idag inte är seglingsbar mer än till ca 2,5 km, och det strax under vattenytan (idag) finns en hel del höga bottenpartier och grund - försåvitt jag uttytt kartan (lantmateriet.se).
- Ansgars Birka ska ju ha legat i en stor havsvik som sträcker sig mot norr. Om sundet inte alltid varit ett sund utan två vikar...

* Om vi utgår från fakta så
1) Landet sjunker i Skåne
2) Det höjer sig i Uppland, och allra mest i Norrlands kusttrakter
3) Någonstans måste jämviktspunkten ligga

* Var gick kustlinjen kring Kalmar - Köpingsvik för 2000, 1500 resp 1000 år sedan?

/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Re: Var gick kustlinjen kring Köpingsvik för 1000 år sen?

Inlägg av Ulf T » 23 juli 2003, 13:36

WilmerT skrev:* Om vi utgår från fakta så
1) Landet sjunker i Skåne
2) Det höjer sig i Uppland, och allra mest i Norrlands kusttrakter
3) Någonstans måste jämviktspunkten ligga

* Var gick kustlinjen kring Kalmar - Köpingsvik för 2000, 1500 resp 1000 år sedan?
Jag har faktiskt varit vid jämviktspunkten. :) Eller åtminstone en sådan punkt på en "jämviktskurva". Denna punkt var jag vid under ett besök i Varberg. Eftersom Varberg ligger på samma bredd som norra Öland, är det troligt att denna jämviktskurva går även genom Öland. Alltså bör landhöjning eller landsänkning vara mycket liten just där. Jag är tveksam till att landhöjningen/sänkningen har någon större betydelse i det området ens under långa perioder.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Var gick kustlinjen kring Köpingsvik för 1000 år sen?

Inlägg av Dan Koehl » 23 juli 2003, 15:22

Ulf T skrev:
WilmerT skrev:* Om vi utgår från fakta så
1) Landet sjunker i Skåne
2) Det höjer sig i Uppland, och allra mest i Norrlands kusttrakter
3) Någonstans måste jämviktspunkten ligga

* Var gick kustlinjen kring Kalmar - Köpingsvik för 2000, 1500 resp 1000 år sedan?
Jag har faktiskt varit vid jämviktspunkten. :) Eller åtminstone en sådan punkt på en "jämviktskurva". Denna punkt var jag vid under ett besök i Varberg. Eftersom Varberg ligger på samma bredd som norra Öland, är det troligt att denna jämviktskurva går även genom Öland. Alltså bör landhöjning eller landsänkning vara mycket liten just där. Jag är tveksam till att landhöjningen/sänkningen har någon större betydelse i det området ens under långa perioder.
Vänta ett tag här, vaddå för jämviktkurva?

Hela Sverige har rest sig, inkluderat Skåne, som senare börjat tippa ner igen eftersom resningen norrut (Vid Höga kusten cirka 380 meter??) varit så stark och snabb. Det har dock gått lite fram och tillbaka, (se början av strängen om regsressioner och transregressioner) Någon jämviktspunkt känner jag inte till, berätta mera?

Apropå Skåne måste jag bara kort nämna ett besök i nationalparken vid Stenshuvud, (kan den heta så? berömd för avenbokar) söder om Kivik; dykare hade hittat bronsålderskummel, på fyra meters djur tror jag det var, strax utanför stranden. de tyckte naturligtvis detta var mäkta skumt tills man förklarat att denna strand då låg på land...

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Re: Var gick kustlinjen kring Köpingsvik för 1000 år sen?

Inlägg av Ulf T » 23 juli 2003, 15:59

Dan Koehl skrev:Vänta ett tag här, vaddå för jämviktkurva?

Hela Sverige har rest sig, inkluderat Skåne, som senare börjat tippa ner igen eftersom resningen norrut (Vid Höga kusten cirka 380 meter??) varit så stark och snabb. Det har dock gått lite fram och tillbaka, (se början av strängen om regsressioner och transregressioner) Någon jämviktspunkt känner jag inte till, berätta mera?
Just nu sjunker Skåne. Största delen av Sverige, stiger. För att det ska hänga ihop, måste det finnas ett område mellan landhöjning och landsänkning där höjden är konstant. Annars skulle man få ett ständigt växande stup mellan landhöjningszon och landsänkningszon. Det är där jag menar att det ska vara en jämviktskurva. Det jag har fått anvisat mig, är endast en punkt där man vet att landet varken höjer eller sänker sig. Men rimligtvis borde det förhållandet gälla på en kurva som skär denna punkt. Du kan jämföra det med de kurvor som anger att här stiger landet med 0,4 m/100 år, och här stiger det med 0,5 m/100 år, osv. Jag påstår inte att denna kurva alltid måste ha gått genom Varberg eller Öland. Den har säkert flyttat på sig under årens lopp. Däremot tror jag att den bör ha gått i ungefär samma trakter även för 1000 eller 2000 år sedan. Men jag kan iofs ha fel.

[r] Vissa områden (vet ej om några sådana finns i Sverige) har faktiskt sjunkit konstant sedan istiden. När inlandsisen tryckte undan den flytande manteln under jordskorpan, spred sig manteln till områdena i istäckets utkant, varpå dessa områden trycktes upp. Dessa områden har därför sjunkit sedan istiden.

