Runstenar

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 7 juli 2003, 08:11

Alltså, runstenar restes redan under och före folkvandringstiden av germanska folk. Därför ville jag att ni skulle precisera er.

Det var bara i norden (och i mindre mån de brittiska öarna, som dock hade en delvis annan runrad) som runor fortsatte att ristas efter, säg 800. Detta hänger intimt samman med nordens sena kristnande och latinets därav sena intåg som litteraturspråk och alfabet.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 7 juli 2003, 13:11

barzam skrev:Glöm inte att det finns ett gratis program med alla runinskrifter (translittererad text, fornvästnordisk normaliserad text, fornöstnordisk normaliserad text och engelsk översättning) som är mycket tillförlitligt och nästan helt komplett (helt otroligt vad bra det är!), ladda hem det på:

http://home6.swipnet.se/~w-61277/rundata/1.htm


Jag har just laddat hem programmet men jag fattar inte vad man ska göra eller hur man gör det. :wink:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 8 juli 2003, 02:58

barzam skrev:Jag antar att du menar vikingatida runstenar.
Ja, det stämmer.

Henrik Williams skriver bl a så här:

"Seden att resa minnesstenar är mycket gammal. [- - -] Redan under 500-talet börjar en slags minnesinskrifter ristas på stenar och bruket tilltar sakta in i vikingatiden då det når en första blomstring i 900-talets Danmark. Det är dock inte förrän mot vikingatidens slut som det sker en formlig explosion i runstensresandet och då långt från danskt område. 1000-talets runstensmode är svenskt med ett centrum i Uppland, där hälften av vårt lands runmonument finns.

[- - -]

Det är viktigt att hålla den explosionsartade ökningen i en begränsad del av Norden i åtanke. De svenska runstenarna måste ges en annan förklaring än det ursprungliga resandet av bautastenar och de tidiga runstenarna. Många forskare ser kristendomen som den utlösande faktorn; frågan är bara vilken aspekt av kristendomen det handlar om."

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 8 juli 2003, 11:57

Angående programmet:
du måste söka på något speciellt ord (i rätt form), eller skriva in en viss stens signum. De ser ut såhärt.ex. : U 2
U betyder Uppland, 2 är numreringen stenen har bland alla stenar i Uppland.

Man kan också söka på alla inskrifter i ett visst landskap, det är knepigt att förklara men när du väl får grepp om det är det mycket simpelt.

Om du (ni) har fler frågor, ställ dem så svarar vi här. Programmet är ett måste.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 8 juli 2003, 11:59

Vilken aspekt av kristendomen handlar det om? Och vad menar Williams när han skriver det? Jag tycker hans resonemang låter väldigt riktigt.

St_ratatask
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 juli 2003, 16:24
Ort: Södertälje

Inlägg av St_ratatask » 8 juli 2003, 12:09

ville bara tacka alla för dessa svar, länkar, och boktips.. thanks

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 15 juli 2003, 23:49

Eftersom diskussionerna om och kring Kensingtonstenen blev både många, rika och intressanta blev det en egen sträng, Kensingtonstenen

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 januari 2004, 22:42

Ville bara säga att nästa veckas artikel pa wikipedia är runor:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Runor

Avsikten är att försöka fa fler deltagare att gemnesamt koncentrera ansträngningarna kring en artikel under en vecka, med malet att den sedan skall lysa som en stjärna och bli ett exempel pa en bra artikel pa wikipedian.

Alltsa ni som är duktiga pa runor, häng pa!!

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Rundata programmet

Inlägg av jimPeMelin » 25 januari 2004, 23:20

Kynes skrev:
barzam skrev:Glöm inte att det finns ett gratis program med alla runinskrifter (translittererad text, fornvästnordisk normaliserad text, fornöstnordisk normaliserad text och engelsk översättning) som är mycket tillförlitligt och nästan helt komplett (helt otroligt vad bra det är!), ladda hem det på:

http://home6.swipnet.se/~w-61277/rundata/1.htm
Jag har just laddat hem programmet men jag fattar inte vad man ska göra eller hur man gör det. :wink:
Jag har inte rört det på ett tag så jag minns inte menyerna exakt.
Men jag brukade skapa en sökning baserad på landskap och bläddra mig igenom stenarna som föll inom sökresultatet.

Om du ger mig nån dag ska jag installera om det och ge några konkretare tips.

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Rundatabasens användning

Inlägg av jimPeMelin » 26 januari 2004, 13:11

Kynes skrev:
barzam skrev:Glöm inte att det finns ett gratis program med alla runinskrifter (translittererad text, fornvästnordisk normaliserad text, fornöstnordisk normaliserad text och engelsk översättning) som är mycket tillförlitligt och nästan helt komplett (helt otroligt vad bra det är!), ladda hem det på:

http://home6.swipnet.se/~w-61277/rundata/1.htm
Jag har just laddat hem programmet men jag fattar inte vad man ska göra eller hur man gör det. :wink:
OK, så här använder jag Windows varianten (Har bara haft DOS versionen förut)

Det första du bör testa är urvalsvilkor. För detta finns två menyer: Ordvillkor och Urval.


Urval:
På Urval kan du välja Landskap vilket är till mest nytta (IMHO) om du tex letar efter platser att besöka vilket har varit en privat favoritsysselsättning förut. Det har ju också sin nytta eftersom platsen ofta är ett tidigt urvalskriterium när man sorterar stenar, vid sedan av ålder.

Välj tex. Västra Götaland (där jag bor nu), avmarkera de övriga och klicka OK.

Nu finns i Windowsversionen en ikon med en radda runstenar på, den heter "Visa alla inskrifter efter Urval".
Du får då upp alla inskrifter från Västra Götaland stenarna i sin ID ordning, men de visas en i taget. Tryck [enter] för att komma till nästa. Det finns 298 stenar i VG så det blir en bunt.

Hittar du en intressant inskrift finns mer information på menyalternativet Inskriftsinfo.

På menyn finns nu också en knapp som heter Resten. Klicka på denna och den skriver ut hela urvalet så du får rulla listan med dragreglaget till höger.


Ordvillkor:
På ordvillkor kan du nu göra nya kriterier från de olika parallella databaserna som utgör rundatans olika språkliga framställningar: Runtext, Nationellt Fornspråk, Fornvästnordisk Text eller stenens Egennamn (som ofta är ett ortsnamn eller ett ord ur stenens text).

Det lättaste att vis här är att söka efter ett känt ord som þansi, fortfarande med Västra Götaland som Urval så vi får en begränsad längd på listan. Jag går in på menyn Ordvillkor/Nytt Villkor/Runtext (Rundata.run) och fyller i det ord du söker eller vill utesluta ur sökningen. I detta fall söker vi dock efter þansi. Transkriptionstecken finn lättillgänligt i sökfönstret. Klicka på OK och gå till ikonen "Visa alla inskrifter efter Urval" och bläddra dig fram som tidigare.

På detta fick jag 9 träffar på ordet þansi i 8 inskrifter från Västra Götaland.


Detta borde räcka för att du ska börja leta dig fram i Rundatabasen. Du borde nu lätt kunna använda även mer avancerade sökkriterier under Urval/Nytt Inskriftsvillkor. Glöm inet att rensa gamla urval om du ska göra nya urvalskriterier.

Skriv svar