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 23 juli 2003, 16:19

Jag måste ha blivit felinformerad i Varberg. ;) Jag hittade följande karta: http://www.lm.se/geodesi/geodynamik/landhoj.htm

Där ser man att jämviktskurvan går från Båstad till Österlen. Nåja, landhöjningen vid Kalmarssund är i vart fall mycket liten. Bara 1 mm/år, eller 10 cm/100 år.

Användarvisningsbild
jsvensso
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 november 2003, 09:57
Ort: Lund

Inlägg av jsvensso » 7 november 2003, 09:31

Det verkar var Höganäs och inte Båstad kurvan skär. :)

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 8 november 2003, 16:11

Lite kul i detta avseende är ju också våra långa nordsydliga insjöar. Även Vättern har bronsåldersröse på bottnen, liksom stenåldersboplatser. Och Jönköpings medeltida lämningar ligger delvis under Vätterns nutida nivå.

Så är det även med Åsunden i Östergötland, där det finns stenåldersboplatser 10 m under vattnet nere vid Horn och Hycklinge. Detta trots att naturligtvis både Jönköping, Horn och Hycklinge ligger högre nu än när stenisarna bodde där. Om detta fortsätter kommer vi att få nya insjöar i norra Småland, eftersom Stångån, som rinner därifrån norrut, kommer att sluta rinna. Men det dröjer...

Häromkring där jag bor (Linköping) finns vanligen steniga och blockiga sluttningar på kullarnas NO-sidor, medan kullarnas motsatta sidor är ganska sandiga och jämna. Detta beror på att Yoldiahavets vågor har slagit in mot kullarna och att det då var öppet hav åt NO.
Redan då bodde folk här i trakten. Jag bor ca 80 m ö h.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Landhöjning kring Mälaren under tvåtusen år

Inlägg av Christer Samuelsson » 7 juli 2008, 20:57

Hej Alla.
Ett fem år gamalt ämne, men ändå:

Skall man ansluta sej till diverse anförda teorier i detta ämne, så kommer många av Upplands fornminnen i form av gravfält runstenar mm, vara anlagda under vatten, det kan väl ändå inte vara rimligt.....
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Landhöjning kring Mälaren under tvåtusen år

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 juli 2008, 17:28

Christer Samuelsson skrev:Hej Alla.
Ett fem år gamalt ämne, men ändå:

Skall man ansluta sej till diverse anförda teorier i detta ämne, så kommer många av Upplands fornminnen i form av gravfält runstenar mm, vara anlagda under vatten, det kan väl ändå inte vara rimligt.....
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Jag tänker försöka utveckla det lite, i fornlämningsregister så kan man se höjdnivån för olika fornlämningar eller fornminnen eller vad man kan det för. Borde ge en viss fingervisning över de områden som har varit över vattenytan och därmed kan man lista ut om det har funnits vatten där eller inte. Jag kom att tänka på Ingvarstenen i Övergran socken utanför Bålsta(Uppland), platsen kallas för Varpsund och ligger på fem meter höjd över havsytan (Övergran RAÄ-nr 116). Åker man upp till kyrkan som ligger till höger om det närmaste vägskälet så är höjdnivån på 25 meter och detta hänvisar jag till tre runstenar som finns vid kallmuren till kyrkan. Om jag inte minns fel så är Ingvarstenen vid Varpsund från vikingatiden och då borde den mark vid Varpsund komma upp någon gång ur vattenytan mellan 500- till 700-talet. Den höjd som Övergran kyrka ligger på var en gång i tiden en ö(Håbo tar tillvara, Upplandsmuseet).

Bifogar en liten lista över vissa fornlämningar i Mälardalsområdet.

Kring Hilleshögs kyrka(Mälarön vid Jakobsberg), bl a RAÄ-nr 38, 40, 41 och 80).......nr 38(består av antal runristningar på havsnivån och ligger vid områdets norra del. Hilleshög nr 40 och 41 ligger vid södra delen av detta fornlämningsområde, 40 är två olika högar och 41(runristning). Nr 40 ligger på en nivå på 20 meter ovanför vattenytan.

Jag känner till att Danmark socken har de flesta fornlämningar på 15-25 meternivån över havsytan med tanke på det vattenled som gick igenom området för drygt tusen år sedan.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Landhöjning kring Mälaren under tvåtusen år

Inlägg av Donkeyman » 10 juli 2008, 06:46

När det gäller Mälaren specifikt så får man inte heller glömma att vattennivån har reglerats på senare tid. Närmare bestämt någon gång i slutet av 1920-talet sänktes vattennivån mellan en halv och en meter. Detta skedde genom att man byggde den regleringsdamm som går tvärs över Norrström samt de båda regleringsluckor som sitter under vatten bredvid Karl Johansslussen. Genom att öppna och stänga den rörliga delen av dammen samt luckorna försöker man hålla Mälarens vattenstånd konstant.

Detta gjordes därför att man ville få slut på de årliga stora översvämningar som drabbade bland annat Stockholm. Dessutom vann man värdefull jordbruksmark.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Re: Landhöjning kring Mälaren under tvåtusen år

Inlägg av Christer Samuelsson » 10 juli 2008, 15:53

Mina herrar.
Är runstenar gravfält anlagda under Mälarens respektive Östersjöns nivå i Uppland vid något historiskt tillfälle.
Källor skulle uppskattas, allmänt tyckande är tyckande.

Christer Samuelsson
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 10 gånger.

Skriv svar